Kom ihåg att man inre kan vara fundamentalistisk. Det kan klassas som spioneri att sammanställa öppna uppgifter. Att skapa ett datorregister med öppna uppgifter i syfte att anfalla människor är faktiskt brottsligt. Att det sedan i praktiken inte åtalas att man hjälper brevbombare så länge man bombar misshagliga människor är en annan sak.

Alltså vad är det här för tråd?!
Bedrövligt låg nivå med publicering av enskild persons domstols handlingar, hänvisningar till främlingsfientliga sidor som tex lägger upp Aschbergs telefon nr,vikt ,längd, barn osv.
Ni tycker att det är hemskt att SD politiker hängs ut men inte att vederbörande önskat ihjäl flyktingbarn.
"Fakta" från klart tveksamma källor sen de vanliga konspirationsteorierna om media och kommunism.
Trött är vad man blir!

Real7 skrev:
Alltså vad är det här för tråd?!
Bedrövligt låg nivå med publicering av enskild persons domstols handlingar, hänvisningar till främlingsfientliga sidor som tex lägger upp Aschbergs telefon nr,vikt ,längd, barn osv.
Ni tycker att det är hemskt att SD politiker hängs ut men inte att vederbörande önskat ihjäl flyktingbarn.
"Fakta" från klart tveksamma källor sen de vanliga konspirationsteorierna om media och kommunism.
Trött är vad man blir!
Så det är helt ok för expo, researchgruppen, aftonbladet, expressen osv och hänga ut folk hur som helst men när dom åker på samma medicin själv så blir det livat i luckan??

Dubbelmoralen flödar...

Det var bla dubbelmoralen i tråden jag adresserade..

Trådstartaren verkar ju känna till google så då borde hen hittat en i innehållet identisk tråd på det "trevliga" forumet Flashback (från 2011). Om nu bara en moderator kunde påpeka att detta är ett juridiskt forum och det är juridiken som ska diskuteras så är vi i mål. Förresten, för att svara på den initiala frågan och därmed stänga denna tråd så är Piscatus verksamhet laglig. :-)

• Gilla
Real7
  • Laddar…
Dessa trådar med aggressiva, stark politiserade åsikter är verkligen på väg att driva bort mig från Byggahus.

• Gilla
BiFuel
  • Laddar…
D09
Hemligt skrev:
Trådstartaren verkar ju känna till google så då borde hen hittat en i innehållet identisk tråd på det "trevliga" forumet Flashback (från 2011). Om nu bara en moderator kunde påpeka att detta är ett juridiskt forum och det är juridiken som ska diskuteras så är vi i mål. Förresten, för att svara på den initiala frågan och därmed stänga denna tråd så är Piscatus verksamhet laglig. :-)
Har tyvärr missat Flashback etc läser varken på den eller sidan som jag länkade till ovan.

Anledningen till att jag kopierade in domstolshandlingen ( utan personnr adress etc ) var att det framgår att ansvarig utgivare för dessa två företag/ föreningar uppenbart har en agenda och kopplingar till organisation som tom berörs av svensk säkerhetspolis. Sen har domstolsfokumentet en legitimitet jämfört med ett citat från t ex avpixlat, fria tider som inte är bättre än sin motsats. Min politiska åsikt har inget med detta att göra utan mest en princip då jag tycker att man utnyttjar den svenska öppenheten vilket på sikt kommer skapa behov för att minska denna.

Att namn publicerats på forumet är väl inget nytt då företagsägare anges vid konflikter lite här och var etc men jag förstår vad du menar och jag gillar inte heller fullt ut att lägga in dom dokumenten men på bevis för påståenden efterfrågades och försökte hålla det rent från citat utan endast använda register, dubbelmoral japp. Men om lille jag kunde få fram detta så enkelt kan man ju undra vad en dammsugning av alla register skulle ge.

Detta berör kanske inte spik och skruv på ens hem men däremot all dokumentation som följer varje medborgares liv och uppenbart så finns det risker med denna typ av skanning av information om Svensson då i just detta fallet verkar nyttjad för politisk vinning.

Föreningen Seppuku ( Researchgruppen ) verkar ha lite ironi då Seppuku betyder självmord.

Så frågan är om är det lagligt att dammsuga in dokument och samköra och förädla dessa?

Arbetsgivare kommer nog uppskatta dessa då man kan enkelt få en totalbild av arbetssökande.

Ett korrigerande ang det jag skrev om att facket gav ut flygblad. Kan tilläggas att det var inte något stort fackförbund utan ett lite mindre mer aggressivt.

Redigerat:
arkTecko skrev:
Dessa trådar med aggressiva, stark politiserade åsikter är verkligen på väg att driva bort mig från Byggahus.
Har det med politik att göra att man är emot att politiska organisationer med våldssympatier (både på höger-och vänsterkanten) startar företag vars enda syfte är att underlätta våldshandlingar mot politiska motståndare? En stor anledning att en viss mustaschprydd herre kom till makten var att en stark man ansågs kunna bringa ordning och reda i ett Tyskland vars enda erfarenhet av demokrati var kaoset under Weimarrepubliken.

Den juridiska frågan i denna tråd är om detta är OK. En del anser att Piscatus verksamhet är laglig men jag anser att man måste se den som en del i politisk våldsutövning (pss som Avpixlat är stället där mer extrema element inom SD kan föra fram åsikter som inte partiet står för officiellt) och att detta inte är OK. Det är inte förbjudet att köra omkring med verktyg i bilen men om en dömd inbrottstjuv har bilen full med typiska inbrottsverktyg kan det räknas som förberedelse till brott. Dags att sluta vara naiv.

Klarar vi inte av att inse detta är demokratin hotad eftersom det öppnar för politiskt våld.

D09
Vem kontrollerar sen att uppgifterna är korrekta?

Brukar vara så att ju fler gånger något hanteras, ju större risk för fel.

T ex arbetsgivare gör en sökning på arbetstagare som vill ha en tjänst.

Skulle arbetsgivaren hitta något som man inte gillar så försvinner ju den kandidaten direkt utan motivering.

Finns alltid en risk att det blir fel och denna person kommer säkert undra varför det aldrig blir några jobb.

jag vår känslan av att det finns medlemmar som smått indikerar mellan raderna att Piscatus initiativ är bra. :confused:
För att förstå bättre så skulle jag vilja se en tydlighet från sympatisörerna,
Vad är det som är så bra med detta register i det format och den tillgänglighet det har idag??

Kanske du har rätt Nimajneb.

Men jag undrar om man inte mest bara vill låtsas som ingenting.
Så illa kan det väl inte vara i vårt fina Sverige, nej nu pratar vi om något roligare ungefär :confused:
Det som brukar kallas strutsmentalitet alltså.

Men det är intressant att krafterna bakom Piscatus/Researchgruppen nu börjar beklaga sig över att de själva blir "uthängda":
http://www.journalisten.se/nyheter/utsatta-hot-efter-avslojande

KnockOnWood skrev:
Kanske du har rätt Nimajneb.

Men jag undrar om man inte mest bara vill låtsas som ingenting.
Så illa kan det väl inte vara i vårt fina Sverige, nej nu pratar vi om något roligare ungefär :confused:
Det som brukar kallas strutsmentalitet alltså.

Men det är intressant att krafterna bakom Piscatus/Researchgruppen nu börjar beklaga sig över att de själva blir "uthängda":
[länk]
Om samhället förmår att pröva olika tvivelaktiga gärningar rättsligt kan man väl inte tala om "strutsar". I artikeln framgår dels att Expressens utsatta börjat samla pengar för att stämma ansvarig utgivare, och dels att åklagaren i något fall kan väcka åtal för hets mot folkgrupp.

Jag har inte lagt någon värdering i huruvida Piscatus verksamhet är bra eller inte, utan har försökt att hålla mig till sakfrågan som var huruvida deras verksamhet med att samla allmän offentlig information är laglig eller ej.

Det jag tycker är lite trist är diskussionen stundtals är osaklig och det dras förhastade slutsatser så snart tillfälle ges.

För att sammanfatta några frågor och svar.

Är Piscatus verksamhet laglig?
Ja, den är helt laglig. Man kan ha åsikter om deras verksamhet, men den är och förblir laglig.

Har Piscatus personregister över "personer med fel åsikter"?
Nej, de samlar all offenlig information som vem som helst kan begära ut. Enligt deras hemsida gör de ingen åtskillnad på informationen de samlar in. Vad de gör är att de dessutom säljer konsulttjänster för att söka i den enorma mängden information de har i sitt arkiv.

Har Piscatus genom sitt researcharkiv spårat forumskribenter och sedan hackat sig in i datorer för att identifiera personerna bakom forumnamnet för att sedan ge ut detta till AFA som spränger bomber?
Kort svar, nej. Piscatus har inte gjort något av ovanstående. En annan gruppering, kallat Researchgruppen har tagit reda på mailadresserna bakom forumidentiterna och lämnat till kvällstidningen Expressen. Dessutom hackades inga datorer. Researchgruppen använde helt enkelt de MD5-hashsummor som fanns i de gravatarer som var varje forumanvändares avatar. Genom att jämföra hashsumman med en stor mängd hashsummor från kända mailadresser kunde man till slut konstatera vilka mailadresser som var kopplade till vissa forumkonton.

Tänk om informationen används i fel syfte? Tänk om arbetsgivare kollar arbetssökande och tänk om man kan använda informationen till bedrägerier!
Jag säger som min mor alltid sa när jag var liten. Om inte om var emellan skulle inte om vara i vägen. Eller som en kollega uttryckte det: Vore det inte för om vore jag kejsare av Kina.
Kom ihåg att all information i Piscatus researcharkiv är allmänna offentliga handlingar som vi alla kan begära ut i enlighet med offentlighetsprincipen. Offentlighetsprincipen är grundlagsskyddad och lagfästes redan 1766.

Vilka handlingar kan man begära ut?
Detta regleras av den så kallade Offenlighetsprincipen. I korthet innebär den att en handling som upprättas på, förvaras hos eller är inkommen till en myndighet är att anse som en allmän handling. Om den inte kan beläggas med sekretess är den dessutom att anse som offentlig och skall skyndsamt lämnas ut om detta begärs. Det finns inget register över vilka dokument som är allmänna offentliga handlingar utan detta avgörs vid förfrågan om utlämnande. Med handling avses idag även information som ligger lagrade i exempelvis databaser, dvs inte enbart traditionella dokument.

Lagen har inte hängt med i utvecklingen. Borde man inte skriva om lagen nu?
Vår offentlighetsprincip är ett av våra viktigaste vapen för att förhindra att Sverige förvandlas till en totalitär stat utan styre från medborgarna. Det är många fifflande politiker och tjänstemän som önskat att vi inte hade vår offentlighetsprincip och så snart man hör någon i maktens korridorer prata om inskränkningar i denna princip ska man dra öronen åt sig.

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Anders_Nilsson skrev:
Har det med politik att göra att man är emot att politiska organisationer med våldssympatier (både på höger-och vänsterkanten) startar företag vars enda syfte är att underlätta våldshandlingar mot politiska motståndare?
Det har i vart fall inte med hus och husbyggande att göra. Jag kan inte regelboken i huvudet men är ganska säker på att där står att sådana här trådar inte hör hemma på forumet?

Jag har normalt sett inget emot att folk diskuterar dylika frågor både högt och lågt. Problemet är att den upprörda politiska polariseringen smittar av sig på resten av forumet på ett tråkigt sätt.

Det kanske är inbillning, men jag har fått för mig att våra kunniga, sakliga och duktiga medlemmar mer och mer sällan gör inlägg i trådarna till "fördel" för pajkastarna.

Vill man diskutera Jimmie (Jimmy?) Åkesson och Jonas Vad-han-nu-heter så kan man väl hålla sig till Flashback. Det är ändå en diskussion som inte kommer leda någon vart då de enda som läser är folket i skyttegravarna.

Redigerat:
  • Gilla
Real7 och 1 till
  • Laddar…
joflopp skrev:
Har Piscatus genom sitt researcharkiv spårat forumskribenter och sedan hackat sig in i datorer för att identifiera personerna bakom forumnamnet för att sedan ge ut detta till AFA som spränger bomber?
Kort svar, nej. Piscatus har inte gjort något av ovanstående. En annan gruppering, kallat Researchgruppen har tagit reda på mailadresserna bakom forumidentiterna och lämnat till kvällstidningen Expressen.
Fast spelar det någon roll om man loggar in med användarnamn från Piscatus eller från Researchgruppen när man kör sökningen genom Piscatus databas?
Piscatus och RG verkar ju tydligen så pass sammanknutet att det egentligen inte spelar någon roll vem som officiellt utför handlingen även om det är så att en person från RG sitter hemma med en privat kopia av databasen och kör sökningar.

Och alldeles oavsett det lagliga i nämnda databas så tycker jag det är vidrigt det som händer i vårat land med register från både högern och vänstern.
Fascistgrupper bägge två är vad de är, vad hände med yttrandefrihet och åsiktfrihet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.