På konsumentens sida
· 3 636 inlägg
Antalet bostadsannonser på Hemnet minskade kraftigt i februari.
Du kan läsa artikeln här: Hemnet tappar annonsörer
Du kan läsa artikeln här: Hemnet tappar annonsörer
Kan det vara så att Hemnets stämning av Booli resulterade i att fler hussäljare fick upp ögonen för Booli och att det kanske räcker med den plattformen som dessutom är gratis..?
All reklam är bra reklam brukar det sägas men i det här fallet kan det ha blivit ett bakslag 😀
Instämmer dock med föregående talare att det måste ställas mot totala antalet utannonseringar innan slutsatser kan dras.
All reklam är bra reklam brukar det sägas men i det här fallet kan det ha blivit ett bakslag 😀
Instämmer dock med föregående talare att det måste ställas mot totala antalet utannonseringar innan slutsatser kan dras.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 809 inlägg
Booli har inte släppt för februari, men om någon orkar kan man kanske jämföra januarisiffrorna.
https://www.booli.se/kunskap/statistik-bostadsmarknaden-i-januari-2026
https://www.booli.se/kunskap/statistik-bostadsmarknaden-i-januari-2026
Hemnets nästintill monopol har stigit dem till huvudet och girigheten har stigit dem till huvudet. Deras prissättning på annonserna är inte längre försvarbara. Att konsumenter lämnar hemnet och söker sig till andra mer rimliga alternativ är bara sunt.
Den som gapar över mycket, mister oftast hela stycket!
Den som gapar över mycket, mister oftast hela stycket!
Greed is good!
Inte för Hemnet, här i krokarna är det bara de svårsålda och dyrare objekten som hamnar på Hemnet.
Mäklarna kör aktivt med Booli i ett par månader och de objekt som får ont om tid att säljas tar Hemnet som sista utväg.
Inte för Hemnet, här i krokarna är det bara de svårsålda och dyrare objekten som hamnar på Hemnet.
Mäklarna kör aktivt med Booli i ett par månader och de objekt som får ont om tid att säljas tar Hemnet som sista utväg.
Fast det står att "30% färre valde att annonsera på Hemnet". Så även om det är 50% färre som säljer i år mot förra året så är det fortfarande 30% färre utav de 50% som säljer.A ajn82 skrev:
Jag misstänker att det är ett formuleringsfel och att jämförelsen enbart gjorts mot Hemnets siffror föregående år, dvs att annonserna på Hemnet minskade med 30%...Purre skrev:
Precis så.V Vindens skrev:
Har man en bra mäklare med intressentlistor kan de i regel sälja bra objekt utan att betala för annonsering. Speciellt i kombination med Booli.
Den som säger "min mäklare hade inga intressentlistor". Har helt enkelt inte valt rätt mäklare för området.
När jag värderade min villa var mäklaren "Jag har 4 st som nog skulle vilja komma och titta denna vecka om du skulle vilja sälja"
Streissandeffekten. Helt klart.J J00 skrev:Kan det vara så att Hemnets stämning av Booli resulterade i att fler hussäljare fick upp ögonen för Booli och att det kanske räcker med den plattformen som dessutom är gratis..?
Tydligen publicerades 160 700 annonser på Hemnet förra året.
Av dessa var ca 2000 från Kronofogden som nu slutat publicera annonser på Hemnet.
Tycker det är ett vettigt beslut av en myndighet för en gångs skull!
Av dessa var ca 2000 från Kronofogden som nu slutat publicera annonser på Hemnet.
Tycker det är ett vettigt beslut av en myndighet för en gångs skull!
Ja, använt båda sen lång tid men stämningen fick mig att avsluta mailbevakning på hemnet och starta densamma på booli istället. Resulterar i att man inte går in på hemnet av slentrian längre. Nu är jag inte en seriös husspekulant, mer att det är kul att se vad som finns ute. Bidrar väl lite till att minska trafiken vilket försämrar hemnets dragningskraft med "antal klick", tänker jag.J J00 skrev:Kan det vara så att Hemnets stämning av Booli resulterade i att fler hussäljare fick upp ögonen för Booli och att det kanske räcker med den plattformen som dessutom är gratis..?