useless useless skrev:
Det är väl samma sak med elen? Det är olika skatt i olika länder och definitivt olika produktionskostnad för olika energislag. Men det tar man inte hänsyn till när elpriset sätts på Nordpool.
??
Det som bestämmer export/import är producentpriserna (Dvs Nordpoolpriset).

D daVinci skrev:
??
Det som bestämmer export/import är producentpriserna (Dvs Nordpoolpriset).
Priset på Nordpool har inget med kostnaden att producera de kilowattimmar jag konsumerar att göra.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Priset på Nordpool har inget med kostnaden att producera de kilowattimmar jag konsumerar att göra.
Jo i allra högsta grad.
Varför tror du att det är frikopplat?

D daVinci skrev:
Jo i allra högsta grad.
Varför tror du att det är frikopplat?
Så vattenkraften och kärnkraften är dubbelt så dyr att producera kl 18 jämfört med kl 04? Vad beror det på?

• Haha
  • Gilla
Jamtstårsa och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Så vattenkraften och kärnkraften är dubbelt så dyr att producera kl 18 jämfört med kl 04? Vad beror det på?
För vissa energislag påverkar det. För vattenkraften: när det är högt pris maxar de produktionen dels för att hjälpa systemet, dels för att få ut det mesta av reserverna; annars kör det på lägre effekt. För energislag som gas slås det bara på när det behövs (högt pris) - kostnaderna gör det inte lönsamt att ha igång när det blåser och priserna är noll.

Kärnkraften däremot är svår att snabbt gå upp och ner, så de försöker väl ha effekten lagom hög hela dagen. Vinter förmodligen nära max och sommaren underhåll, fast ibland är det gynnsamt att stänga ner under vintern så priset går upp och ens övriga reaktorer drar nytta av det högre priset.

S sjoelund skrev:
För vattenkraften: när det är högt pris maxar de produktionen dels för att hjälpa systemet, dels för att få ut det mesta av reserverna; annars kör det på lägre effekt.
Är det därför varje vattenkraftens produktionskostnad fördubblas på några timmar?

useless useless skrev:
Det är marginalprissättning, vilket innebär att priset blir i enlighet med det dyraste accepterade budet.

Vilket är precis vad en helt fri marknad skulle leda till.

Det är i huvudsak vattenkraften som ligger på marginalen så de bestämmer priset. (Dvs Vattenfall).
Och deras prissättning är sådan att ser till att magasinen skall räcka under vintern. Och med kännedom om priselasticitet mm så sätter dom priset i en trappa. Just för att du och andra inte skall göra slut på all lagrad energi.

Din tanke kanske är att dom borde håll lägre pris, så att du kan slösa och så tar den lagrade energi slut nu i Februari. Och då kommer priset att åka upp till 100 kr/kWh, för då handlar det om att hålla ett sådant pris så att efterfrågan går ned till det utbud som finns.
.
Nu kan du mena att dom håller ett högre pris än vad deras kostnader är. Men då är det fritt fram för dig att starta ett bolag som producerar till lägre pris och lägger sig under i pris. Varsågod.

Om inte du eller någon annan gör det, vad beror det på?

• Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Det är marginalprissättning, vilket innebär att priset blir i enlighet med det dyraste accepterade budet.

Vilket är precis vad en helt fri marknad skulle leda till.

Det är i huvudsak vattenkraften som ligger på marginalen så de bestämmer priset. (Dvs Vattenfall).
Och deras prissättning är sådan att ser till att magasinen skall räcka under vintern. Och med kännedom om priselasticitet mm så sätter dom priset i en trappa. Just för att du och andra inte skall göra slut på all lagrad energi.

Din tanke kanske är att dom borde håll lägre pris, så att du kan slösa och så tar den lagrade energi slut nu i Februari. Och då kommer priset att åka upp till 100 kr/kWh, för då handlar det om att hålla ett sådant pris så att efterfrågan går ned till det utbud som finns.
.
Nu kan du mena att dom håller ett högre pris än vad deras kostnader är. Men då är det fritt fram för dig att starta ett bolag som producerar till lägre pris och lägger sig under i pris. Varsågod.

Om inte du eller någon annan gör det, vad beror det på?
Jag förstår hur prissättningen fungerar. Men du hävdade att priset i allra högsta grad beror på produktionskostnaden vilket inte stämmer.

useless useless skrev:
Jag förstår hur prissättningen fungerar. Men du hävdade att priset i allra högsta grad beror på produktionskostnaden vilket inte stämmer.
Menar du att den är högre då? Så producenterna gör förlust?

Annars behöver du förklara var för du och andra inte startar upp elproduktion då den enligt dig skulle vara mycket lönsamt.

M mats.3 skrev:
Kämpa muppen det var sossarna och miljöpartiet som sabbade Sveriges elförsörjningen sen kan du rösta på sossarna och annat skit för allt kommer att bli dyrare med dom.[bild]
Eller så kan du ju läsa vad jag skrev igen... Suck. Dagens problematik i samhället är personer som har lässvårigheter.

• Haha
mats.3
  • Laddar…
P Ponnyfarm skrev:
Eller så kan du ju läsa vad jag skrev igen... Suck. Dagens problematik i samhället är personer som har lässvårigheter.
Googla ponnyn.

D daVinci skrev:
Fast är det så att bara för att priset är högt så förbrukar folk mycket mindre el? Hade det varit så hade trådens huvudperson Arthur, 36 inte fått en elräkning på 14 000.
För de flesta personer är det inte realistiskt att på en månads sikt, en kall vintermånad dessutom, minska sin elförbrukning med hälften, även om det hade gjort underverk för privatekonomin. Man har ett visst elbehov, och detta behov ökar när det blir kallare. Inte bara för Arthur, 36 och hans direkt-el, även vi som sitter med värmepumpar förbrukar mer nu när det är kallt. Och det rår inte elpriset på, mer än på marginalen.

• Gilla
Jamtstårsa och 3 till
  • Laddar…
P Ponnyfarm skrev:
Affisch som informerar om höjd skatt på termisk effekt för kärnkraftverk, resulterande i en kostnadsökning på cirka 5,8 miljoner kr per reaktor och månad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Text om beslutet att stänga reaktorerna O1 och O2 i OKG, med fokus på skattens påverkan och ekonomisk olönsamhet för kärnkraft, 14 oktober 2015.
Skapa konto
Reaktorstängningar orsakar elbristvarningar i Sverige, men socialdemokraterna är optimistiska. Artikelcitat från SVT debatterar Ringhals 1 stängning.
Skapa konto

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Fast är det så att bara för att priset är högt så förbrukar folk mycket mindre el? Hade det varit så hade trådens huvudperson Arthur, 36 inte fått en elräkning på 14 000.
För de flesta personer är det inte realistiskt att på en månads sikt, en kall vintermånad dessutom, minska sin elförbrukning med hälften, även om det hade gjort underverk för privatekonomin. Man har ett visst elbehov, och detta behov ökar när det blir kallare. Inte bara för Arthur, 36 och hans direkt-el, även vi som sitter med värmepumpar förbrukar mer nu när det är kallt. Och det rår inte elpriset på, mer än på marginalen.
Ja, visst förbrukas det mindre el. Speciellt om elpriset ältas i media.

För min del drog jag ned elförbrukningen lite när Frankrike hade 30 trasiga kärnreaktorer. Och elpriset i Europa drog iväg enormt. Inte för ekonomiska skäl själv, utan för att vara lite hjälpsam mot andra. Alla är inte superegoister.

Och nog var det ffolk som drog ned elförbrukningen. Ibland in absurdum. T ex de som gick med pannlampa inne för att spara på belysning.

Sedan fanns ju de som hade lågt fast pris och sket i konsekvenserna för andra.

Nu är det inte kris på samma sätt. Igår exporterade Sverige mycket till Finland. Finland borde agera mer för att producenter bygger mer elproduktion. Minska hindren.

A August Eriksson skrev:
Jag har inte råd med en stekpanna, därför äter jag bara på restaurang.

Direktverkande el har varit vansinne i mer än 20 år, man måste anstränga sig för att få fram en anledning till varför man inte installerat en llvp.
Därför att hade under 35 år Komfört El från Abelko datastyrd anläggning, som såg att elförbrukningen blev så liten som möjlig (om ungdomar vet ej vad det är)(eller läs på webben) Men med stormen i september gick den sönder, efter klanderfria 35 år, Min granne har luft-luft och klagar att den "stormar" eller vässnas hela tiden (Panasonic) alltså har de gamlingar ,också kvar sin Komfort El ,som de flesta med direkt el köpte på 80-90 talet.Till saken hör att ,direkt el är inte VASINNE. Det är hushållande med svensk el ,som är vansinne. Vi säljer el till höger och vänster, tills det räcker inte åt oss i Sverige. Därefter höga priser,men nätt forfarande den gamla nätt som vi hade på 70-talet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.