S SirKnasen skrev:
Vad hade du haft om du hade direktverkande el? 3x så hög? Det är vad Artur har idag. Direktel alltså.
G gosvensson skrev:
Var lite slarvig men mina 3320 kWh kostade exakt 2762 före moms, 25 i fast avgift, moms 697, totalt 3483SEK. Jag använder 1.05 som riktvärde. Nätavgiften blev 2707 totalt, fast avgift 256, 714 i överföring, energiskatt 1195 och moms 541. Totalt 6190, varav 2433 i moms och skatt. Så ja,3400 är mer än 3000 och 2707 är mindre så lika fördelat är överdrivet. Och 6190 är mer än 6000, så du har rätt.

Vad gäller bundna avtal så har det fungerat bra för mig. Just nu har jag Varberg, tidigare C4 (blandat, fast grundavgift per kWh plus en rörlig justering).

Kostnad Förbrukning Pris/kWh
2025 25050 22411 1,12 (faktiskt mer än vad jag trodde)
2024 25811 21129 1,22 (C4 blev efterhand dyrare så jag bytte från dem)
2023 22513 21319 1,50
2022 19425 23559 0,82
2021 15612 27933 0,55 (bra år :-)
Siffrorna är bara elhandel
Har aldrig känt att jag vill gå över till rörligt
Hej
Inget klagomål på din text ovan, men varför jämförs alltid elpris utan skatter o moms osv. Det slipper ingen ifrån. Kan nämna att för mig i januari var elpriset 2,35 kW / pris inklusive moms skatter effektavgifter osv. Alla fasta avgifter är högre än elpriset, det är det man skall klaga på och är helt rätt. Elpriset är för högt.

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
K krambriw skrev:
Det är faktiskt sossarnas tidigare regeringsunderlag som bär skulden till att det är som det är idag. Dom tog beslutet med stöd av VP och MP att lägga ner barsebäck och sedan fegade man ur och införde elområden som eftergift efter att Danmark klagade till EU (trots att dom fick som ville, barsebäck stängdes ju). Elområden som vi har skulle dock kunna avskaffas, dom är inga eu-krav, inga andra länder har det

Men att att skylla på dahens regering är både fel och trångsynt, det har varit fel sedan år 2000 då besluten togs
Tycker du har fel gällande den här regeringen, vad har de gjort för att göra det drägligare för vanligt folk?
De ger stora skattelättnader till de som tjänar väldigt bra. Till skillnad från dig är jag inte bunden att tycka gott om denna regering dessutom verkar du missa i mina meningar att jag nämner den gamla. Trångsynt tror jag du är själv som tycker den här regeringen gör rätt.
Sluta var så känslig för att jag klagar på denna regering ( och den förra med som du missade).
Behöver inget mer från dig så ha en bra dag o du kan nog inte låta bli att svara för, du vill nog ha rätt o sista ordet 😂

• Gilla
Egen åsikt
  • Laddar…
Man kan bli lite putt över att elräkningen dimper ner i "den prisklassen".. men man kan rimligen inte bli förvånad. Det skriks ju ut i pressen över höga elpriser, höjningar på elnäten osv osv. Oavsett om man inte tittar på nyheterna, eller läser tidningen.. så kan man inte missa "allt el-prat"

Vår förbrukning var i jan 4200 kWh (nästan 1000 kWh mer än jan 2025).. det tillsammans med lite högre pris.. kändes i plånboken.

Och det ser inte ut att bli bättre direkt denna månaden.. har passerat 3000 kWh redan

Men idag är det iaf 18 grader inne :) (tack vare temp ute..) blåsten kombinerat med lite kyla (härnere) har tagit knäcken på vår värme.. hade 12 grader i stora salen för nån vecka sedan, det är ovanligt kallt även för oss!

• Wow
  • Ledsen
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Man kan bli lite putt över att elräkningen dimper ner i "den prisklassen".. men man kan rimligen inte bli förvånad. Det skriks ju ut i pressen över höga elpriser, höjningar på elnäten osv osv. Oavsett om man inte tittar på nyheterna, eller läser tidningen.. så kan man inte missa "allt el-prat"

Vår förbrukning var i jan 4200 kWh (nästan 1000 kWh mer än jan 2025).. det tillsammans med lite högre pris.. kändes i plånboken.

Och det ser inte ut att bli bättre direkt denna månaden.. har passerat 3000 kWh redan

Men idag är det iaf 18 grader inne :) (tack vare temp ute..) blåsten kombinerat med lite kyla (härnere) har tagit knäcken på vår värme.. hade 12 grader i stora salen för nån vecka sedan, det är ovanligt kallt även för oss!
12!!! Shiiiiiiit!😮

M MrDizzy skrev:
12!!! Shiiiiiiit!😮
OT: I ett rum som används är 12grader för lågt, vi får väl hoppas att det var i en kall oanvänd del av bostaden

pacman42 pacman42 skrev:
[länk]

"Elförbrukningen hade visserligen ökat lite, från runt 3 400 kilowattimmar till 4 600." - Lite? 🤔

Det är drygt 35% högre elförbrukning. Med en ökning med 35% under en vintermånad så måste man nog räkna med att priserna drar iväg. Sedan kan man ha åsikter på nivåerna på elpriserna, men om alla smackar på med 35% extra elförbrukning då stiger elpriserna kraftigt. Det kan jag garantera.

Denna typ av artiklar får mig att ifrågasätta den som ställer upp på att visas på bild och med namn. Vill man veerkligen framstå som man porträtteras? Eller är man bara så naiv att man inte förstår bättre?
Jag skulle inte heller bli särskilt förvånad om han dessutom (fortsätter) att rösta på S eller MP, som förstörde det trygga och miljönänliga elsystem vi hade, vilket då gav och nu hade givit HELT andra och vettigare nivåer på elräkningen.

• Älska
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
E EvertL skrev:
Jag skulle inte heller bli särskilt förvånad om han dessutom (fortsätter) att rösta på S eller MP, som förstörde det trygga och miljönänliga elsystem vi hade, vilket då gav och nu hade givit HELT andra och vettigare nivåer på elräkningen.
Enligt tokvänstern så är det nuvarande regering som är orsaken och det säger en hel del om deras tankeverksamhet.

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
M mats.3 skrev:
Enligt tokvänstern så är det nuvarande regering som är orsaken och det säger en hel del om deras tankeverksamhet.
Enligt tokhögern så är det föregående regering som är orsaken och det säger en hel del om deras tankeverksamhet.

• Haha
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
MONTREAL och 6 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Enligt tokhögern så är det föregående regering som är orsaken och det säger en hel del om deras tankeverksamhet.
Kämpa men det både förra regeringen plus eu som har orsakat dom höga priserna men nötterna har inte fattat det själva.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
M mats.3 skrev:
Kämpa men det både förra regeringen plus eu som har orsakat dom höga priserna men nötterna har inte fattat det själva.
Jag förstår att det är lite kämpigt när man är ny medlem och inte sett att vi redan diskuterat den där frågan sen elpriskrisen. Du behöver dock inte nedvärdera dig som nöt, läs på lite bara, så kommer du snart i kapp! Vill du ha tips på några bra trådar?

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag förstår att det är lite kämpigt när man är ny medlem och inte sett att vi redan diskuterat den där frågan sen elpriskrisen. Du behöver dock inte nedvärdera dig som nöt, läs på lite bara, så kommer du snart i kapp! Vill du ha tips på några bra trådar?
Kämpa muppen

• En tecknad bild av tre personer inomhus, varma kläder på, minus 26 utanför, diskuterar elbrist. En tänd ljus står på bordet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Gilla
MONTREAL och 7 till
  • Laddar…
M mats.3 skrev:
Är det EUs fel borde väl England ha låga priser vid det här laget eller?

• Gilla
  • Älska
daVinci och 1 till
  • Laddar…
Är det EUs fel borde väl England ha låga priser vid det här laget eller?
😂😂😂😂🥳🥳 nyktra till 🥳🥳

• Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
C carl fabian skrev:
Håller med på alla punkter,vansinne att inte åtgärdat sin uppvärmning från direkt el ,finns väl ingen som fortfarande kör med detta
Jo, det finns fortfarande folk som kör på med direktverkande el!
Och därtill springer lipsillen och köper en elbil (kan man gissa att han tror sig "rädda klimatet") i stället för att konvertera till en riktig bergvärmeanläggning för samma pengar som bilen.
Men det allra minsta och mest akuta borde ju, som alla påpekar att installera ett par LLVP.

• Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
E EvertL skrev:
Jo, det finns fortfarande folk som kör på med direktverkande el!
Och därtill springer lipsillen och köper en elbil (kan man gissa att han tror sig "rädda klimatet") i stället för att konvertera till en riktig bergvärmeanläggning för samma pengar som bilen.
Men det allra minsta och mest akuta borde ju, som alla påpekar att installera ett par LLVP.
Fan det var antingen en billig elbil (om den är köpt ny dvs) eller tokdyr bergvärmeanläggning.

"Är huvudet dumt får man lida" (ekonomiskt i detta fall) passar ju rätt bra

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.