E Eld skrev:
Det jag tycker är uppseendeväckande är att en så stor andel av elräkningen är effektavgiften.
Det blir ju lätt så när man har onormalt låg förbrukning. Då blir maginalkostnaderna helt plötsligt de dominerande.
I våran sommarstuga är 90% fasta avgifter. Januari kostade 625:- för 87 kWh.

• Gilla
  • Ledsen
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Det är den ju bara 5mån/år. Vad gör du för att hålla effekten på max 3kW (mer än så behövs normalt inte om man inte producerar värme)
Ellevio har effekttariffer året runt.
Jag stänger av pelletspannan från mitten av maj till månadsskiftet aug/sep ungefär. Då är tappvattnet eluppvärmt.

Om pelletspannan stannar går ju en elpatron in fast jag har dragit ner maxeffekten på den från 9KW till 3-4 KW. (Går inte att utläsa vilket det är i instruktionsboken.) Sedan handlar det om att se till att tvättmaskin och torktumlare inte går samtidigt eller samtidigt som man lagar mat.

• Gilla
Heinekenhero
  • Laddar…
Attitudeswe
E Eld skrev:
Ellevio har effekttariffer året runt.
Jag stänger av pelletspannan från mitten av maj till månadsskiftet aug/sep ungefär. Då är tappvattnet eluppvärmt.

Om pelletspannan stannar går ju en elpatron in fast jag har dragit ner maxeffekten på den från 9KW till 3-4 KW. (Går inte att utläsa vilket det är i instruktionsboken.) Sedan handlar det om att se till att tvättmaskin och torktumlare inte går samtidigt eller samtidigt som man lagar mat.
Set låter som att en eftermonterad effektvakt för 200-3000kr snabbt skulle bli lönsam för din elpanna.

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Set låter som att en eftermonterad effektvakt för 200-3000kr snabbt skulle bli lönsam för din elpanna.
Pannan har effektvakt men den är inställd för att huvudsäkringarna inte ska lösa. Den gör knappast någonting alls sedan jag ställde ner maxeffekten.

Såg att Artur var inne och svarade i tråden som lades upp på Expressens Facebooksida.
Han verkar vara en rätt skön snubbe. 🙂
Det var nog inte meningen att det skulle bli en snyfthistoria.
Han verkar mest sur över vårt kassa elnät och varför det plötsligt blir så väldans dyrt bara för det inte blåser.
Och det kan jag hålla med om. Varför är elen så j-a dyr?
Bergvärmepump stod visst högst upp på önskelistan men han hade inte pengarna just nu efter fasad och takrenovering.
En LLVP tycker jag nog allt han skulle skramla ihop till i alla fall.

• Gilla
EvertL och 11 till
  • Laddar…
S SirKnasen skrev:
"Villan är 150 kvadratmeter stor och värms upp med direktverkande el."

Han verkar ju ha bott i villan sen 2019 så han har ju haft tid på sig att samla statistik över förbrukningen inför dagen fast-pris elhandlesavtalet löper ut.
Hade jag bott i den där villan hade jag skaffat en värmepump för 6 år sedan.
En billig LLVP hade betalat sig rekordsnabbt.
Ja, varje vettig människa hade gjort det (eller något mer genomgripande).

Men att han inte gjort det och att han står och lipar har då en koppling i bristande omdöme (om jag skall uttrycka mig diplomatiskt).

• Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Lite statistik från min egen förbrukning och kostnader..
Tydligt att totalkostnaden per kWh inte blev överdrivet mycket högre än normalt, men påslaget (vi har månadsmedel) har ökat .. Moms/skatt har sjunkit något.

Tabell visar årlig elförbrukning, kostnader och skatter för januari 2023-2026, med detaljer om fakturering, överföring och andelar av skatter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Aser och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Men hur är det ens möjligt att det kostar 14 000.- för 4 600 kWh?
Tja det är drygt 3 kr/kWh.

Medeleffekten kan beräknas till 6.2 kW. Säg att dom inte drog medel hela tiden utan kom upp i 8kW max och att effektavgiften då blir 800 kr.

Är det 600 kr i fast avgift och 36 öre i överföring och 36 öre i skatt så är vi nere i 9.3k.
Då är vi nere i 2 kr/ kWh. Sedan är det moms på all som man kanske skulle dragit först.

Har dom säg 23 grader inne och det är i snitt -2 ute så är diffen 25 grader. Och med säg 250 W/grad läckage så är det 6.2 kW.

Låter väl inte orimligt.

Däremot borde dom skaffat ett par LLVP för länge sedan.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Medeleffekten kan beräknas till 6.2 kW. Säg att dom inte drog medel hela tiden utan kom upp i 8kW max och att effektavgiften då blir 800 kr.
Det lär vara större topp än så då det var elbil inblandat. Har de inte tänkt på LLVP lär de inte ha tänkt på att styra laddningen av bilen så effektavgiften blir lägre.

• Gilla
redarn och 1 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:

Är det 600 kr i fast avgift och 36 öre i överföring och 36 öre i skatt så är vi nere i 9.3k.
Då är vi nere i 2 kr/ kWh. Sedan är det moms på all som man kanske skulle dragit först.
Ellevio har ju bara 7 öre i överföringsavgift. Vattenfall har 36 öre, men ingen effektavgift.

S sjoelund skrev:
Det lär vara större topp än så då det var elbil inblandat. Har de inte tänkt på LLVP lär de inte ha tänkt på att styra laddningen av bilen så effektavgiften blir lägre.
Fast elbilen laddar de ju inte hemma för att det enligt dem är billigare att ladda på snabbladdare, jag får inte ihop den matten, men det är en annan sak.

• Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Attitudeswe
E Eld skrev:
Pannan har effektvakt men den är inställd för att huvudsäkringarna inte ska lösa. Den gör knappast någonting alls sedan jag ställde ner maxeffekten.
Du kan ställa in effektvakten som om du har 8A huvudsäkring så går bara eltillsatsen när du inte har nått annat igång i hushållet. Det bör räcka med 3-4 timmar total körtid per dygn för att tillhandahålla varmvatten för ett normalt hushåll.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Jaaaaa, jag säger då det.

Håller mig till vedpatroner.

- Undras vad nästa elpryl blir, som alla måste ha.
Kanske uppvärmda elskor, så man slipper promenera.

Jag tänker t ex torka tvätt, finns det någon som hänger tvätt på linor nu för tiden, förutom vi?

En robot som fixar frukosten o tvättar elbilen innan man ska på jobb.

Klart elen blir dyrare och dyrare. Rena slagsmålet om den el som produceras.

Och jo visst, har jobbat som inhyrd på Ringhals.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Vad är det där för pajas? Direktverkande är väl bara sätta in 1 eller 2 LLVP och få lite ekonomi. 4600 kWh utan massa elbil på 150 kvm.

Vadå billigare att ladda publikt? Antingen har de sämsta tänkbara abonnemang hos nån ljusskygg aktör eller så stämmer inte mycket.

Den här familjen kan det ju inte vara synd om, de har ju noll koll. Värsta är väl att normala läsare köper historien rakt av.

• Gilla
Fairlane och 8 till
  • Laddar…
Synd om oss andra som verkligen försöker leva billigt, då inte bara låg förbrukning av el.

Många som inte ens försöker att leva enklare och sparsamt.
Bara jagar på o spendera. T o m jobba mer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.