56 899 läst ·
344 svar
57k läst
344 svar
Artur fick en elräkning på 14 000 kr
Röstar han på dom då?E EvertL skrev:
Jag uppfattade gråtandet i artikeln som ett patetiskt sätt att klaga på vindkraft.
Vad är tokhöger?Dan_Johansson skrev:
(Tokvänster borde vara V+SD).
M MrDizzy skrev:
Det var förjäkla kallt.. tror inte vi haft så kallt tidigare i det rummet! Trots att vi haft betydligt kallare (gradmässigt) ute. Men som jag nämnde.. blås är rena döden för vårt hus.. och när det är mellan -3 och +5 ute (trots att vi ställt upp värmekurvan)F fribygg skrev:
Vi firade ju jul därinne och spelade spel/åt varje dag.. inga som helst problem då - svalt javisst.. men lite eld i kakelugnen så ökade det några grader iaf MEN det gjorde det inte nu.. kakelugnen var jättevarm, alla 6 element var varma.. men rummet var inte varm! 😳
Rummet bredvid.. var 17-18 grader.. likaså de andra rummen.. ca 1 grad svalare än vi brukar ha (under den blåsiga tiden alltså.. när det var 12 i stora salen).
Måste tillägga att vi blev väldigt fundersamma.. då vi bott i mer än 10 år och det har aldrig varit så svalt därinne (15-16 är inte ovanligt dock på vintern.. men aldrig 11-12). Vi kollade om några dörrar till kattvindarna blås upp.. om det var några fönster som var kajko... kände på alla element osv. Men allt verkade vara precis som det skulle (fortfarande konstigt dock.. )
Rummet användes mycket sparsamt just den veckan..
Men katten bor där... och mina odlingar (katten kan ta sig till ett varmare rum på övervåningen om han vill - men mina odlingar/groningar.. gick mindre bra.. de börjar dock komma nu!)
Evert, blandar ihop fakta med egna idéer. Förstår att du inte tagit reda på fakta varför 2 st kärnkrafts verk stängdes. Fakta är de var ca 35 år gamla, uttjänta behövdes renoveras för flera miljarder. Elpriset var ca 14 öre, tillverknings priset 52 öre. De var inte svårt för styrelsen att inte lägga de pengarna på att stänga dem. Dessutom ägde Fortum 25 % av dem och Vattenfall 75 %. När du skyller nedstängnimgen på MP o S, är det inte sant. Dessutom var samtliga riksdags partier inklusive Blå block tagit beslut i riksdagen att höja skatten med 1 öre. De hoppade av uppgörelsen vid valet 2014. Dessutom glöm inte att M hade höjd skatten tidigare 2 ggr men det är helt bort glömt. Detta är lätt att kolla för VD för Vattenfall vid den tidpunkten har skrivit flera artiklar om detta. Ifall du tycker att kärnavfall är miljö vänligt är du ännu mer ute o cyklar, då var väl atombomberna i Japan också miljövänliga. Vader hände med alla verk som har gått sönder i USA, Vitryssland, o Japan för att nämna några. Detta kan man skriva även om man tycker om kärnkrafts drift. Glöm inte heller hur många dagar de står stilla varje år, är det planerbara avstängningarna mitt i vintern bra? Till slut det blir inte mer sant för den ”korrupte”Ulf säger det. Varför tror duat Sverige har sjunkit på stegen gällande korrupta länder? Är det inte heller sant. En som gärna diskuterar men då skall det vara fakta baserat och inte påhittade saker, som nämns ovan.E EvertL skrev:
Det där låter som ett hus jag tattat på, två gånger dessutom. Det var nyrenoverat första gången jag tittade på det för drygt 20 år sedan, det var nyrenoverat igen när jag tittade på det under Covid då det såldes igen. Men ingen av renoveringarna hade löst att det är stampat jordgolv under plankgolvet i original delen från 1800-talet. Inte ens en kakelugn kan värma den delen av huset om det blåserSnigla skrev:
Det var förjäkla kallt.. tror inte vi haft så kallt tidigare i det rummet! Trots att vi haft betydligt kallare (gradmässigt) ute. Men som jag nämnde.. blås är rena döden för vårt hus.. och när det är mellan -3 och +5 ute (trots att vi ställt upp värmekurvan)
Vi firade ju jul därinne och spelade spel/åt varje dag.. inga som helst problem då - svalt javisst.. men lite eld i kakelugnen så ökade det några grader iaf MEN det gjorde det inte nu.. kakelugnen var jättevarm, alla 6 element var varma.. men rummet var inte varm! 😳
Rummet bredvid.. var 17-18 grader.. likaså de andra rummen.. ca 1 grad svalare än vi brukar ha (under den blåsiga tiden alltså.. när det var 12 i stora salen).
Måste tillägga att vi blev väldigt fundersamma.. då vi bott i mer än 10 år och det har aldrig varit så svalt därinne (15-16 är inte ovanligt dock på vintern.. men aldrig 11-12). Vi kollade om några dörrar till kattvindarna blås upp.. om det var några fönster som var kajko... kände på alla element osv. Men allt verkade vara precis som det skulle (fortfarande konstigt dock.. )
Rummet användes mycket sparsamt just den veckan..
Men katten bor där... och mina odlingar (katten kan ta sig till ett varmare rum på övervåningen om han vill - men mina odlingar/groningar.. gick mindre bra.. de börjar dock komma nu!)
Blåsten är lite irriterande.. !pacman42 skrev:
Det där låter som ett hus jag tattat på, två gånger dessutom. Det var nyrenoverat första gången jag tittade på det för drygt 20 år sedan, det var nyrenoverat igen när jag tittade på det under Covid då det såldes igen. Men ingen av renoveringarna hade löst att det är stampat jordgolv under plankgolvet i original delen från 1800-talet. Inte ens en kakelugn kan värma den delen av huset om det blåser
Tror att jag kommit på ”halva” problemet där iaf och det är en dörr/vägg in till krypgrunden som blåst sönder (upp) lite på sidan och således oxå tappat delar av sin isolering.. (dvs är lite öppet mot ”vinden” - blåser oftast från zamma håll här..)
Det gör utrymmet under hela stora salen ännumer utblåst/kallt!
Halva vår grund har stampat jordgolv (under salen..) och halva har betonggolv och element..
Och nu river dom vattenkraftverk riskerar el motsvarande ett kärnkraftverk.Sveriges tolkning av EU:s vattendirektiv riskerar att slå ut en betydande del av landets småskaliga vattenkraft. Hälften av de hittills prövade kraftverken har redan rivits och nu varnar både branschföreträdare och politiker för allvarliga konsekvenser för svensk energiförsörjning.Men nu ska samtliga av landets cirka 2 000 vattenkraftverk omprövas enligt EU:s vattendirektiv, en process som inleddes 2022P polaris78 skrev:Jag har sagt det förut och säger det igen..
Det är fan dags att hyra in nån full ryss och dra ankar över högspänningskablarna för export ett par ggr runt jul januari februari och se till att dom som kan laga såna kablar är upptagna fram till påsk ungefär..
Då får vi sverigepriser igen
Problemet är ju att svenska kraftnät och vattenfall med flera jobbar emot vad som är bäst för sverige och istället hellre tjänar stora pengar på elexport
Eller så får vi gå en kurs hos franska bönderna på hur man visar missnöje så det märks
Om vvb blir för sval under dyrtimmarnas paus finns risk för legionella.pacman42 skrev:
Expressen fortsätter med sina artiklar, vad sägs om dessa besparingar?
[bild]
[länk]
Låt oss ta dem punkt för punkt:
1) sänk värmen två grader - då flyttar frugan härifrån. Jag behåller henne gärna, så det lär ju inte hända.
2) Duscha snabbare och svalare. Jag har just bytt duschblandare hemma för att den inte gav tillräckligt varmt vatten, samma sak här - frugan flyttar härifrån om det skulle ske.
3) Håll kyl och frys dammfria och isfria. Det gör vi redan, så ingen besparing där. Dessutom handlade det om 200 kr per år, knappast de pengarna som gör att man har råd att bo kvar.
4) Använd handdukstorken enbart när den behövs, max fyra timmar per dygn. Konstigt, vi har en handdukstork och den går bara tre timmar per dygn. varför skulle det behövas fyra? Varför behövs en handdukstork alls? Torka handduken i tvättstugan istället om den inte torkar i badrummet. Jag har handdukstork mest för att handduken skall vara varm och go när man tar den på morgonen. Den stängs av samtidigt som vi stiger upp.
Och de tre på slutet är väl inte ens värda att nämna i sammanhanget.
Är detta det bästa de kunde föreslå?
Vart är LLVP för de som har direktverkande el?
Vart är byte av elavtal/elleverantör (gärna en gång per år)?
Vart är timer på VVB så att den inte värmer under effekttariffens timmar (som dessutom är dyra)?
Vart är timpris för laddning av elbil på natten?
Vart är...
...det finns många fler saker att göra innan man tvingar frugan att duscha kallt...
Edit: Vi gör av med 20 MWh per år. Runt 8 MWh är elbilar och badtunna...
Edit2: Nej, runt 10 MWh är elbilar och badtunna. Tänkte fel där.
FAKTA är att de två senast nedstängda reaktorerna var helt NYRENOVERADE och redo för 40 - 60 års ytterligare drift enligt en officiell (men försök till hemlighållen) rapport (tror det var Vattenfall som skrivit den?)E Egen åsikt skrev:Evert, blandar ihop fakta med egna idéer. Förstår att du inte tagit reda på fakta varför 2 st kärnkrafts verk stängdes. Fakta är de var ca 35 år gamla, uttjänta behövdes renoveras för flera miljarder. Elpriset var ca 14 öre, tillverknings priset 52 öre. De var inte svårt för styrelsen att inte lägga de pengarna på att stänga dem. Dessutom ägde Fortum 25 % av dem och Vattenfall 75 %. När du skyller nedstängnimgen på MP o S, är det inte sant. Dessutom var samtliga riksdags partier inklusive Blå block tagit beslut i riksdagen att höja skatten med 1 öre. De hoppade av uppgörelsen vid valet 2014. Dessutom glöm inte att M hade höjd skatten tidigare 2 ggr men det är helt bort glömt. Detta är lätt att kolla för VD för Vattenfall vid den tidpunkten har skrivit flera artiklar om detta. Ifall du tycker att kärnavfall är miljö vänligt är du ännu mer ute o cyklar, då var väl atombomberna i Japan också miljövänliga. Vader hände med alla verk som har gått sönder i USA, Vitryssland, o Japan för att nämna några. Detta kan man skriva även om man tycker om kärnkrafts drift. Glöm inte heller hur många dagar de står stilla varje år, är det planerbara avstängningarna mitt i vintern bra? Till slut det blir inte mer sant för den ”korrupte”Ulf säger det. Varför tror duat Sverige har sjunkit på stegen gällande korrupta länder? Är det inte heller sant. En som gärna diskuterar men då skall det vara fakta baserat och inte påhittade saker, som nämns ovan.
Den finns att hitta ganska lätt, om du mot förmodan skulle bry dig.
Att det var S som efter påtryckning från MP införde straffskatter på kärnkraft, så att det skulle vara "affärsmässigt" omöjligt att fortsätta driften, och dessutom tillsättandet av en ny VD mot det absoluta tvånget att lägga ner reaktorerna, VET också du. Resten av snömoset du skriver orkar jag inte bemöta.
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 646 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 646 inlägg
Kärnkraften som lades ner för att politiker bestämde det och ett knippe folk inplanterade i styret på vattenfall med "rätt åsikter som politikerna beslutat " för att säkerställa att allt gjordes för att påvisa dålig lönsamhet osv osv.. Finns folk som är pensionerade idag som satt med högt i styret som inte tyckte det sköttes snyggt varken då eller idag..
Men innan dessa beslut togs så var planerna att hålla liv i dom under lång tid frammåt.. Finns folk som bekräftar dom uppgifterna som rest världen runt för vattenfalls räkning..
Så våra politiker som mest skyller på varandra kunde se till att rätta till alla misstag som går och det är svårt att backa vissa av dessa beslut och mycket är nedmonterat och skrotat och utdömt för skrotning på pappret så är svårt pga pappers exersisen att sätta fart på vissa nedstängda reaktorer.. också såklart ett verk av folk som vart instoppade som nyttiga idioter för att göra en återstart av dessa nära omöjlig..
Men innan dessa beslut togs så var planerna att hålla liv i dom under lång tid frammåt.. Finns folk som bekräftar dom uppgifterna som rest världen runt för vattenfalls räkning..
Så våra politiker som mest skyller på varandra kunde se till att rätta till alla misstag som går och det är svårt att backa vissa av dessa beslut och mycket är nedmonterat och skrotat och utdömt för skrotning på pappret så är svårt pga pappers exersisen att sätta fart på vissa nedstängda reaktorer.. också såklart ett verk av folk som vart instoppade som nyttiga idioter för att göra en återstart av dessa nära omöjlig..
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 616 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 616 inlägg