Hej, har just installerat Ikea Mittled. Elektrikern sa att det gick bra att ha en vanlig lysknapp på väggen (ej den trådlösa) om man byter drivare. Först satte han Plejd för att dimra, men det gick inte alls. Nu ska han byta till en på- och avknapp bara, ej dimbar.

Drivaren som han köpt (ej Ikea, syns på bild) säger han är lite stark. Nu innan bytet till på o avknapp så flimrar ljuset, upplever jag.

Kan hans lösning funka, eller kommer det att fortsätta flimra? Då tar vi Ikeas lösning (men vet inte om han kan tänka sig ett byte till). Om någon elkunnig yttrar sig, så har jag lite mer kunskap i ryggen o kan stå på mig.

• Dimming LED driver märkt "Zelbra" med specifikationer: 350mA/37W, 18-37W, PRI: 220-240V, 50/60Hz, dimbar med kantdimmer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser väldigt fel ut. Om jag minns rätt så skall mittled drivas av konstant 24V. Drivaren du har lämnar konstanström 350mA. Det är två helt inkompatibla drivmetoder. Det fungerar inte, och ren tur om inte MittLed förstörs.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
U Umma01 skrev:
Hej, har just installerat Ikea Mittled. Elektrikern sa att det gick bra att ha en vanlig lysknapp på väggen (ej den trådlösa) om man byter drivare. Först satte han Plejd för att dimra, men det gick inte alls. Nu ska han byta till en på- och avknapp bara, ej dimbar.

Drivaren som han köpt (ej Ikea, syns på bild) säger han är lite stark. Nu innan bytet till på o avknapp så flimrar ljuset, upplever jag.

Kan hans lösning funka, eller kommer det att fortsätta flimra? Då tar vi Ikeas lösning (men vet inte om han kan tänka sig ett byte till). Om någon elkunnig yttrar sig, så har jag lite mer kunskap i ryggen o kan stå på mig.
Han bytte. Han visade och det funkade, fast jag tyckte att det flimrade lite. Sedan kom jag ned nu igen och tände, och nu blixtrar det bara till ibland när man tänder, men mestadels mörkt. Detta fortsätter även ett tag efter att man släckt.

Vad säger ni? Går det att lösa så att man har en vanlig lysknapp? Vad krävs för det i så fall? Elektrikern vet uppenbarligen inte…

H hempularen skrev:
Ser väldigt fel ut. Om jag minns rätt så skall mittled drivas av konstant 24V. Drivaren du har lämnar konstanström 350mA. Det är två helt inkompatibla drivmetoder. Det fungerar inte, och ren tur om inte MittLed förstörs.
Vi skrev samtidigt. Tack för att du svarade! Precis som du skrev, så funkar det inte.

• Gilla
_Magnus L
  • Laddar…
Vad är anledningen att inte använda IKEAS driver, som man vet är kompatibel med lampan?

Min tanke var att det skulle se mer enhetligt ut. Och så kanske jag är lite traditionell och tänker att trådfritt kan gå sönder.

H hempularen skrev:
Vad är anledningen att inte använda IKEAS driver, som man vet är kompatibel med lampan?
Ny förstod jag din fråga plötsligt. Elektrikwrn sa att man inte kan använda Ikeas trådfri när man har vanlig lysknapp. Därför köpte han en ny. Kan man alltså ha Ikeas Trådfri-drivare och vanlig knapp?

U Umma01 skrev:
Ny förstod jag din fråga plötsligt. Elektrikwrn sa att man inte kan använda Ikeas trådfri när man har vanlig lysknapp. Därför köpte han en ny. Kan man alltså ha Ikeas Trådfri-drivare och vanlig knapp?
Nej inte om du vill kunna dimma. Men det är inga problem att tända/släcka med vanlig brytare.

Men drivern du har är grovt felaktig. Jag skulle vara lite skeptisk till den där elektrikern. Det är ungefär som att hävda att det går bra att tanka diesel till en bensinbil.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Nej inte om du vill kunna dimma. Men det är inga problem att tända/släcka med vanlig brytare.

Men drivern du har är grovt felaktig. Jag skulle vara lite skeptisk till den där elektrikern. Det är ungefär som att hävda att det går bra att tanka diesel till en bensinbil.
Tusen tack för dina svar! Jag kände misstro mot honom, och det var därför jag skrev. Firman som vi anlitat för renovering är tyvärr väldigt ojämn. Vissa är enormt professionella och noggranna, medan andra ger mig ont i magen. Elen här känns som en baggis i jämförelse med vissa andra saker. Vi fick firman rekommenderad av en stor och professionell butik, vi försökte också undersöka på nätet, men ändå kan det bli fel.

• Ledsen
Unikt namn
  • Laddar…
U Umma01 skrev:
Vi fick firman rekommenderad av en stor och professionell butik
Det där är också en riskabel rekommendation. I många fall har sådana butikskedjor provisionsavtal med vissa firmor. Så rekommendationen bygger mer på att butiken tjänar pengar på att rekommendera en viss firma.

Jag har dock själv anlitat en målare på rekommendation från en tapetbutik, med bra resultat. Men då var det en liten lokal butik, känns lite mer genuint då med en rekommendation.

Den gången blev resultatet bra, men de drog över prisuppskattningen m,ed ca 25%. Men jag såg ju att de jobbade på, inget maskande med tiderna osv. De debiterade ärliga materialkostnader, typ 20% billigare än vad jag själv skulle kunnat köpa samma spackel och färg för. Då jag knorrade inte över prisökningen. En anledning till överdraget var att en av tapeterna var bredare än standard, så den passade inte i limmaskinen, Det visste dock om innan.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Men som sagt sätter man den dimmern till en 24V armatur, så saknas någon rätt grundläggande teknik kunskap. Det skulle ju kunnat vara något tillfälligt hjärnsläpp. Men då inser man väl misstaget ganska omgående när det inte fungerar.

Jag skulle nog rekommendera att du låter någon mer kunnig se över vad elektrikern har gjort. Kan man göra ett sådant fel, så finns risk för betydligt farligare fel.

Tack ska du ha för dina råd! Nu har vi Ikeas Trådfri installerad och det funkar med på- och avknapp. Viss fördröjning när man tänder lampan, men i övrigt jätteskönt att ha en lösning. : ) Vi har en del mer elarbete att göra, så får nog be vår vanliga elfirma se över hans arbete.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Om du vill så kan du köpa IKEA fjärrkontrollen (kostar väl typ 100 kr), och ha liggande lös någonstans, och sätta in en dimmernivå du vill ha. Jag tror att lampan kommer ihåg nivån, även om du stänger av med knapp, som bryter strömmen helt.

Det gjorde den! Toppen, tack!

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.