Vilken meningslös diskussion i detta forum. Det går inte att få den som "vet bäst" att ändra åsikt, inte ens på vetenskaplig grund. Sälja/köpa är ändå som ett lotteri.

G G.L. skrev:
Vilken meningslös diskussion i detta forum. Det går inte att få den som "vet bäst" att ändra åsikt, inte ens på vetenskaplig grund. Sälja/köpa är ändå som ett lotteri.
Bra sammanfattning. Ska man köpa lotten eller inte. Om man avstår så får man aldrig veta om det var en nit eller vinst-lott.

• Gilla
saltis99
  • Laddar…
Nu börjar det hända intressanta saker på bostadsannonsmarknaden:

Både annonsörer och spekulanter börjar vakna och inser att Hemnet inte tillför något i en marknad där Booli gör samma sak utan kostnad.

Hemnet redovisar ett annonstapp på 26% jämfört med samma period förra året.

Hemnet är tydligt pressat och reagerar genom att anmäla Booli till konkurrensverket:

https://efn.se/hemnet-anmaler-booli-till-konkurrensverket

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Peter787 och 4 till
  • Laddar…
D Daniel Eriksson1 skrev:

Både annonsörer och spekulanter börjar vakna och inser att Hemnet inte tillför något i en marknad där Booli gör samma sak utan kostnad.

Hemnet är tydligt pressat och reagerar genom att anmäla Booli till konkurrensverket:

[länk]
Länken funkar inte

• Gilla
Daniel Eriksson1
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Länken funkar inte
Tack
Hittade en länk till annan sida.

S sigge1000 skrev:
Att mäklarna kör stenhårt med Hemnet är ju inget konstigt, se nedan.

AI-översikt

Ja, mäklare (eller snarare mäklarföretagen) får provision från Hemnet när de säljer in och förmedlar de dyrare annonspaketen (som Hemnet Plus, Premium, Raketen, Förnya annons) till bostadssäljare, vilket är en del av Hemnets affärsmodell för att öka intäkterna. Denna ersättning kallas "kickback" och är en viktig inkomstkälla för mäklarbyråer som har avtal med Hemnet, men det har också väckt kritik om intressekonflikter.

Hur det fungnerar:
  • Provisionsavtal:
    Mäklarkontoret måste ha ett avtal med Hemnet för att få provision.

• Försäljning av tilläggstjänster:
      När en mäklare rekommenderar och säljaren köper tilläggsprodukter (som Hemnet Plus eller Premium), utgår provision till mäklarkontoret.
    • Ersättningsnivåer:
      Ersättningen är ofta trappad och kan utgöra en betydande del av annonsintäkten för de dyraste paketen (upp till 30% enligt vissa uppgifter).
    • Målet:
      Systemet uppmuntrar mäklare att sälja in dyrare annonser, vilket både ökar intäkter för mäklaren och Hemnet, men kan skapa en intressekonflikt om mäklaren föreslår dyrare paket än vad som är bäst för säljaren.
Viktigt att veta:
    • Kostnaden för annonsen på Hemnet ingår normalt inte i mäklararvodet, utan betalas separat av säljaren.
    • Fastighetsmäklarinspektionen (FMI) har uppmärksammat modellen och överväger att utreda om den bryter mot god mäklarsed.
Bara som upplysning: svar genererade av AI bryter mot forumreglerna.

• Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
S sigge1000 skrev:
Fastighetsmäklarinspektionen (FMI) har uppmärksammat modellen och överväger att utreda om den bryter mot god mäklarsed.
Översatt till ren svenska: "FMI har uppmärksammat modellen och har hört med lobbyisterna från mäklarbranschen om de inte har några kronor över så att inspektionen kan titta på viktigare saker istället."

De överväger. Inte de har börjat utreda.

Och igen har vi det här med "utredningar", som har blivit ett väldigt populärt sätt under den här mandatperioden att få folket att glömma bort problemet. I stil med "two more weeks" eller Operation Trust.

D Daniel Eriksson1 skrev:

[länk]
Hemnet ska bojkottas anser jag, de har prisat ut sig. Man ser ju bara halva utbudet där.

Så Hemnet är som 'Ahlsell' och mäklaren är som hantverkaren som fakturerar kunden Ahlsellpriset och tar rabatten själv. Trodde inte Hemnet kunde sjunka så mycket mer, men nu har de verkligen straffat ut sig. Skulle jag sälja huset så skulle jag aldrig låta en krona gå till Hemnet.

Alla ni som har köpt bostäder de senaste åren. Hur har ni letat?

Bara hemnet?
Bara Booli?

Båda osv?

Min egen erfarenhet där är från när vi köpte fritidshus för några år sedan. När det började "bli dags, nu skall vi köpa", då var det booli flera ggr om dagen, hemnet inför planering av vilka visningar vi skulle åka på, som komplement till Booli. Men vi skannade även de lokala mäklarkontorens sidor, många objekt som "låg på lager", som kanske inte skulle komma ut förrän om någon månad fanns på mäklarsidorna och bara där.

Jag vet att när min son köpte ny lägenhet förra året så tittade han i princip bara på booli, men kollade hemnet när han egentligen redan hade bestämt sig för en lägenhet, bara för kolla att han inte missade något.

Och vi har själva just påbörjat nästa steg. Villan är för stor utan barn, vi räknar med att flytta om tidigast ett år. Men har börjat och planera lite vilka områden vi skall hålla koll på. Använder nu enbart booli för det.

• Gilla
redarn och 1 till
  • Laddar…
Har kollat runt en del det senaste året, mest Booli även om man har stoppat in huvudet på hemnet för att kolla så att man inte råkat missa något.

Har haft mäklare på besök inför försäljning här, och även de börjar bli lite avvaktande till Hemnet på grund av prissättningen.

Purre
Ska man köpa kollar man Booli och ska man sälja använder man Hemnet var det för några år sedan för att få mest valuta för pengarna både som köpare och säljare.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
I december hade hemnet.se nästan 10 miljoner besök (9 959 000 för att vara exakt) enligt Similarweb. Motsvarande siffra för booli.se var 5 674 000 besök. Vilken av dessa som har bäst besök är en annan fråga, och där har jag inget bra svar.

Besökarna stannar dock något längre på hemnet än på booli: 4 min 46 sek mot 4 min 27 sek.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Alla ni som har köpt bostäder de senaste åren. Hur har ni letat?

Bara hemnet?
Bara Booli?

Båda osv?

Min egen erfarenhet där är från när vi köpte fritidshus för några år sedan. När det började "bli dags, nu skall vi köpa", då var det booli flera ggr om dagen, hemnet inför planering av vilka visningar vi skulle åka på, som komplement till Booli. Men vi skannade även de lokala mäklarkontorens sidor, många objekt som "låg på lager", som kanske inte skulle komma ut förrän om någon månad fanns på mäklarsidorna och bara där.

Jag vet att när min son köpte ny lägenhet förra året så tittade han i princip bara på booli, men kollade hemnet när han egentligen redan hade bestämt sig för en lägenhet, bara för kolla att han inte missade något.

Och vi har själva just påbörjat nästa steg. Villan är för stor utan barn, vi räknar med att flytta om tidigast ett år. Men har börjat och planera lite vilka områden vi skall hålla koll på. Använder nu enbart booli för det.
Använder nästan enbart Booli sedan vi köpte omkring 2010.

En i familjen sålde nyligen en fastighet. 2-3 ggr fler sidvisningar från hemnet och betald annons där, så sannolikt var ocker-priset värt det.

Än så länge.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.