65 345 läst ·
111 svar
65k läst
111 svar
Är min belysning "olaglig"?
Det är många som kör med helljuset på medvetet, kanske någon som glömt det på men det är inte alls ovanligt att det är avsiktligt. Har läst om detta flera gånger på MC-forum.A Emil_K skrev:
Du har fel. Vi (sic!) kör med helljus för att minska risken att bli ihjälkörda av alla dessa bilister som inte använder ögonen.A Emil_K skrev:
Rid i dagsljus! Problemet löst!D Ducki skrev:Vi har nyligen byggt en ridbana med tillhörande belysning, fyra stolpar med 300 W ledlampor. Grannen klagar nu på att två av lamporna bländar. Grannen har ca 60 m till vägen, sen kommer vägen, sen kommer 55 m tom mark, sen kommer vår ridbana (25 m) sen kommer de två stolparna. Alltså ca 140 m från belysningen. Undrar lite om det finns några klara regler kring detta, hittar bara luddiga formuleringar. Någon med erfarenhet? Vi tyckte avståndet var så stort så hade ingen tanke på detta när vi byggde.
Självklart kan helljus vara ett irritationsmoment. Det är ju meningen! Nåja, inte direkt, men det är ingenting jag har dåligt samvete för. Jag, vill, behöver och måste bli sedd. Åtminstone när jag sitter på hojen på vägen.A Emil_K skrev:
Blinkersen? Visst kan man glömma den ibland. Det händer mig också. MC-åkare *använder* i alla fall blinkersen. Enligt mina inte helt vetenskapliga och statistiska beräkningar, men enligt en hyfsat korrekt uppskattning, så använder max 50 % av bilister blinkers nu för tiden. Och hälften av dom 50 % slår på blinkersen 20 meter före korsningen. Men det är klart, de vet ju själva att de ska svänga, så varför blinka?!
Per, inte bilisthatare, men hojåkare som inte tar något för givet i trafiken
lägg hojen så att den går att se i sidospeglarna? På riktigt, du har aldrig kört hoj eller? Det är kanske utsvängande och mötande som genar i kurvor eller får för sig att köra om på helt fel ställe man i första hand har problem med.A Emil_K skrev:
Om du blir bländad av ett helljus från en MC under dagtid så bör du fundera över om det kan behövas något synhjälpmedel, då du knappast lär se någonting när du har solen framför rutan...B BertStL skrev:
Är en sån lampa ett problem för dig så rekommenderar jag starkt att köpa en gård ute i skogen. Stör du dig lika mycket på gatu-belysningen?D daVinci skrev:En sådan här utebelysning [länk]
kommer grannar kunna se.
Men de här verkar ju inte vara förbjudna på något sätt.
Grannars fönster kan kanske vara 10-30 meter bort.
Är ingen vegetation i vägen så kommer dom se lampan på kvällen.
Men uppenbarligen är inte utebelysning av det här slaget förbjudet heller.
Någon slags gräns för ljusstyrka vid grannens fönster borde finnas.
Bor vid Björlanda kiles båthamn, en av norra europas största båthamna med 2400 båtplatster..
Vi har jätte problem med deras 20 meter höga stolpar med strålkastare som lyser upp området samt vårat hus.
Man behöver inte tända i huset på natten när man går upp eller på toa det lyser rakt in.
jag kan läsa tidningen i huset mitt i natten och ha allt släckt ändå kan jag läsa tidningen ...
Det är inte ok anser jag..
Vi har krigat med dom i 20 års tid om att vinkla belysningen..
Men inget har hänt
Vi har jätte problem med deras 20 meter höga stolpar med strålkastare som lyser upp området samt vårat hus.
Man behöver inte tända i huset på natten när man går upp eller på toa det lyser rakt in.
jag kan läsa tidningen i huset mitt i natten och ha allt släckt ändå kan jag läsa tidningen ...
Det är inte ok anser jag..
Vi har krigat med dom i 20 års tid om att vinkla belysningen..
Men inget har hänt
Grannsämjan är viktig och som djurägare så är det än mer skit som kan drabba en om grannen blir ignorerad och blir tillräckligt förbannad för att göra nåt dumt tillbaka..Om man har otur och har en granne som är funtad så och det vet man inte innan det är för sent.. Det finns så många olämpliga saker grannen kan göra som inte är straffbara eller omöjliga att bevisa så skapa inga onödiga problem ,utan försök lösa problemet istället för att skapa nästa epsiod av grannfejden om man har otur..Som djurägare är man ju extra sårbar.. då man inte kan vakta sina djur dygnet runt och det ofta är stora ytor och inte ens med video övervakning så har man koll dygnet runt..eller det hjälper inte att ha det på film när det redan hänt och gärningmannen gjort sig omöjlig att identifera. Sen alla dumma grejer som folk kan göra för eget nöje som bara råkar skrämma skiten ur många hästar.. tycker absolut inte det är rätt men tänk mer än näsan räcker. ovänner ibland grannar är inte bra att skapa pga lite belysning. Det är inte värt det om det blir problem
Skapa inte osämja över en belysning utan åk bort till grannen och kolla när det är mörkt för att få se hur det påverkar och se till att göra nått åt problemet.
Hade ni velat haft det tvärtom att dom sätter upp belysning som lyser in till er?
Sen är det klart att det kan vara gnälliga grannar men det vet man inte innan man vart bort till dom vid mörker med lyset tänt hos er och får se problemet.
Som flera är inne på så kan lite omvinkling eller några plåtbitar som skärmar bort oönskad belysning göra underverk
Skapa inte osämja över en belysning utan åk bort till grannen och kolla när det är mörkt för att få se hur det påverkar och se till att göra nått åt problemet.
Hade ni velat haft det tvärtom att dom sätter upp belysning som lyser in till er?
Sen är det klart att det kan vara gnälliga grannar men det vet man inte innan man vart bort till dom vid mörker med lyset tänt hos er och får se problemet.
Som flera är inne på så kan lite omvinkling eller några plåtbitar som skärmar bort oönskad belysning göra underverk
När man projekterar och installerar belysningen längs en väg så är det korta svaret ja. Men när en privatperson har satt belysning på sitt hus så tror jag nej. Egentligen är det nog samma med TS fråga att det är lite samma sak. Men man bör tänka sig för några gånger innan man beställer belysningen, läsa på hur belysningen kan upplevas och blända andra. Jag tänker att elektrikerna som installerade borde kanske ha nämnt att det, risken med placeringen.Sturedotter skrev:
Hej! Som ljuskonsult kanske du har information. Igår kväll körde jag på en glest trafikerad landsväg. Vid starkt lyse bländade jag av men noterade att det bara var en billykta som stod still. När jag kom närmare såg jag att det inte var en utan en väggmonterad lampa som lyste upp en gårdsplan till ett hus vid vägen. Det ljuset borde verkligen justeras. Finns regler/bestämmelser om gårdsbelysning vid bilvägar? Mvh Lena
Gårdsägaren kanske inte bryr sig som vad du eller byter placering på den. Eller så kan du ringa vägverket och rapportera?
Det börjar nästan se ut som Ducki inte fick dom "rätta svaren" här i tråden då inga som helst svar/kommentarer på alla frågor/tips har synts till.
Det var mycket otrevligt skrivet.Dowser4711 skrev:
Man kan bli bländad av en hoj på dagen. Speciellt de som har xenon och ledljus. Det är en trend att äventyrshojar även har extraljus tända på dagen.
Eller du menar att om du sätter igång en riktigt ficklampa (stark) och tittar rakt in i lampan så blir du inte bländad om du är utomhus mitt på en solig dag ?
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Definition av bländning är att det är finns en skillnad i ljusstyrka från en ljuskälla och omgivningen. Ögat kan liksom inte ställa in sig för båda.Rkarlsson skrev:Det var mycket otrevligt skrivet.
Man kan bli bländad av en hoj på dagen. Speciellt de som har xenon och ledljus. Det är en trend att äventyrshojar även har extraljus tända på dagen.
Eller du menar att om du sätter igång en riktigt ficklampa (stark) och tittar rakt in i lampan så blir du inte bländad om du är utomhus mitt på en solig dag ?
I fullt dagsljus blir inte skillnaden mellan omgivande ljus och ett helljus särskilt stor och bländar därför inte alls i samma omfattning. Man kan fortfarande uppleva bländning men den blir ofta inte så stor att dem påverkar sikten.
Beträffande MC och heljus dagtid så minskar tyvärr antalet fordon som kör ut alldeles för tight framför markant med heljuset tänt enligt min erfarenhet. Detta trots Röd MC och Röd,vit, blått MC-ställ med insydda reflexer…