56 894 läst ·
344 svar
57k läst
344 svar
Artur fick en elräkning på 14 000 kr
Nu verkar det vara tryck för att ett nytt elstöd ska gå in igen, och vilka är dom största förlorarna då?
Enligt mig så är förlorarna vi som sparat och vinnarna blir igen de som slösat med elen, ingen verkar ha lärt sig något på den sista tiden.
Visst är elen dyr, mycket dyr, på tok för dyr i hela sverige men ett elstöd som betalas ut i sommar/höst blir ju bara löjligt och är ingen lösning för någon just nu.
Hur många investerade föregående elstöd för att inte hamna i samma situation igen?
Jag personligen är inte ok med nätavgifterna men det verkar inte som alla är irriterade på dom fasta kostnaderna som mig, inte mitt fel att nätägarna har en mycket stor underhållsskuld (noteras bör att jag är ok med satsning för utbyggnad, detta är två skilda saker)
Bara mina tankar!
Enligt mig så är förlorarna vi som sparat och vinnarna blir igen de som slösat med elen, ingen verkar ha lärt sig något på den sista tiden.
Visst är elen dyr, mycket dyr, på tok för dyr i hela sverige men ett elstöd som betalas ut i sommar/höst blir ju bara löjligt och är ingen lösning för någon just nu.
Hur många investerade föregående elstöd för att inte hamna i samma situation igen?
Jag personligen är inte ok med nätavgifterna men det verkar inte som alla är irriterade på dom fasta kostnaderna som mig, inte mitt fel att nätägarna har en mycket stor underhållsskuld (noteras bör att jag är ok med satsning för utbyggnad, detta är två skilda saker)
Bara mina tankar!
Dom stora vinnarna på elstöd är dom som bor i jättehus och skiter i allt vad energibesparing heter. Dom mindre bemedlade som bor i lägenhet är dom som får betala med skatten. Idiotpåhitt, bara för att köpa röster. Tycker jag😁K KTMLarsen skrev:Nu verkar det vara tryck för att ett nytt elstöd ska gå in igen, och vilka är dom största förlorarna då?
Bara mina tankar!
Jag tror inte, att det blir elstöd, då det inte kommer hamna över 1,50 kr/kwh. Der är ex moms, om ja minns rätt.K KTMLarsen skrev:Nu verkar det vara tryck för att ett nytt elstöd ska gå in igen, och vilka är dom största förlorarna då?
Bara mina tankar!
Även, om det blir något stöd, då bara på det ören som är över högkostnadsskyddets tak.
För det äldre som måste har det varm pga hälsa och som har dåliga hus ute på gläsbygden blir detta en tuff vinter. Vi unga kan ju snåla lite på värme och kommer inte lida av det. Barnen bara lär sig av detta för livet.
Samtidigt är det valår. Kan tänka mig att någon partistrateg ser det som väl investerade pengar att offra ett antal miljarder då det borde kunna ge några röster. Nivån för stödet kan ju givetvis sänkas om viljan att visa handlingskraft finns.H he-peter skrev:
Var lite slarvig men mina 3320 kWh kostade exakt 2762 före moms, 25 i fast avgift, moms 697, totalt 3483SEK. Jag använder 1.05 som riktvärde. Nätavgiften blev 2707 totalt, fast avgift 256, 714 i överföring, energiskatt 1195 och moms 541. Totalt 6190, varav 2433 i moms och skatt. Så ja,3400 är mer än 3000 och 2707 är mindre så lika fördelat är överdrivet. Och 6190 är mer än 6000, så du har rätt.Attitudeswe skrev:
Varför skulle man vilja ha fastpris? Senast man kunde teckna 1år fastpris under kronan i SE3 var aug -21. Senast för 3år var nov -21. (Medel av alla leverantörer som erbj fastpris. Ser att Varberg Energi idag ligger 20% under medel)
[länk]
Mina 20.000kWh/år kostade med tim/kvartspris 77öre -23, 49öre -24, 53 öre -25
Med andra ord är det omöjligt att dina 3300kWh bara kostade 3000kr i jan. Om du nu inte sitter på nått gyllene 10års avtal...
Vad gäller bundna avtal så har det fungerat bra för mig. Just nu har jag Varberg, tidigare C4 (blandat, fast grundavgift per kWh plus en rörlig justering).
Kostnad Förbrukning Pris/kWh
2025 25050 22411 1,12 (faktiskt mer än vad jag trodde)
2024 25811 21129 1,22 (C4 blev efterhand dyrare så jag bytte från dem)
2023 22513 21319 1,50
2022 19425 23559 0,82
2021 15612 27933 0,55 (bra år
Siffrorna är bara elhandel
Har aldrig känt att jag vill gå över till rörligt
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 642 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 642 inlägg
Jag har sagt det förut och säger det igen..
Det är fan dags att hyra in nån full ryss och dra ankar över högspänningskablarna för export ett par ggr runt jul januari februari och se till att dom som kan laga såna kablar är upptagna fram till påsk ungefär..
Då får vi sverigepriser igen
Problemet är ju att svenska kraftnät och vattenfall med flera jobbar emot vad som är bäst för sverige och istället hellre tjänar stora pengar på elexport
Eller så får vi gå en kurs hos franska bönderna på hur man visar missnöje så det märks
Det är fan dags att hyra in nån full ryss och dra ankar över högspänningskablarna för export ett par ggr runt jul januari februari och se till att dom som kan laga såna kablar är upptagna fram till påsk ungefär..
Då får vi sverigepriser igen
Problemet är ju att svenska kraftnät och vattenfall med flera jobbar emot vad som är bäst för sverige och istället hellre tjänar stora pengar på elexport
Eller så får vi gå en kurs hos franska bönderna på hur man visar missnöje så det märks
Mitt svar var ju kopplat till att pelletskaminen skulle användas vid strömavbrott.M mats.3 skrev:
Då får man tänka på och också ha med hur den ska drivas när strömmen försvinner.
Dvs det går att använda den men inte utan en backup.
Ska den dessutom bara vara backup så finns billigare lösningar tex gasolkamin.
Nu vet inte jag om LLVP är samma sak som en luftluftvärmepump. Det beror ju på om det är en öppen planlösning eller inte, där den är placerad. Ifall det inte är det med ex många rum fungerar inte en luftvärmepump effektivt. Det blir ingen bra cirkulation, dvs man skall ha en stor öppen planlösning och ej många rum. Har varit i flera hus där inte det fungerar bra. En lång hall med ingång till olika rum.S SirKnasen skrev:"Villan är 150 kvadratmeter stor och värms upp med direktverkande el."
Han verkar ju ha bott i villan sen 2019 så han har ju haft tid på sig att samla statistik över förbrukningen inför dagen fast-pris elhandlesavtalet löper ut.
Hade jag bott i den där villan hade jag skaffat en värmepump för 6 år sedan.
En billig LLVP hade betalat sig rekordsnabbt.
LLVP är som du skriver LuftLuftVärmePump. Men om huset är 150 kvm så kanske man inte stannar vid en.E Egen åsikt skrev:Nu vet inte jag om LLVP är samma sak som en luftluftvärmepump. Det beror ju på om det är en öppen planlösning eller inte, där den är placerad. Ifall det inte är det med ex många rum fungerar inte en luftvärmepump effektivt. Det blir ingen bra cirkulation, dvs man skall ha en stor öppen planlösning och ej många rum. Har varit i flera hus där inte det fungerar bra. En lång hall med ingång till olika rum.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 286 inlägg
Det finns en färsk utredning från Sweco som visar att de goda ledningarna till andra länder gjort att vi i Sverige betalar ca 1,20kr/kWh mer än om vi inte hade haft dessa ledningar.
Dock var det väldigt svårt att förstå av rapporten när det skulle vara 1,20 dyrare, speciellt på sommaren när vi ibland har negativa priser. Vet inte om det är generellt över året eller ett medel de räknat med.
Jag förstår inte heller hur man lyckats få ihop 14000kr i elräkning. Jag bor i villa med bergvärme, 2 vuxna +2 tonåringar och fru som ofta gör storkok till matlådorna (SE2). Betalade totalt ca 4000kr för Januari och då har jag laddat ca 500kWh i bilarna. Har hans grannar hönshus?
Ska bli intressant att se hur många som kommer att klaga i sommar på att elen är för billig. 😉
Dock var det väldigt svårt att förstå av rapporten när det skulle vara 1,20 dyrare, speciellt på sommaren när vi ibland har negativa priser. Vet inte om det är generellt över året eller ett medel de räknat med.
Jag förstår inte heller hur man lyckats få ihop 14000kr i elräkning. Jag bor i villa med bergvärme, 2 vuxna +2 tonåringar och fru som ofta gör storkok till matlådorna (SE2). Betalade totalt ca 4000kr för Januari och då har jag laddat ca 500kWh i bilarna. Har hans grannar hönshus?
Ska bli intressant att se hur många som kommer att klaga i sommar på att elen är för billig. 😉
Vad hade du haft om du hade direktverkande el? 3x så hög? Det är vad Artur har idag. Direktel alltså.R Robert-san01 skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 286 inlägg
Inte riktigt då laddning av bilen inte har någon COP faktor, kanske 9 000kr.S SirKnasen skrev:
Jag har avskrivningar på pump, räntekostnader mm att räkna med och dessa har jag även på sommaren när elräkningen är några hundra. Tänker du att jag skulle gråta i TV över det till sommaren?
Fattar inte att så många inte kan använda en miniräknare och konstatera att vi som bor i Sverige gör av med mest el på vintern och att allt blir dyrt när efterfrågan ökar.
Nej nej... tänkte mest att det är väl inga konstigheter att förstå att man får en elräkning på 14.000:- i dagens Sverige med den galna elmarknaden vi haft i många år om man inte bemödat sig bry sig över huvud taget över sin uppvärmning. För Artur var det dock svårt att förstå. Eller han förstår ju men valde att gråta istället för att göra något åt det.R Robert-san01 skrev:Inte riktigt då laddning av bilen inte har någon COP faktor, kanske 9 000kr.
Jag har avskrivningar på pump, räntekostnader mm att räkna med och dessa har jag även på sommaren när elräkningen är några hundra. Tänker du att jag skulle gråta i TV över det till sommaren?
Fattar inte att så många inte kan använda en miniräknare och konstatera att vi som bor i Sverige gör av med mest el på vintern och att allt blir dyrt när efterfrågan ökar.
Du har ju koll på läget och gjort något åt situationen. Skaffat bergvärmepump.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 286 inlägg
Vi tänker helt klart lika! 👍S SirKnasen skrev:Nej nej... tänkte mest att det är väl inga konstigheter att förstå att man får en elräkning på 14.000:- i dagens Sverige med den galna elmarknaden vi haft i många år om man inte bemödat sig bry sig över huvud taget över sin uppvärmning. För Artur var det dock svårt att förstå. Eller han förstår ju men valde att gråta istället för att göra något åt det.
Du har ju koll på läget och gjort något åt situationen. Skaffat bergvärmepump.