56 894 läst ·
344 svar
57k läst
344 svar
Artur fick en elräkning på 14 000 kr
detta motsägs avJ jawen skrev:Till dig som INTE FÖRSTÅR & som "kastar sten i glashus"
Alliansregeringen höjde kärnkraftsskatten (effektskatten) i sin budgetproposition för 2008. Denna höjning motiverades främst av fiskala skäl och höga elpriser samt kärnkraftsproducenternas höga vinster.
Beslutet togs för att öka statens intäkter och påverkade kärnkraftens lönsamhet under de efterföljande åren.
Senare utveckling:
Efter att skatten legat på en hög nivå beslutade regeringen Löfven att sänka kärnkraftsskatten med 90% från och med 1 juli 2017, efter att flera reaktorer hotats av nedläggning.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kärnkraftsskatt
Skatten höjdes vid tre tillfällen:
- Regeringen Persson (S) under finansminister Pär Nuder höjde skatten med 85% (SFS 2005:963) från och med 1 januari 2006 till 10 200 kr per megawatt och månad.
- Regeringen Reinfeldt (M/KD/L/C) under finansminister Anders Borg höjde skatten med 24% (SFS 2007:1389) från och med 1 januari 2008 till 12 648 kr per megawatt och månad.
- Regeringen Löfven I (S/MP) under finansminister Magdalena Andersson höjde skatten med 17% (SFS 2015:471) från och med 1 augusti 2015 till 14 770 kr per megawatt och månad. I budgetpropositionen 2014/15:1 där höjningen föreslås avstyrker en rad remissinstanser från höjningen, däribland: Ringhals AB, Forsmark Kraftgrupp och Projekt Basindustririket.
Svenska Kraftnät (SVK) framförde följande (se sida 277):
Svenska politiker skulle ha svarat medJ Jamtstårsa skrev:
Vill ni inte att vi stoppar elen till er i Danmark så drar vi igång kärnkraftverken igen.
Ni väljer.
Stoppad el till er eller kärnkraft.
toodeloo
Nja menade att du "strategiskt" ignorerade att S-blocket höjde två gånger .... både före och efter Reinfeldt.J jawen skrev:
Sen är det ju så att alla block/regeringar är mer eller mindre lika i sandlådan och det är därför vi sitter i den taskiga situationen vi är i nu.
Samt att S-blocket inför förra valet i sten vägrade erkänna att de varit med öht till att bidra till situationen.
0 självinsikt.
Tyvärr så finns det ingen enkel lösning på politiker problemet....
och jag som bor i Jämtland skaffade min första 2009 och fick ner förbruknnngen av el åtskilligt direkt mot när jag hade elelement och den var bra då och för 3 år sedan knappt bytte jag mot en ny och den har ännu bättre effekt. Men ska man ha här i norr speciellt gäller ju att inte snåla och att läsa tester och recensioner och så ska den vara för nordiskt klimat. Klarar uppvärmning enbart med den samt ett element i badrummet och ett under fönstret i vardagsrummet då luftströmmen inte riktigt når in då det inte är så öppet dit in. Har visserligen inte så stor boyta, 64 m2 men huset är ett rätt stort 2 vånings med oinredd vind, byggt i början av 1800-talet och inte jättemycket isolerat men jag har 22 garder inne och behöver inte stödja på med fler element förrän det går ner till ca -27. Lvp drar inte så värst mycket men sedan har jag ju elektriska vvb också. En större i badrum och en 15 l under diskbänken och särskilt den senare går rätt mycket och så kör jag väl motor och kupevärmare någon gång emellanåt. Hade gjort av med 1741 kwh i januari som totalt kostade 2951 och det vara nära på dubbelt mot dec. men då mitt hus är betalt så är elen min enda kostnad förutom slamtömning och sotning vartannat år (eldar inte så mycket) snöröjning och fastighetsskatten. Men jag tycker det är helt vansinnigt att bara ha direktverkande el. Anledning till att jag köpte första lvp:n var förövrigt att vintern 2008-2009 var rätt kall och elräkningen jag då fick var för kvartal men var på över 6000 kr och det var ju väldigt mycket dåD daVinci skrev:
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Vad menar du med billigare el, pris per kWh?F fiskbuggaren skrev:
Visst går det att i viss mån styra elementet till tidpunkter med lägre pris, men priset för nytt element och smartheten får vägas mot en sådan besparing.
Ja skynda på för stora bolag köper upp elen Cgn kinesiskt bolag har sålt vindkraftselen från hela vindkraftsparker till Norsk Hydro billigt. Den franska AI-utvecklaren Mistral AI meddelade den 11 februari 2026 en storskalig satsning på datacenter i Borlänge (dom kommer att skriva avtal om massor med el) Företaget investerar 1,2 miljarder euro (cirka 13–14 miljarder kronor)och Eu vill lägga beslag på våra pengar som skulle gå till utbyggnad i Sverige EU-förslaget: EU-kommissionen har lagt fram förslag om att 25 procent av medlemsländernas flaskhalsintäkter ska användas till gemensamma EU-projekt.och kablar ut från sverige verkar prioriteras senast en till Finland vilket fick norrlandspriserna att gå uppH Hans G2 skrev:
Svenska regeringen borde ställa motkrav:SWEBMA skrev:
Ja skynda på för stora bolag köper upp elen Cgn kinesiskt bolag har sålt vindkraftselen från hela vindkraftsparker till Norsk Hydro billigt. Den franska AI-utvecklaren Mistral AI meddelade den 11 februari 2026 en storskalig satsning på datacenter i Borlänge (dom kommer att skriva avtal om massor med el) Företaget investerar 1,2 miljarder euro (cirka 13–14 miljarder kronor)och Eu vill lägga beslag på våra pengar som skulle gå till utbyggnad i Sverige EU-förslaget: EU-kommissionen har lagt fram förslag om att 25 procent av medlemsländernas flaskhalsintäkter ska användas till gemensamma EU-projekt.och kablar ut från sverige verkar prioriteras senast en till Finland vilket fick norrlandspriserna att gå upp
Bygg ut er kärnkraft först så pratar vi om detta sen
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Tror hen syftade på att mitt påslag var högt jämfört med andra elhandlare..
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 365 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 365 inlägg
Varför skulle man vilja ha fastpris? Senast man kunde teckna 1år fastpris under kronan i SE3 var aug -21. Senast för 3år var nov -21. (Medel av alla leverantörer som erbj fastpris. Ser att Varberg Energi idag ligger 20% under medel)G gosvensson skrev:Tycker nog lite synd om Arthur, 14 papp är mycket bara för att man inte tänker.
Villa med direktverkande el i SE4, 1.5 plan med 200 m2 plus uppvärmd källare 110 m2. Två badrum med uppvärmda golv dygnet runt. Dock täcker vår LLVP större delen av uppvärmningen (fick dock bygga om trappan till övervåningen för cirka 50' för att klara det). Källaren täcks inte av LLVP. Inga andra värmekällor.
Ingen elbil, känns som att samhället (läs regering/myndigheter) inte direkt vill stimulera till att byta och diskussionen med vänner som har elbil om hur de ska klara att bila söderut i Europa och klara av att ladda bilen på väg ner och på hotell utan att parkera på den enda parkeringen i byn som erbjuder laddning och gå till hotellet motiverar inte direkt heller.
Förbrukade 30% mer i Januari (3300 kWh totalt) i år jämfört med förra året. Årsförbrukning runt 20' kWh efter installation av värmepump, låg på 30' tidigare. Dock kör vi bastu 3 gånger i veckan, och brygger öl när vi känner för det.
Räkningen för Januari blev 6.000 SEK, lika fördelat mellan elhandel och nätleverantör. Har alltid haft fast pris på elhandel, har inte direkt sett något behov av att byta. Har inte drabbats av effekttariffen ännu.
https://ei.se/om-oss/statistik-och-oppna-data/historiska-jamforpriser-pa-avtal---elhandel
Mina 20.000kWh/år kostade med tim/kvartspris 77öre -23, 49öre -24, 53 öre -25
Med andra ord är det omöjligt att dina 3300kWh bara kostade 3000kr i jan. Om du nu inte sitter på nått gyllene 10års avtal...
Redigerat: