Attitudeswe
A August Eriksson skrev:
"Men nu börjar man ju tänka: Ska vi skaffa solpaneler? Trots vi haft typ två soltimmar i februari hittills. Vilka alternativ har man egentligen?"

1. Luft-luftvärmepump
2. Luft-vattenvärmepump
3. Bergvärme
Helt sjukt att han som första alternativ ser en 150kkr investering på solceller som i januari hjälper 0. En LLVP för 22kkr är väl inte lika sexigt...

• Gilla
  • Haha
EvertL och 23 till
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
Vattenfall skulle jag tro.
539 kr i fast avgift, 35,6 öre i ellöverföring och 36 öre energiskatt. Och sen moms på det.
Fast Vattenfall har ingen effekttaxa, så det blir ungefär samma kostnad.

• Gilla
ylven
  • Laddar…
F fiskarn87 skrev:
Fast 35% är väl inte så konstigt. Eller menar du att man borde kunna hålla förbrukningen samma som förra året? Vi gjorde åt 1224 kWh 2026 och 876 år 2025. Ca 40% ökning så högsta räkningen på länge med 3400 kr. Fan själva elen var mer än det dubbla såg jag nu.
Jag menar bara att "Elförbrukningen hade visserligen ökat lite" inte är lite, jag anser att 35% är MYCKET högre elförbrukning.

• Gilla
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
Bäst att han slår till på luftvärmepumpen omgående!
Bil på snöig väg, rubrik om att kyla och snö väntas i mars.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Jobbigt med elräkningar. Jag fick betala 1522 för december och 1542 för januari. Detär el + överföringsavgift.

Fast 25% av kostnaden är effekttariff. Det tycker jag är uppseendeväckande. Kanske är dags att byta till gasspis... eller att använda vedspisen istället. Bykkaret är tyvärr utslängt.

E Eld skrev:
Jobbigt med elräkningar. Jag fick betala 1522 för december och 1542 för januari. Detär el + överföringsavgift.
Vad hade du för förbrukning? Bara en totalsumma säger ju inte så mycket...

• Gilla
Seascout och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag menar bara att "Elförbrukningen hade visserligen ökat lite" inte är lite, jag anser att 35% är MYCKET högre elförbrukning.
Ja men det är det ju. Jag menar bara att jag som är synnerligen medveten också får liknande ökningar, eller tom mer... Men jag ser det inte som något konstigt eller gråter ut på samm sätt :)

• Gilla
Storstadsbo och 1 till
  • Laddar…
Oj den var stor!

...men om vi skulle använt direktverkande el, så hade vi haft en elkostnad (totalt) på drygt 40 000 kr under januari, bara i uppvärmning. Jag bedömer att det kommer att gå åt 3,5 ton pellets i januari.

• Gilla
Jodenmarck och 5 till
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Oj den var stor!

...men om vi skulle använt direktverkande el, så hade vi haft en elkostnad (totalt) på drygt 40 000 kr under januari, bara i uppvärmning. Jag bedömer att det kommer att gå åt 3,5 ton pellets i januari.
Det motsvarar väl ca 15 000 kWh? Vad värmer du som kräver så mycket energi?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det motsvarar väl ca 15 000 kWh? Vad värmer du som kräver så mycket energi?
Bara dubbla vår årsförbrukning och då värmer vi ändå lite med el.

useless useless skrev:
Vad hade du för förbrukning? Bara en totalsumma säger ju inte så mycket...
471+518 KWh

E Eld skrev:
471+518 KWh
Ok. Men då har du ytterligare någon kostnad för uppvärmningen. Blir ju inte direkt jämförbart med trådens ämne...

E Eld skrev:
Fast 25% av kostnaden är effekttariff.
Vad hade det kostat innan effekttariffen infördes?

useless useless skrev:
Ok. Men då har du ytterligare någon kostnad för uppvärmningen. Blir ju inte direkt jämförbart med trådens ämne...
Eldar pellets.

Det jag tycker är uppseendeväckande är att en så stor andel av elräkningen är effektavgiften.

• Gilla
läppglans och 2 till
  • Laddar…
Attitudeswe
E Eld skrev:
Eldar pellets.

Det jag tycker är uppseendeväckande är att en så stor andel av elräkningen är effektavgiften.
Det är den ju bara 5mån/år. Vad gör du för att hålla effekten på max 3kW (mer än så behövs normalt inte om man inte producerar värme)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.