Måklare eller privat

• Ja, jag hade anlitat mäklare

154 Röster 54,4%
  • Nej, jag hade hellre sålt själv för att spara pengar

103 Röster 36,4%
  • Osäker / har aldrig sålt bostad

26 Röster 9,2%
  • Antal röster
    283
De är inte värda pengarna. Men jag varken kan eller vill inte heller göra jobbet själv. Så det var lite glest med alternativ att rösta på.

En halvering av priset hade inte gjort något. Känslan är att de utnyttjat den värdeökning av bostäder som skett de senaste 20 åren samt faktumet att kostnaden är avdragsgill. Därför blir det bara en "bråkdel" av försäljningskostnaden men det är ändå löjligt mycket pengar för ganska få arbetade timmar.

Jag kan ha fel förstås och det kanske alltid har varit såpass dyrt att anlita mäklare?

• Gilla
Ulf Peter och 2 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Spruttas Spruttas skrev:
De är inte värda pengarna. Men jag varken kan eller vill inte heller göra jobbet själv. Så det var lite glest med alternativ att rösta på.

En halvering av priset hade inte gjort något. Känslan är att de utnyttjat den värdeökning av bostäder som skett de senaste 20 åren samt faktumet att kostnaden är avdragsgill. Därför blir det bara en "bråkdel" av försäljningskostnaden men det är ändå löjligt mycket pengar för ganska få arbetade timmar.

Jag kan ha fel förstås och det kanske alltid har varit såpass dyrt att anlita mäklare?
Har du tur så blir ditt timpris för en mäklare högt! För då går försäljningen och affären fort och smärtfritt. Har du otur så kommer mäklaren få ett rätt lågt timpris för sitt arbete.

Många tror att ”alla mäklare tjänar 50 tkr i månaden och behöver knappt sälja något” men sanningen är att det är en rätt tuff och överetablerad bransch där många har löner långt under de normala hantverkaryrkena.

• Gilla
saltis99 och 3 till
  • Laddar…
Jag tycker att både mäklare och besiktningsmän är överflödiga och onödigt dyra.

• Gilla
Trolltomte
  • Laddar…
S
W wthyr95 skrev:
om man vill sälja privat finns ju alternativ så som blocket bostad, etc.
Absolut. Men finns det någon som annonserar en bostad över 250k på Blocket? Och hur ska man hitta köpare? Finns väl ingen vettig köpare på någon av plattformarna som du nämner. Fine om lägenheten kostar 10k men annars. Nja.

Redigerat av moderator:
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Har du tur så blir ditt timpris för en mäklare högt! För då går försäljningen och affären fort och smärtfritt. Har du otur så kommer mäklaren få ett rätt lågt timpris för sitt arbete.

Många tror att ”alla mäklare tjänar 50 tkr i månaden och behöver knappt sälja något” men sanningen är att det är en rätt tuff och överetablerad bransch där många har löner långt under de normala hantverkaryrkena.
Då kan de väl erbjuda alternativ isåfall. T.ex fast kontra rörligt pris. En affär som går smärtfritt och mäklaren gör få timmar beror troligtvis på en bostad som i princip säljer sig själv i en het marknad. Det handlar sällan om tur. Ofta får den som har en lättsåld bostad betala priset för den med en svårsåld.

S Sthlm_ skrev:
Absolut. Men finns det någon som annonserar en bostad över 250k på Blocket? Och hur ska man hitta köpare? Finns väl ingen vettig köpare på någon av plattformarna som du nämner. Fine om lägenheten kostar 10k men annars. Nja.
För 15 år sedan sålde jag min etta i Östersund för 400000:- via blocket. Det var inga som helst problem. Jag köpte den några år tidigare och då var det också blocket som användes.

• Gilla
Morgan1 och 1 till
  • Laddar…
S Sthlm_ skrev:
Dom hamnar väl på Booli automatiskt...

S
D Dilato skrev:
Dom hamnar väl på Booli automatiskt...
?

S Sthlm_ skrev:
?
My bad, just blocket verkar vara undantaget.

Booli.se är inte, till skillnad från Hemnet och Blocket Bostad, en annonsplats utan en sökmotor som indexerar innehåll på internet – ungefär som google men enbart för bostäder och bostadsinformation. Booli.se är inte beroende av att någon aktivt publicerar en bostad på Booli.se för att objektet ska vara sökbart, det räcker att mäklaren publicerar annonsen på sin egen hemsida för att Booli.se ska kunna hitta det, vilket ger en mycket hög täckningsgrad. På Booli.se finns också privatsålda objekt från BoDeal, Privatmäklaren och Lokus. Booli.se har även flest nyproducerade bostäder samt objekt från Fortifikationsverket och Kronofogden.

Fairlane
Spruttas Spruttas skrev:
Då kan de väl erbjuda alternativ isåfall. T.ex fast kontra rörligt pris.
Jag är övertygad om att i stort sett alla mäklare kan ge dig det om du frågar. Alla mäklare jag har haft hemma för att diskutera försäljning har antingen föreslagit fastpris (ovanligt, men det har hänt) eller procentuellt baserat på försäljningspris. När de ska sätta procenten så tittar de ei en tabell, X kr, då blir det Y%. Säljer man något för 3 miljoner blir procentsatsen ungefär det dubbla mot om du säljer något för 6 miljoner. Dvs det är väl egentligen där i krokarna du kommer få ett fastpris.

• Gilla
saltis99 och 1 till
  • Laddar…
Är mäklare värda priset? Tjaa, det finns enstaka stjärnor som nog faktiskt får upp priset rejält jämfört med "normaldåliga" mäklare. Finns en som jobbar i vårt område, hon får ibland ut 20 - 25% mer för synbarligen lika objekt jämfört med andra mäklare i området.

Och så finns det en del mäklare som troligen gör mer skada än nytta för försäljningen.

Men den stora gruppen "normaldåliga", tror jag ändå är bättre än ingen alls. Som det påpekats i tråden så behöver man nästan ha en mäklare med, iallafall delvis om köparen skall kunna få lån. Många osäkra köpare skippar objekt om ingen mäklare är inblandad osv.

Min son köpte bostadsrätt tidigare i år (bytte upp sig). Det kom ut en i rätt läge för strax under 5 milj. med visning nösta helg. Han fick en förvisning av mäklaren och lyckades få mäklaren att berätta att säljarna nog räknade med 5,3 - 5,4 milj. Han lägger då ett bud på 5,35, och får köpa 2 dagar före visningen. Andra liknande lägenheter i samma hus gick strax innan för 5,6 - 5,7 milj. Ganska säker på att säljarna hade fått mer om de väntat till efter visningen.

Mäklaren slapp lägga tid på visningen...

• Gilla
saltis99 och 1 till
  • Laddar…
Jag uppfattar att många mäklare helt saknar förmågan att sälja (eller jo de kan troligen sälja sin tjänst att sälja hus). Men de funderar inte över hur ett försäljningsobjekt skall presenteras för att locka den grupp som kan antas vara intresserade.

Det ställs helt olika krav på hur prospekt, foton, annonstext osv skall se ut om en trolig köpare är kapitalstark medelålders karriärmänniska, eller en ung barnfamilj med småbarn, eller en ung singel osv. Så hur skall det se ut för att just den troliga typen av köpare skall "klicka".

En annan fråga som många mäklare sköter uselt är tidplan för en försäljning. Man lägger ut för visning om ex. två veckor, om det inte kommer några bra bud, ny visning om 2 veckor? Aj då, där kommer ett sportlov in, hälften av de troliga köparna är på skidresa. Eller att budgivningen kommer igång dagen innan mäklaren går på semester.

Ossian K Olsson
H hempularen skrev:
Är mäklare värda priset? Tjaa, det finns enstaka stjärnor som nog faktiskt får upp priset rejält jämfört med "normaldåliga" mäklare. Finns en som jobbar i vårt område, hon får ibland ut 20 - 25% mer för synbarligen lika objekt jämfört med andra mäklare i området.

Och så finns det en del mäklare som troligen gör mer skada än nytta för försäljningen.

Men den stora gruppen "normaldåliga", tror jag ändå är bättre än ingen alls. Som det påpekats i tråden så behöver man nästan ha en mäklare med, iallafall delvis om köparen skall kunna få lån. Många osäkra köpare skippar objekt om ingen mäklare är inblandad osv.

Min son köpte bostadsrätt tidigare i år (bytte upp sig). Det kom ut en i rätt läge för strax under 5 milj. med visning nösta helg. Han fick en förvisning av mäklaren och lyckades få mäklaren att berätta att säljarna nog räknade med 5,3 - 5,4 milj. Han lägger då ett bud på 5,35, och får köpa 2 dagar före visningen. Andra liknande lägenheter i samma hus gick strax innan för 5,6 - 5,7 milj. Ganska säker på att säljarna hade fått mer om de väntat till efter visningen.

Mäklaren slapp lägga tid på visningen...
Men! I ett sånt här läge är det absolut inte säkert att det är mäklaren som bestämde att sälja utan säljarna. Åter igen, jag vill inte försvara mäklare. Men framföralllt så var det en tid runt 2022-2023 när det var så svårtsålt så säljarna inte vågade vänta ut visningar utan de ville bara ha sålt med en gång för att realisera en vinst och kunna gå vidare även om mäklaren förespråkar visning.

Så säljarna kan varit nöjda med att fått sälja och varenda krona över 5 mkr!

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Nissens
A ajn82 skrev:
Så du tänker att eftersom det då "bara" kostar 35-70k inte spelar någon roll??
Det är köparen som betalar mäklaren eftersom mäklaren dels får upp priset, dels gör affären möjlig. Ofta kräver köparens bank att affären skall involvera en mäklare.

• Gilla
saltis99
  • Laddar…
J
Nissens Nissens skrev:
Det är köparen som betalar mäklaren eftersom mäklaren dels får upp priset, dels gör affären möjlig. Ofta kräver köparens bank att affären skall involvera en mäklare.
Detta har du fått om bakfoten, det är säljaren som har kontrakt med mäklaren och blir då enligt säljkontraktet betalningsskyldig vid försäljning..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.