Hej,
Jag har nyligen flyttat till hus och ett element blev inte riktigt varmt. Själva termostat vredet saknas.
Till min fråga, jag märkte att piggen inte studsade när jag testade att trycka in den. Så jag drog väldigt försiktigt i den och fick den direkt i handen. Det läckte ut lite vatten innan jag fick tillbaka den, det läcker inte längre.

Jag undrar, vad gör jag nu? Kan jag få fast den igen så att den fjädrar igen eller behöver jag byta hela delen?

• Värmeelementets ventil med saknat termostatvred, visar en grön del med en synlig metallpigga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svar nej. sarr det en termostat tidigare, innanför så är det en packning som piggen trycker på, när det blir för varm och termostaten reagerar. En klassiker med dessa efter sommaren att dom fastnar i stäng läge. Ta en hammare och knacka som en hackspett lite kraaaafigt ( det håller ) på metallen ovanför och under ventilen. I riktning från höger. Packningssatsen kommer då att kanske lossna, den ska utåt och i den riktningen som knacket är.

J jonaserik skrev:
Svar nej. sarr det en termostat tidigare, innanför så är det en packning som piggen trycker på, när det blir för varm och termostaten reagerar. En klassiker med dessa efter sommaren att dom fastnar i stäng läge. Ta en hammare och knacka som en hackspett lite kraaaafigt ( det håller ) på metallen ovanför och under ventilen. I riktning från höger. Packningssatsen kommer då att kanske lossna, den ska utåt och i den riktningen som knacket är.
Mnja, mitt problem är lite åt andra hållet. Piggen är lös, den sitter inte fast, drar jag försiktigt i den så åker den ut helt. Verkligen helt, så att hela piggen är i handen. Den går att sätta tillbaka, men fjädrar inte. Jag funderar på om jag kanske kan knacka in den för att den ska fastna.
Eller menar du att piggen kommer hamna i rätt läge/fastnar igen om jag knackar som du skriver?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.