Ja. Nu får man även känna på elräkning och kostnaden som södra delen av landet kämpat med under en längre tid. Så tyvärr lider jag inte med den delen av landet. Så norra delen får göra som södra delen nu och se över sin förbrukning, börja släcka ner, starta maskiner när det är billigare, investera i energisnåla maskiner osv. Likt som södra delen gjort nu en längre tid.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Betalade 230 öre/kWh inkl alla avgifter för Januari, kund hos Vattenfall.
Just nu -28°

S Sinuhe skrev:
Om vvb blir för sval under dyrtimmarnas paus finns risk för legionella.
  • 20–45 °C: Det optimala temperaturintervallet för tillväxt. Vid 25–42 °C förökar de sig som snabbast.
  • 45–50 °C: Bakterierna kan fortfarande växa men i långsammare takt.
  • 50–60 °C: Bakterierna överlever men slutar föröka sig. Vid 50 °C tar det ungefär två timmar att döda 90 % av bakterierna.
  • Över 60 °C: Bakterierna dör snabbt. Vid 60 °C dör 90 % på cirka två minuter.

V Vante skrev:
50–60 °C: Bakterierna överlever men slutar föröka sig. Vid 50 °C tar det ungefär två timmar att döda 90 % av bakterierna.
Är det inte ganska motsägelsefullt att bakterierna överlever vid 50-60 grader samtidigt som 90% dör inom två timmar vid 50 grader?

• Älska
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
G
Tar ju tid att komma upp i farlig mängd bakterier också så några timmar i 20-45*C är ju helt ofarligt om den var uppe i över 60 inom 24/h ..

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
E EvertL skrev:
FAKTA är att de två senast nedstängda reaktorerna var helt NYRENOVERADE och redo för 40 - 60 års ytterligare drift enligt en officiell (men försök till hemlighållen) rapport (tror det var Vattenfall som skrivit den?)
Den finns att hitta ganska lätt, om du mot förmodan skulle bry dig.
Att det var S som efter påtryckning från MP införde straffskatter på kärnkraft, så att det skulle vara "affärsmässigt" omöjligt att fortsätta driften, och dessutom tillsättandet av en ny VD mot det absoluta tvånget att lägga ner reaktorerna, VET också du. Resten av snömoset du skriver orkar jag inte bemöta.
Vill man inte ta reda på fakta så hittar man på sagor. Det innebär enligt dig att 2 nyrenoverade reaktorer som kostat miljarder att reparera stängs av med de privata ägare och Vattenfall. De andra som inte är renoverade fortsätter att användas. Det är helt rätt stänga nyrenoverade reaktorer och låta orenoverade fortsätta att användas enligt dg. Tror man på sagor så gör man.

pacman42 pacman42 skrev:
Elräkningen innehåller väl elnätets kostnader också. Kanske effekttariffer också?

Är detta den nivå av journalistik vi förtjänar?
Nu har jag äntligen fått min elräkning...

För 4096 kWh Jag betalade jag 3004:- för elnät (20A, ingen effekttaxa) och 6092:- för elhandel (kvartspris) i SE3. Totalt 9096:- eller 2:22 per kWh.

Jag förstår fortfarande inte hur Arthur kan behöva betala 14000:- för sin el?

S Sinuhe skrev:
Om vvb blir för sval under dyrtimmarnas paus finns risk för legionella.
Nej, det finns inga sådana risker så länge du kommer upp till runt 60 grader ett par timmar per dygn.

Reglerna är satta för att man inte vet under vilka förutsättningar en VVB används.

E Egen åsikt skrev:
Vill man inte ta reda på fakta så hittar man på sagor. Det innebär enligt dig att 2 nyrenoverade reaktorer som kostat miljarder att reparera stängs av med de privata ägare och Vattenfall. De andra som inte är renoverade fortsätter att användas. Det är helt rätt stänga nyrenoverade reaktorer och låta orenoverade fortsätta att användas enligt dg. Tror man på sagor så gör man.
De var nyrenoverade, men kostnaden per tillverkad kWh var högre för dessa reaktorer än för de som inte renoverats trots att man måste renovera de andra.

Huruvida de är renoverade eller inte är en helt annan fråga än vad de kostar per tillverkad kWh.

A August Eriksson skrev:
Direktverkande el 2026?
Pappskalle,det finns gamla folk som har INTE råd att ändra systemet (direktverkande el) Det finns fattig folk i Sverige,som kan INTE bekosta solpaneler,bergvärme och luft-luft.Som fattigb pensionär tar jag gärna allmosor för ändring av min lika lastgammal driftsystem,varsagod.

• Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Aprilmaj Aprilmaj skrev:
Pappskalle,det finns gamla folk som har INTE råd att ändra systemet (direktverkande el) Det finns fattig folk i Sverige,som kan INTE bekosta solpaneler,bergvärme och luft-luft.Som fattigb pensionär tar jag gärna allmosor för ändring av min lika lastgammal driftsystem,varsagod.
En luft-luft kostar ju som två vinterelräkningar och sparar in sig själv på några månader. Det är väl en självklar investering om man har svårt att betala elräkningen?

• Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
Artur kanske har en Luft-Luft som han har stängt av?

Jag hörde idag om en person en bit bort i släkten som stängde av LLVPn för att den drar så mycket ström när det är kallt. Istället så kör han elradiatorerna...

En del har väldigt mycket otur när de tänker.

• Haha
  • Älska
  • Gilla
Dortmunder DAB och 8 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
En luft-luft kostar ju som två vinterelräkningar och sparar in sig själv på några månader. Det är väl en självklar investering om man har svårt att betala elräkningen?
Jag tar gärna emot en begagnat luft-luft, om man har ingen användning av den. Hur ska man ordna med inställning ? Det kan man inte ordna själv ?

Aprilmaj Aprilmaj skrev:
Jag tar gärna emot en begagnat luft-luft, om man har ingen användning av den. Hur ska man ordna med inställning ? Det kan man inte ordna själv ?
Varför ska du ha en begagnad? Du kan köpa en ny på Jula för 4000+installation.
Det är inte den största eller bästa pumpen, men den är bättre än en elradiator stora delar av året.
Kan man skaffa en bättre är det ett bra val, men man får börja någonstans.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Och nu lade värmepumpen av.

Kul, kul.

/vi som värmer våra hus med el

• Ledsen
  • Haha
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.