38 125 läst ·
322 svar
38k läst
322 svar
Är detta lagligt?
Hade det varit ett pappersarkiv hade du haft rätt men nu pratar vi ett jätteregister där du söker via personnummer och därmed gör en samkörning av en massa olika data.joflopp skrev:
Om du läser vad dom skriver på sin hemsida och oavsett vem som står bakom och därefter funderar på hur detta kan missbrukas......så kanske du kommer på andra tankar.
I vårt researcharkiv får du tillgång till en ständigt växande databas med myndighetsbeslut och offentliga handlingar.
Vi har en fullständig domstolsbevakning vilket innebär att vi har utförlig information om samtliga mål som öppnas vid landets alla tingsrätter, förvaltningsrätter, hovrätter, hyresnämnder samt högsta domstolen. Vi tar också dagligen in domar i samtliga brottmål. Vi bevakar landets samtliga åklagarkammare och polismyndigheter, tullverket, ekobrottsmyndigheten, kriminalvården samt justitiekanslern.
Förutom den omfattande rättsbevakningen tar vi även in tusentals dokument och offentliga handlingar från samtliga regeringsdepartement, europaparlamentet, ett stort antal kommuner, kyrkostift, landsting, högskolor och myndigheter. Vi bevakar lotteriinspektionen, arbetsmiljöverket, konsumentverket, kammarkollegiet, skolinspektionen, socialstyrelsen. För att nämna några.
Vi gör inga nyhetsbedömningar. Du söker själv efter det du är intresserad av och behöver inte oroa dig för att konkurrenten får samma uppslag. Du kan bevaka sökord, person- eller organisationsnummer samt myndigheter. Du får ett larm via epost så fort en handling kommer in som matchar din bevakning. Du kan utforma bevakningar som det passar dig bäst, utan begränsningar. Och du kan välja att dela dina bevakningar med andra inom ditt företag.
Med vår utskicks-funktion kan du snabbt ställa samma fråga till ett stort antal mottagare, t.ex. alla tingsrätter eller kommuner.
Dessutom erbjuder vi ett antal researchverktyg som program för bildanalys, nätverksanalys med mera
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om offentliga handlingar hade varit bra i alla avseenden skulle inte denna motion tagits fram.
Även om man vill tro väl om människor så finns det en del av befolkningen som inte skyr några som helst medel för sin egna agenda.
Men på vilket sätt är Piscatus verksamhet olaglig? Jag har aldrig lagt någon värdering i vad de håller på med och man kan ha åsikter om deras verksamhet, men än så länge så verkar de hålla sig inom lagens ramar.Nimajneb skrev:Hade det varit ett pappersarkiv hade du haft rätt men nu pratar vi ett jätteregister där du söker via personnummer och därmed gör en samkörning av en massa olika data.
Om du läser vad dom skriver på sin hemsida och oavsett vem som står bakom och därefter funderar på hur detta kan missbrukas......så kanske du kommer på andra tankar.
De ägnar sig inte åt samkörning av register, vilket är olagligt eller åtminstone olagligt utan tillstånd. De har ett arkiv med allmänna offentliga handlingar med uppgifter fria från sekretess där utlämnande myndighet har gjort en menprövning avseende den personliga integriteten. I detta arkiv kan man söka, exempelvis på personnummer. Men någon samkörning av register är det inte.
Vad jag tycker om Piscatus verksamhet låter jag vara osagt, men jag kan lugna alla med att jag inte på något sätt är en del av den autonoma vänstern, eller vänstern alls om jag ska vara ärlig.
Definiera samkörning av registerjoflopp skrev:Men på vilket sätt är Piscatus verksamhet olaglig? Jag har aldrig lagt någon värdering i vad de håller på med och man kan ha åsikter om deras verksamhet, men än så länge så verkar de hålla sig inom lagens ramar.
De ägnar sig inte åt samkörning av register, vilket är olagligt eller åtminstone olagligt utan tillstånd. De har ett arkiv med allmänna offentliga handlingar med uppgifter fria från sekretess där utlämnande myndighet har gjort en menprövning avseende den personliga integriteten. I detta arkiv kan man söka, exempelvis på personnummer. Men någon samkörning av register är det inte.
Vad jag tycker om Piscatus verksamhet låter jag vara osagt, men jag kan lugna alla med att jag inte på något sätt är en del av den autonoma vänstern, eller vänstern alls om jag ska vara ärlig.![]()
I min värld så är just detta en samkörning av register.
Dvs alla myndigheters register om t ex utvald individ.
Transparens kan helt klart ha sina baksidor, men jag anser att fördelarna med offentlighetsprincipen är så stora att vi inte ska göra avkall på den. Nu talar man om utökat vittnesskydd i motionen, vilket borde innebära att vissa personuppgifter rörande vittnet sekretessbeläggs i besluten, samt att vittnen i större grad ges skyddad identitet.D09 skrev:
När du gör själva sökningen på personnummer så sker en samkörning.joflopp skrev:Men på vilket sätt är Piscatus verksamhet olaglig? Jag har aldrig lagt någon värdering i vad de håller på med och man kan ha åsikter om deras verksamhet, men än så länge så verkar de hålla sig inom lagens ramar.
Vad jag tycker om Piscatus verksamhet låter jag vara osagt, men jag kan lugna alla med att jag inte på något sätt är en del av den autonoma vänstern, eller vänstern alls om jag ska vara ärlig.![]()
Register över samtliga domstolsärenden, till skillnad från enskilda domstolsdokument är ett brottsregister som är olagligt för andra än myndigheter att upprätthålla.
Att upprätthålla ett sökbart register över personnummer utan att berörd person gett sitt direkta eller indirekta medgivande är olagligt. (Vissa myndighetsregister undantagna)
ov osv osv
Ska vi ta det en gång till?D09 skrev:
Piscatus har inte alla myndighets register över individer. Vad har de? Jo, de har samlat allmänna offentliga handlingar, fria från sekretess i vilka det kan förekomma personuppgifter i löpande text.
Vad avser man med samkörning av register? Exempelvis om Försäkringskassan vill att Skatteverket ska göra en körning på alla personnummer som hos FK har en sjukskrivning som varat längre än 12 månader för att se om de deklarerar någon inkomst från en anställning de inte uppgett att de har till FK. Det skulle falla under samkörning av register.
Att samla på sig information från allmänna offentliga handlingar från olika myndigheter för att sedan leta efter mönster är inte samkörning av register. Detta är något varenda dagstidning och kvällstidning har ägnat sig åt sedan hedenhös. Jag har svårt att tro att inte varende journaliststudent får prova på att begära ut handlingar för atts edan sammanställa information som research för en artikel.
Skillnaden mellan studenten och Piscatus är den att studenten riktar in sig på en enskild person medans Piscatus samlar på sig all typ av information från våra myndigheter.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det är ju en del i det kriminella i Piscatus verksamhet.billy_baver skrev:
De bedriver ingen journalistisk verksamhet, utger inga tidningar, tidskrifter eller sänder TV- eller radioprogram.
Det är ju för tusan ett privat underrättelseorgan, som använder undantaget i PUL för att komma undan med sitt lagbrott.
Och ingen av oss (antar jag) har en aning om vem de rapporterar till.
Det finns gott om odemokratiska krafter, inom- och utomlands, som kan ha intresse av en systematisk sammanställning av fakta om stora befolkningsgrupper.
Iran, dissidenter?
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/dessa-lander-spionerar-pa-sverige_7737338.svd
Eritrea, utflyttade medborgare som krävs på "skatt"?
http://www.dn.se/nyheter/sverige/riksdagen-vill-stoppa-eritreas-skatt/
Bortsett från inhemska krafter som vill spåra och punktmarkera politiska motståndare.
Håller med om att många offentliga handlingar är bra, men inte på individnivå.joflopp skrev:Transparens kan helt klart ha sina baksidor, men jag anser att fördelarna med offentlighetsprincipen är så stora att vi inte ska göra avkall på den. Nu talar man om utökat vittnesskydd i motionen, vilket borde innebära att vissa personuppgifter rörande vittnet sekretessbeläggs i besluten, samt att vittnen i större grad ges skyddad identitet.
Hade det funnits en mellanhand/ nyckel ala "bankdosa" som suddar ut identiteten på individen hade det varit bra.
Blir mörkrädd när man tänker på vittnen som trots att de är livrädda och egentligen inte vill ställer upp o vittnar blir sedan utsatta för brott, just för att det är så enkelt att få fram alla uppgifter.
Eller kvinnor som flyr från psykopater, som sen blir överfallna igen..bara för att alla ska vara öppet och enkelt.
Det är i mina ögon ett hot mot rättssäkerheten.
Men det skulle vara kul och få reda på vad en sökning kostar, har dock inte fått svar än, lite märkligt med tanke på att det är deras affärside.
Vilket får mig att tro att det endast är utvalda som får söka. ( foliemössa på)
Edit
Sen fungerar vårt samhälle så att man lämnar digitala spår hela tiden och en svartsjuk man kan med detta verktyg t ex ligga och vänta på att sitt X gör ett misstag någon gång, någonstans och så är det kört.
Redigerat:
Det faller ju på sin egen orimlighet att man skulle komma undan med vad som helst bara för att man tillsätter en ansvarig utgivare till en hemsida.billy_baver skrev:
Om det nu skulle visa sig vara ett register som Piscatus har så omfattas inte Piscatus av Personuppgiftslagen då de verkar ha ett utgivningsbevis och ansvarig utgivare. Ovanstående gäller så länge det inte rör sekretessbelagda personuppgifter, vilket de inte kan ha i sitt arkiv.Nimajneb skrev:När du gör själva sökningen på personnummer så sker en samkörning.
Register över samtliga domstolsärenden, till skillnad från enskilda domstolsdokument är ett brottsregister som är olagligt för andra än myndigheter att upprätthålla.
Att upprätthålla ett sökbart register över personnummer utan att berörd person gett sitt direkta eller indirekta medgivande är olagligt. (Vissa myndighetsregister undantagna)
ov osv osv
Nej, det krävs ett utgivningsbevis utfärdat av Myndigheten för Radio och TV.Nyfniken skrev:
http://www.radioochtv.se/Tillstand-och-registrering/