P
S Styrman_jansson skrev:
Definition av bländning är att det är finns en skillnad i ljusstyrka från en ljuskälla och omgivningen. Ögat kan liksom inte ställa in sig för båda.

I fullt dagsljus blir inte skillnaden mellan omgivande ljus och ett helljus särskilt stor och bländar därför inte alls i samma omfattning. Man kan fortfarande uppleva bländning men den blir ofta inte så stor att dem påverkar sikten.

Beträffande MC och heljus dagtid så minskar tyvärr antalet fordon som kör ut alldeles för tight framför markant med heljuset tänt enligt min erfarenhet. Detta trots Röd MC och Röd,vit, blått MC-ställ med insydda reflexer…
Man blir bländad av 2 starka lampor som är i bilförares ögonhöjd.

Ligg mitten eller vänster i körfältet så minskar man det ännu mer. Aldrig upplevt det problemet när man kör rätt i fältet (fel enl uppkörning)

Om man skall envisas med att ha helljus på blanka dagen så får man rikta det ner i marken och inte mot förare.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Man blir bländad av 2 starka lampor som är i bilförares ögonhöjd.

Ligg mitten eller vänster i körfältet så minskar man det ännu mer. Aldrig upplevt det problemet när man kör rätt i fältet (fel enl uppkörning)

Om man skall envisas med att ha helljus på blanka dagen så får man rikta det ner i marken och inte mot förare.
"rikta det ner i marken". Haha, den var kul.
"Ligg mitten eller vänster i körfältet": Du avser uppenbarligen bakomliggande MC med helljuset på som du bländas av. Stalltips: Använd din backspegels avbländningsskydd.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Man blir bländad av 2 starka lampor som är i bilförares ögonhöjd.
Det är omöjligt svara på utan att veta ljusförhållandet mellan lamporna och omgivningen.

Ligg mitten eller vänster i körfältet så minskar man det ännu mer. Aldrig upplevt det problemet när man kör rätt i fältet (fel enl uppkörning)

Om man skall envisas med att ha helljus på blanka dagen så får man rikta det ner i marken och inte mot förare.
Placering är naturligtvis också viktigt men enligt mig inte lika effektivt som helljus. Sedan ska tilläggas att många MC har tämligen uselt helljus och min MC i synnerhet. D.v.s. det är mindre risk att ljusförhållandet mellan omgivningen och helljuset skulle bli så stort att det orsakar bländning.

och ja, jag har mött min egen MC med bil och upplevde ingen bländning.

Med det sagt så har jag inte på helljuset konstant dagtid på MC utan endast vid riskområden där jag tidigare råkat ut för mindre angenäma situationer.

Ett mycket större bländningsproblem i trafiken än MC som köra med helljusdagtid tycker jag är de högreflekterande blå hänvisningsskyltarna kvälls och nattetid.
 
  • Gilla
Testarn och 1 till
  • Laddar…
D Ducki skrev:
Vi har nyligen byggt en ridbana med tillhörande belysning, fyra stolpar med 300 W ledlampor. Grannen klagar nu på att två av lamporna bländar. Grannen har ca 60 m till vägen, sen kommer vägen, sen kommer 55 m tom mark, sen kommer vår ridbana (25 m) sen kommer de två stolparna. Alltså ca 140 m från belysningen. Undrar lite om det finns några klara regler kring detta, hittar bara luddiga formuleringar. Någon med erfarenhet? Vi tyckte avståndet var så stort så hade ingen tanke på detta när vi byggde.
D Ducki skrev:
Vi har nyligen byggt en ridbana med tillhörande belysning, fyra stolpar med 300 W ledlampor. Grannen klagar nu på att två av lamporna bländar. Grannen har ca 60 m till vägen, sen kommer vägen, sen kommer 55 m tom mark, sen kommer vår ridbana (25 m) sen kommer de två stolparna. Alltså ca 140 m från belysningen. Undrar lite om det finns några klara regler kring detta, hittar bara luddiga formuleringar. Någon med erfarenhet? Vi tyckte avståndet var så stort så hade ingen tanke på detta när vi byggde.
Från varje armatur emitteras sannolikt 30-40.000 lumen - det blir åtminstone ljust som på dagen.
Väsentligt med fungerande avskärmning av ljusflödet för bibehållen grannsämja!
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Är en sån lampa ett problem för dig så rekommenderar jag starkt att köpa en gård ute i skogen. Stör du dig lika mycket på gatu-belysningen?
Smart gatubelysning är riktad NEDÅT / Snett NEDÅT inte rakt åt SIDORNA vilken länkens puckobelysning är.
Snygg fasadbelysning bör bete sig likadant tex i form av downlights !
 
InfoDanne InfoDanne skrev:
Smart gatubelysning är riktad NEDÅT / Snett NEDÅT inte rakt åt SIDORNA vilken länkens puckobelysning är.
Snygg fasadbelysning bör bete sig likadant tex i form av downlights !
Nja, jag tycker nog lyktor med runtomstrålande ljus har sin plats bland fasadbelysning, speciellt på äldre byggnader eller byggnader i äldre stil. Dock ställer det mer krav på armatur och speciellt ljuskällan. Man kan t.ex. använda sig av "katedralglas" eller färgat glas i kombination med en ljuskälla med lite större lysande ytor. Ett bra exempel är denna;
jason-en-traditionell-utomhusvaegglampa-haengande.jpg


Tumregeln är dock att om man använder sig av runtomstrålande belysning så ska det finns något som ljuset kan träffa. På fasaden finns det ju en fasad men om man har en stolpe så bör det ju finns träd/plank eller något i närheten.
 
P
C cosmic skrev:
"rikta det ner i marken". Haha, den var kul.
"Ligg mitten eller vänster i körfältet": Du avser uppenbarligen bakomliggande MC med helljuset på som du bländas av. Stalltips: Använd din backspegels avbländningsskydd.
Nej jag avser mötande. Det skrev jag med.
 
P
S Styrman_jansson skrev:
Det är omöjligt svara på utan att veta ljusförhållandet mellan lamporna och omgivningen.



Placering är naturligtvis också viktigt men enligt mig inte lika effektivt som helljus. Sedan ska tilläggas att många MC har tämligen uselt helljus och min MC i synnerhet. D.v.s. det är mindre risk att ljusförhållandet mellan omgivningen och helljuset skulle bli så stort att det orsakar bländning.

och ja, jag har mött min egen MC med bil och upplevde ingen bländning.

Med det sagt så har jag inte på helljuset konstant dagtid på MC utan endast vid riskområden där jag tidigare råkat ut för mindre angenäma situationer.

Ett mycket större bländningsproblem i trafiken än MC som köra med helljusdagtid tycker jag är de högreflekterande blå hänvisningsskyltarna kvälls och nattetid.
Sista jag hade var en cbr 900 rr -97. Den bländade om man hade helljus igång dagtid. Den var det dock inga problem egentligen med andra trafikanter. Den var knallgul.

Men för att vara tillbaka till ämnet då vi inte pratar om folk som stör grannar.
Om grannar klagar på att ens ytterbelysning faktiskt lyser rakt in i ens hem på störande vis, så är den enklaste och bästa lösningen för alla tänkande människor att faktiskt rikta om eller ta bort de lampor som stör din granne, allt annat är endast respektlöst.
Satt själv upp ytterbelysning på huset i våras och skrev till grannen som ser huset att tala om ifall det var störigt så som man bör =)
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Det är ju ingen raketforskning direkt kan man tycka

antingen tänder du upp din belysning och går bort till grannen med en flaska whiskey och ser på saken från dennes håll, bjuder på ett par rackare, och sen lufsar hem och åtgärdar problemet (rekommenderas)

annars dricker du upp whiskeyn själv på din egna veranda, och säger grannen något mer så ber du denne att dra åt helfetete
 
  • Haha
pmd
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Det är omöjligt svara på utan att veta ljusförhållandet mellan lamporna och omgivningen.

Placering är naturligtvis också viktigt men enligt mig inte lika effektivt som helljus. Sedan ska tilläggas att många MC har tämligen uselt helljus och min MC i synnerhet. D.v.s. det är mindre risk att ljusförhållandet mellan omgivningen och helljuset skulle bli så stort att det orsakar bländning.

och ja, jag har mött min egen MC med bil och upplevde ingen bländning.

Med det sagt så har jag inte på helljuset konstant dagtid på MC utan endast vid riskområden där jag tidigare råkat ut för mindre angenäma situationer.

Ett mycket större bländningsproblem i trafiken än MC som köra med helljusdagtid tycker jag är de högreflekterande blå hänvisningsskyltarna kvälls och nattetid.

Rkarlsson skrev:
Sista jag hade var en cbr 900 rr -97. Den bländade om man hade helljus igång dagtid. Den var det dock inga problem egentligen med andra trafikanter. Den var knallgul.

Men för att vara tillbaka till ämnet då vi inte pratar om folk som stör grannar.
Om grannar klagar på att ens ytterbelysning faktiskt lyser rakt in i ens hem på störande vis, så är den enklaste och bästa lösningen för alla tänkande människor att faktiskt rikta om eller ta bort de lampor som stör din granne, allt annat är endast respektlöst.
Satt själv upp ytterbelysning på huset i våras och skrev till grannen som ser huset att tala om ifall det var störigt så som man bör =)
Kan vi sluta vara off-topic om MC och helljus? Det tillför inget alls till TS tråd. Skapa en ny om ni vill snacka hoj
 
  • Gilla
HasseTeknik och 2 till
  • Laddar…
InfoDanne InfoDanne skrev:
Smart gatubelysning är riktad NEDÅT / Snett NEDÅT inte rakt åt SIDORNA vilken länkens puckobelysning är.
Snygg fasadbelysning bör bete sig likadant tex i form av downlights !
Nja downlights passar inte alla hus. Lampan i länken gör sig säkert bra på ett gammalt hus. Däremot bör man ju välja ljuskälla med lite omsorg. De flesta har ingen koll på vilken som passar, utan köper 4000k och säkert 300% för stark. Handhavande fel mer än fel på armatur
 
Intressant hur många i tråden som öppet säger att de kör olagligt som regel. Helljus på i dagsljus är nämligen inte tillåtet i Sverige just pga att du bländar andra. JA även i dagsljus så bländar du andra. Du får heller inte använda ditt helljus för att på något vis göra dig mer synlig (kan också påpeka att ni gör er inte det minsta mer synliga. Vilket är anledningen att inte ens blåljuspersonal gör det längre trots att de faktiskt får. De kör istället med kontinuerligt skiftande styrka. Inte heller tillåtet dock men däremot så är det tillåtet att använda ditt helljus i en kortare puls som en ljustuta vilket ger samma effekt om du nu vill påkalla uppmärksamhet med ditt ljus. Ni utsätter både er själva och andra för livsfara genom att hålla på med ljusens på det där viset. Följ trafikreglerna eller håll er av allmän väg om ni nu inte kan det.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Nja, jag tycker nog lyktor med runtomstrålande ljus har sin plats bland fasadbelysning, speciellt på äldre byggnader eller byggnader i äldre stil. Dock ställer det mer krav på armatur och speciellt ljuskällan. Man kan t.ex. använda sig av "katedralglas" eller färgat glas i kombination med en ljuskälla med lite större lysande ytor. Ett bra exempel är denna;
[bild]


Tumregeln är dock att om man använder sig av runtomstrålande belysning så ska det finns något som ljuset kan träffa. På fasaden finns det ju en fasad men om man har en stolpe så bör det ju finns träd/plank eller något i närheten.
Framförallt gäller väl att man inte fläskar på med för stark lampa i armaturen. Vi har både gammal hus och liknande utseende som den där. Jag har 2-4 watt beroende på var de sitter. Det är ju dekoration och inte arbetsljus.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
E EtherMan skrev:
Intressant hur många i tråden som öppet säger att de kör olagligt som regel. Helljus på i dagsljus är nämligen inte tillåtet i Sverige just pga att du bländar andra. JA även i dagsljus så bländar du andra. Du får heller inte använda ditt helljus för att på något vis göra dig mer synlig (kan också påpeka att ni gör er inte det minsta mer synliga. Vilket är anledningen att inte ens blåljuspersonal gör det längre trots att de faktiskt får. De kör istället med kontinuerligt skiftande styrka. Inte heller tillåtet dock men däremot så är det tillåtet att använda ditt helljus i en kortare puls som en ljustuta vilket ger samma effekt om du nu vill påkalla uppmärksamhet med ditt ljus. Ni utsätter både er själva och andra för livsfara genom att hålla på med ljusens på det där viset. Följ trafikreglerna eller håll er av allmän väg om ni nu inte kan det.
Nu skulle vi ju lämna MC och helljus utanför tråden men förenklat är jag hellre olaglig och levande/oskadad än laglig och död.

Att det gör mig mer synlig har jag upptäckt genom empiriska försök. Oangenäma situationen minskar betydligt.

Det är det sista jag nämner om detta i den här tråden.
 
S Styrman_jansson skrev:
Nu skulle vi ju lämna MC och helljus utanför tråden men förenklat är jag hellre olaglig och levande/oskadad än laglig och död.

Att det gör mig mer synlig har jag upptäckt genom empiriska försök. Oangenäma situationen minskar betydligt.

Det är det sista jag nämner om detta i den här tråden.
Dina försök är knappast empiriska utan anekdotiska. Däremot finns empiriska studier på det som säger att du helt enkelt har fel. Dessa citeras och refereras bland annat i förarbetena till våra trafiklagar. Att du hellre är olaglig och levande, well det är vi allihop, men nu är det som så att du är mycket sannolikare levande om du följer lagarna. Det finns liksom en anledning till att det är olagligt du vet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.