joflopp skrev:
För att sammanfatta några frågor och svar.

Är Piscatus verksamhet laglig?
Ja, den är helt laglig. Man kan ha åsikter om deras verksamhet, men den är och förblir laglig.

Har Piscatus personregister över "personer med fel åsikter"?
Nej, de samlar all offenlig information som vem som helst kan begära ut. Enligt deras hemsida gör de ingen åtskillnad på informationen de samlar in. Vad de gör är att de dessutom säljer konsulttjänster för att söka i den enorma mängden information de har i sitt arkiv.

Har Piscatus genom sitt researcharkiv spårat forumskribenter och sedan hackat sig in i datorer för att identifiera personerna bakom forumnamnet för att sedan ge ut detta till AFA som spränger bomber?
Kort svar, nej. Piscatus har inte gjort något av ovanstående. En annan gruppering, kallat Researchgruppen har tagit reda på mailadresserna bakom forumidentiterna och lämnat till kvällstidningen Expressen. Dessutom hackades inga datorer. Researchgruppen använde helt enkelt de MD5-hashsummor som fanns i de gravatarer som var varje forumanvändares avatar. Genom att jämföra hashsumman med en stor mängd hashsummor från kända mailadresser kunde man till slut konstatera vilka mailadresser som var kopplade till vissa forumkonton.

Tänk om informationen används i fel syfte? Tänk om arbetsgivare kollar arbetssökande och tänk om man kan använda informationen till bedrägerier!
Jag säger som min mor alltid sa när jag var liten. Om inte om var emellan skulle inte om vara i vägen. Eller som en kollega uttryckte det: Vore det inte för om vore jag kejsare av Kina.
Kom ihåg att all information i Piscatus researcharkiv är allmänna offentliga handlingar som vi alla kan begära ut i enlighet med offentlighetsprincipen. Offentlighetsprincipen är grundlagsskyddad och lagfästes redan 1766.

Vilka handlingar kan man begära ut?
Detta regleras av den så kalladeåt sig.
Om nu du har kommit fram till att allt detta är lagligt kan du dela med dig om denna slutsats till personerna som anmält gruppen och till fria tider, som samlat in hundratusentals kronor till ett enskilt åtal mot Expressen.

Alla tvister och utredningar kan ju med fördel avslutas eftersom du redan rett ut Alla spörsmål.

Problemet är ju inte dom ingående komponenterna var för sig. Problemet är ju att datat samkörs och att kreti o pleti får tillgång till det.

Ta en liknelse från en annan tråd där vi har lärt oss:
Väteperoxid har på senare tid också blivit känt för att i kombination med saltsyra och acetonskapa det högexplosiva sprängämnet acetontricykloperoxid.
Allt detta kan du köpa i närmaste färghandel men vi vill ju inte att detta skall hanteras av terrorister.

Nej, och om en affär säljer alla dessa kemikalier tillsammans till dig medans en av dina polare läser The Anarchist's Handbook 2014 edition och en annan pratar högt i mobilen "- vi har grejorna, i morgon smäller vi en bankomat", så åker du dit. Går inte att säga att man bara sålde lagliga kemikalier. Pirate Bay menade på att de bara hade en sajt som tillhandahöll länkar men dom åkte dit. Så varför skulle någon som "bara" tillhandahåller personuppgifter klara sig om man vet att uppgifterna missbrukas?

Min opäng var alltså (leden om någon tycker detta är en extrem politisk åsikt) att man inte bara tillhandahålla saker osm man vet kommer att skada människor och tro att man kommer undan. Hoppas det finns någon koppling till husägande i detta. Eller kanske tråen borde flyttas till Övrigt->Off topic?

stake skrev:
Om nu du har kommit fram till att allt detta är lagligt kan du dela med dig om denna slutsats till personerna som anmält gruppen och till fria tider, som samlat in hundratusentals kronor till ett enskilt åtal mot Expressen.

Alla tvister och utredningar kan ju med fördel avslutas eftersom du redan rett ut Alla spörsmål.

Åsså läser vi det en gång till... Frågan som TS ställde var huruvida Piscatus researcharkiv är lagligt eller inte och det får man väl ändå säga att det är. Eller vari ligger olagligheterna?

Vad ett enskilt åtal mot Expressen har med huruvida Piscatur researcharkiv är lagligt eller ej förstr jag faktiskt inte. :)

joflopp skrev:
Åsså läser vi det en gång till... Frågan som TS ställde var huruvida Piscatus researcharkiv är lagligt eller inte och det får man väl ändå säga att det är. Eller vari ligger olagligheterna?
Nu orkar jag inte läsa igenom hela tråden en gång till. Har man tillstånd från Datainspektionen eller ej? Om inte kan det väl knappast vara lagligt?

Nidhögg skrev:
Fast spelar det någon roll om man loggar in med användarnamn från Piscatus eller från Researchgruppen när man kör sökningen genom Piscatus databas?
Piscatus och RG verkar ju tydligen så pass sammanknutet att det egentligen inte spelar någon roll vem som officiellt utför handlingen även om det är så att en person från RG sitter hemma med en privat kopia av databasen och kör sökningar.

Och alldeles oavsett det lagliga i nämnda databas så tycker jag det är vidrigt det som händer i vårat land med register från både högern och vänstern.
Fascistgrupper bägge två är vad de är, vad hände med yttrandefrihet och åsiktfrihet?
Huruvida Researchgruppen har använt sig av Piscatus arkiv kan vi bara spekulera i. Men de har inte använt arkivet för att komma över vilka personerna bakom de anonyma alias som användes för att diskutera på det aktuella forumet är. Den typen av information finns nämligen inte i arkivet.

Jag säger det igen, arkivet är en stor mängd information som består av utbegärda allmänna offentliga handlingar. Där finns inga personregister.

Vill man diskutera huruvida Researchgruppens agerande var lagligt eller inte får man ta det i en ny tråd. Förslagsvis på ett forum som berör liknande ämnen.

Redigerat:
Nyfniken skrev:
Nu orkar jag inte läsa igenom hela tråden en gång till. Har man tillstånd från Datainspektionen eller ej? Om inte kan det väl knappast vara lagligt?
Om jag förstår det rätt så behöver de faktiskt inte något tillstånd eftersom all information stammar från allmänna offentliga handlingar som har lämnats ut av myndigheter.

Saxat från Datainspektionen rörande undantag från att anmäla behandling av personuppgifter

Behandlingen utförs hos en myndighet på grund av skyldigheten att lämna ut allmän handling (3 § personuppgiftsförordningen och 2 kap. tryckfrihetsförordningen).

joflopp skrev:
Om jag förstår det rätt så behöver de faktiskt inte något tillstånd eftersom all information stammar från allmänna offentliga handlingar som har lämnats ut av myndigheter.

Saxat från Datainspektionen rörande undantag från att anmäla behandling av personuppgifter
Ditt exempel är väl ett tydligt exempel på att detta inte kan vara lagligt. Skummar man igenom din länk så skulle jag vilja påstå att registret bryter mot regelverket i 11 fall av 10. Kunde vid en snabb genomskumning inte hitta en enda paragraf som stödde lagligheten.

Notera att vi INTE pratar källregistren hos myndigheterna med ett viktigt undantag.
Ansvarig registerhållare skall även hållas ansvarig för hur registerutdragen används till en viss gräns, i detta fallet är det tveksamt om det är OK att låta sina register dammsugas av ett suspekt företag som har ett tvivelaktigt syfte med samkörningar och användande.

D09
Nimajneb skrev:
Ditt exempel är väl ett tydligt exempel på att detta inte kan vara lagligt. Skummar man igenom din länk så skulle jag vilja påstå att registret bryter mot regelverket i 11 fall av 10. Kunde vid en snabb genomskumning inte hitta en enda paragraf som stödde lagligheten.

Notera att vi INTE pratar källregistren hos myndigheterna med ett viktigt undantag.
Ansvarig registerhållare skall även hållas ansvarig för hur registerutdragen används till en viss gräns, i detta fallet är det tveksamt om det är OK att låta sina register dammsugas av ett suspekt företag som har ett tvivelaktigt syfte med samkörningar och användande.
Instämmer med ovan.

Jag gjorde dock fel ang förfrågan ang mina uppgifter i registret.

Man kan inte begära ut dessa per mail utan endast skriftligt och sen ska man ha svar inom senast 1 månad.

Så jag får göra om, göra rätt.

• Gilla
stake
  • Laddar…
joflopp skrev:
Är Piscatus verksamhet laglig?
Ja, den är helt laglig.
Nepp, Piscatus verksamhet är olaglig.

Nyfniken skrev:

Som jag redan påpekat har hemsidan piscatus.se ansvarig utgivare. Därför omfattas verksamheten av det så kallade "journalistiska undantaget" från PUL. Undantaget har tidigare prövats av Högsta Domstolen (NJA 2001 s. 409).

D09 skrev:
Instämmer med ovan.

Jag gjorde dock fel ang förfrågan ang mina uppgifter i registret.

Man kan inte begära ut dessa per mail utan endast skriftligt och sen ska man ha svar inom senast 1 månad.

Så jag får göra om, göra rätt.
Man behöver ju inte läsa allt utan denna paragraf räcker:
Om behandlingen ska omfatta brottsuppgifter, personnummer eller känsliga personuppgifter måste behandlingen dock vara tillåten även enligt bestämmelserna i 13–22 §§. Andra än myndigheter får i princip inte behandla brottsuppgifter.

Nimajneb skrev:

Ser nu att jag i all hast verkar ha misstolkat undantaget som jag citerade. :)
Tills det är belagt att Piscatus inte har de tillstånd de behöver (de har trots allt en ansvarig utgivare) får man förmoda att de har behövliga tillstånd.

Jag skulle gärna få det lite mer preciserat i vari olagligheterna som Piscatus beskylls för består. Det handlar ju inte om samkörning av register eftersom de inte har kopior av myndigheternas register, utan en samlimg allmänna offentliga handlingar.

Jag gissar att det som verkar benämnas brottsuppgifter inte är de allmänna offentliga handlingarna från våra domstolar utan mer belastningsregister.

Redigerat:
KnockOnWood skrev:
För er som betvivlar sambandet mellan AFA och Piscatus, och för den delen Strix TV3 kan ju kika i följande länkar, som beskriver AFA -> Afa Docu -> Researchgruppen -> Piscatus

[länk]
[länk]

Den som inte tycker att detta luktar skunk har nog inte rent mjöl i påsen själv.

Man kanske skulle använda sig av en något mer opartisk källa, eller?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Metapedia

Men visst, Piscatus har en styrelseldamot som tidigare har tillhört den autonoma vänstern och, gissar jag, AFA. Samma person är ansvarig utgivare för Researchgruppen, något som vi tidigare tagit upp. Men det är lite som att beskylla min vägförening för att driva ett förarbete kring fiber bara för att jag sitter med i styrelsen för både vägföreningen och vår fiberförening.

Om man nu ska försöka reda ut hur gången har varit så verkar den ha varit som så att Researchgruppen ägnade mycket tid åt att följa diverse forum och att, på helt lagligt manér få fram vilka e-postadresser som var kopplade med vilka forumanvändare. Denna information förmedlades till Expressen (obunden liberal, ägs av Bonnier vilka får anses stå lååååång från AFA och den autonoma vänstern) via ett samarbete. Eventuellt, och detta är verkligen eventuellt, använder sig Expressen av researcharkivet på Piascatus för att samla information från allmänna offentliga handlingar för de personer som de nu var intresserade av. Detta hade de likväl kunnat göra genom att maila eller ringa till domstolarna, kronofogden, skatteverket och andra myndigheter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.