35 264 läst ·
222 svar
35k läst
222 svar
Är Hemnet värt priset?
Jag tror seriösa bostadsletare använder Booli, där får du ju med hela utbudet, Hemnet får man ju bara se halva utbudet.S saltis99 skrev:I december hade hemnet.se nästan 10 miljoner besök (9 959 000 för att vara exakt) enligt Similarweb. Motsvarande siffra för booli.se var 5 674 000 besök. Vilken av dessa som har bäst besök är en annan fråga, och där har jag inget bra svar.
Besökarna stannar dock något längre på hemnet än på booli: 4 min 46 sek mot 4 min 27 sek.
Jag kommer att sälja en villa så småningom och hade en mäklare som tittade på den, hon avrådde bestämt för att använda Hemnet, det gör de till alla sa hon.
På Booli ser man ju allt som mäklare lagt upp på sina egna hemsidor, så det finns inuanledning att titta någon annanstans överhuvudtaget.H hempularen skrev:Alla ni som har köpt bostäder de senaste åren. Hur har ni letat?
Bara hemnet?
Bara Booli?
Båda osv?
Min egen erfarenhet där är från när vi köpte fritidshus för några år sedan. När det började "bli dags, nu skall vi köpa", då var det booli flera ggr om dagen, hemnet inför planering av vilka visningar vi skulle åka på, som komplement till Booli. Men vi skannade även de lokala mäklarkontorens sidor, många objekt som "låg på lager", som kanske inte skulle komma ut förrän om någon månad fanns på mäklarsidorna och bara där.
Jag vet att när min son köpte ny lägenhet förra året så tittade han i princip bara på booli, men kollade hemnet när han egentligen redan hade bestämt sig för en lägenhet, bara för kolla att han inte missade något.
Och vi har själva just påbörjat nästa steg. Villan är för stor utan barn, vi räknar med att flytta om tidigast ett år. Men har börjat och planera lite vilka områden vi skall hålla koll på. Använder nu enbart booli för det.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 621 inlägg
Ja.SågspånPappspikEternit skrev:
Skulle jag sälja idag skulle jag inte tveka ett ögonblick att slänga 10.000 kr på hemnet för placerad annons.
Samtidigt som jag tycker deras hela verksamhet såsom mäklarnas monopolistiska sajt är rutten.
Men för att få in budgivare 4 & 5 spelar jag med i dansen.
Medlem
· Dalarna
· 58 inlägg
Ja, precis så har det varit länge och är så än idag. Men Hemnet har gradvis blivit mindre relevant och det mesta pekar på att vi är i slutet av den fasen. Det pratades om kritisk massa tidigare i tråden, och vi är nog ungefär där nu.SågspånPappspikEternit skrev:
Sen finns det ju teoretiskt de spekulanter som aldrig lämnar Hemnet, på samma sätt som att det kanske fortfarande finns någon som bara letar hus längst bak i sin morgontidning
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 835 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 835 inlägg
Jag tror det är fel att dela in köpare i seriösa och oseriösa baserat på om man använder sig av Hemnet eller Booli.O Ole E skrev:
Det finns många parametrar med, exempelvis reklam. Man kan vara intresserad spekulant men aldrig hört talas om Booli, men väl Hemnet.
Så kan det vara där du bor, men kolla gärna med fler mäklare för att se om det är samma. Jag misstänker att det kan skilja sig åt.O Ole E skrev:
Både ja och nej. Det finns en del skillnader som kan påverka intressenter.O Ole E skrev:
Jag gjorde just en sökning på villor i mitt område. På Hemnet hittade jag 9 till salu, på Booli 7 ...
Det visar sig när jag tittar närmare på det att de ritar in olika områden i kartorna.
Sen är det lite olika sökfilter etc.
Nu är jag inte aktiv i min sökning, men när jag var det tidigare så var Hemnet bättre på att på ett enkelt och trevligt sätt visa objekten, medan Booli var trist och tråkig, men överlägsen på att visa tidigare försäljning.
Jag tror det är lite som IOS vs Android för många, vissa föredrar det ena, andra det andra, själv accepterar jag båda och tittar på båda ställena om jag skulle köpa idag. Hur jag skulle agera som säljare idag vet jag inte, men får jag en enda budgivare mer på att lägga på Hemnet så är det värt kostnaden. Det kan man dock aldrig veta om man får. Man kan såklart tänka "Jag tycker Booli är bäst så det gör säkert alla andra också, iallafall alla seriösa" om man vill, och kanske har man rätt, kanske inte.
Jag sålde en fastighet förra året. Det verkar som om de flesta till en början kollat in både booli, boneo och hemnet, för att upptäcka att samma objekt fanns på alla tre. Då gick det över till att bara titta på hemnet.redarn skrev:
Låter lite överdrivet även om det kanske stämde i ditt fall, med tanke på att rätt många mäklare använder egna marknadsföringssiter, istf. Hemnet, och Booli skannar de flesta mäklarsiter inklusive Hemnet, och innehåller därför fler annonser än Hemnet.lilytwig skrev:
Jag har jämfört utbudet på Booli och Hemnet i några geografiska områden som är intressanta för mig, varje gång har utbudet på Booli varit mycket större, ibland dubbelt så stort. Så för mig är Hemnet helt passe.lilytwig skrev:
Förra året sålde hustrun och hennes syster sitt föräldrahem utan Hemnet, det gick upp 50% jämfört med vad mäklaren först bedömde värdet till, väldig tur förstås.
Vi försökte sälja en BR i Borås förra året också utan Hemnet, gick inte, marknaden där helt död, men de motsvarande BR som låg på Hemnet blev inte heller sålda.
Hade Hemnet haft en modell att man bara behövde betala om det blev affär så hade jag nog också annonserat där.
Besökssiffrorna av seriösa spekulanter är det ja, synd man inte vet dem. Jag tycker att de som är seriösa borde veta att Booli är bästa stället att leta, men många är tyvärr okunniga. Booli gör ju rätt mycket reklam nuförtiden så folk borde inte missa det.S saltis99 skrev:
Säljer man en bostad på en plats där det är nästan 100% säkert att den blir såld till rimligt pris är det ju en sak att betala Hemnets enorma avgifter men är risken stor att det inte blir sålt är det inte så kul att betala för Hemnet.
Finns nog otroligt många människor som i likhet med mig närmast kan beskrivas som allergiska mot reklam.O Ole E skrev:
Jag är tillräckligt gammal för att minnas att man kom för tidigt till bion för att man inte ville missa reklamen. Så här i efteråt passar väl uttrycket "Ung och dum"
Idag är det dock inte en själv som aktivt väljer att se reklamen. Trots Adblock och liknande så är det mer och mer reklam som tränger sig igenom. Sen har sidor som YouTube nästan blivit olidliga. De vägrar att visa något om de misstänker AdBlock så man tvingas slå av det ifall man vill se något. Kontentan är att man till viss del blir negativ till bolag som tränger sig igenom och visar sin reklam trots alla försök att undvika skiten.
Förutom besökssiffrorna kan man titta på sökvolymerna. Jag kollade i verktyget MyTelescope och fann att under 2025 gjordes 19,7 miljoner Google-sökningar på "Hemnet" mot 6,7 miljoner för "Booli", d v s ungefär 3 ggr så många sökningar. Samtidigt är Hemnets siffror på nedåtgående: de tappade 8% mot 2024, medan Booli ökade med 36%. Det tar längre tid än man tror att ändra vanor och beteenden.O Ole E skrev:
Vi sålde vårt hus med en mäklare vi fick förtroende för. De sålde via sitt register och annons på booli det var ifrån deras lista de allra flesta som var seriöst intresserade som var på visning och av de som bjöd. Huset gick upp dryga 20% vilket förvånade både oss och mäklaren. Vi hade ett avtalat pris upp till önskat försäljningspris och provision över det.
Det är numera verklighet:O Ole E skrev:
https://www.hemnet.se/artiklar/bostadsmarknaden/2026/02/02/hemnet-lanserar-salj-forst-betala-sen
Hemnet känner sig verkligen pressade av Booli. 😁