38 125 läst ·
322 svar
38k läst
322 svar
Är detta lagligt?
Tycker att frågeställningen i grunden på denna tråd är spännande och givande. All typ att elektroniska register måste det hållas koll på då det är så lätt att börja samköra dem.
Men snälla håll alla poitiska vinklingar borta. Spelar ingen roll vem som gör fel så ger det inte rätt för de andra att göra samma fel.
Men snälla håll alla poitiska vinklingar borta. Spelar ingen roll vem som gör fel så ger det inte rätt för de andra att göra samma fel.
Håller med snuttjulle här. Registret i sig kan ju missbrukas (och förvissa smartbrukas) i massa politiska och icke politiska syften i alla möjliga vinklingar.
Grundproblemet som jag ser det är att det är för enkelt för en rödstrumpe eller skinnskalle journalist att samla på sig data och missbruka detta.
Det är ju inte nådigt att hamna i klorna på Sveriges absolut största hat-site, aftonbladet.se. Det spelar ingen roll och individen är chanslös när AB-drevet går igång och samtidigt stänger alla möjligheter till feedback.
Grundproblemet som jag ser det är att det är för enkelt för en rödstrumpe eller skinnskalle journalist att samla på sig data och missbruka detta.
Det är ju inte nådigt att hamna i klorna på Sveriges absolut största hat-site, aftonbladet.se. Det spelar ingen roll och individen är chanslös när AB-drevet går igång och samtidigt stänger alla möjligheter till feedback.
För att undvika alla missförstånd: Det är inte alls min åsikt att göra någon åsikt "hälsovådlig". Jag utgår från att det är dessa mina åsikter som du ger komplimanger. Men tyvärr är det ju så att ingen lever helt utan risk för att bli utsatt för brott, och du får faktiskt ta på allvar att jag inte anser någon tanke (som sådan) vara brottslig innan den leder till en handling som faktiskt (som sådan) är åtalbar.injonil skrev:
Vi lever med ett lagsystem där allt som är inte uttryckligen förbjudet är tillåtet. Alternativet är motsatsen, vilket jag betraktar som mycket motbjudande. I ett sådant system får du negera resonemanget: Alltså blir varje tanke brottslig såvida du kan bevisa att den inte leder till något tillåtet.
Ett sådant totalitärt samhälle kräver massor av resurser för att hålla samman. Och på samma vis kan man säga att ett system av vår sort också måste vara starkt för att fungera. Att människor upplever ett hot i andras åsikter upplever jag som en första spricka i muren.
billy_baver, det lät lite som att du försvarade extremvänstern i nedanstående inlägg, men jag kan ha missuppfattat dig och ber därför om ursäkt!
billy_baver skrev:De som äger Sveriges alla 140 dagstidningar är faktiskt inte fler än att du skulle kunna placera ut dem vid var sin bänk i en vanlig lågstadieklass. Om du ber alla kommunister och sossar räcka upp handen skulle sällskapet fnissa som små skolpojkar. Om du frågar tidningsbaronerna efter miljöpartister skulle de peka finger åt en marginaliserad drömmare nere i vänstra hörnet.
Vi lever faktiskt i ett land där oppositionell press endast utges av regeringspartiernas tidningar - på riksdagens uppdrag...
Någon som har en bild av vilka uppgifter man kan få fram via offentliga handlingar?
Brev till skolverket?
Brottsdomar?
Anställningar?
Passfoton?
Utbildning?
Inkomstdeklarationer?
Företagsengagemang?
Tillhörighet kyrka/ religös anknytning?
Bygglov?
Fastighetsregister?
Adressuppgifter?
Personnr?
Släktträd? ( familj )
Alla myndighetsdokument?
Tips till polisen?
Skulder
Bilregister?
Fackligt engagemang?
Politisk tillhörighet?
Brev till skolverket?
Brottsdomar?
Anställningar?
Passfoton?
Utbildning?
Inkomstdeklarationer?
Företagsengagemang?
Tillhörighet kyrka/ religös anknytning?
Bygglov?
Fastighetsregister?
Adressuppgifter?
Personnr?
Släktträd? ( familj )
Alla myndighetsdokument?
Tips till polisen?
Skulder
Bilregister?
Fackligt engagemang?
Politisk tillhörighet?
Redigerat:
För att ge ett kort svar på din fråga, D09. En handling som inkommer till, upprättas på, eller förvaras hos en svensk myndighet kan utgöra en allmän offentlig handling om den inte kan beläggas med sekretess enligt sekretesslagen.
Brev till skolverket - givetvis en allmän offentlig handling som vem som helst får begära ut.
Brottsdomar - beror på vad du avser. Belastningsregistret är inte en allmän offentlig handling, men beslut från våra myndigheter, exempelvis domstolar är det.
Anställningar - Uppgifter om vem som arbetar på en myndighet är allmän handling som kan göras offentlig om uppgifterna inte bedöms kunna beläggas med sekretess.
Passfoton - ja, om sekretess inte råder.
Utbildning - Du kan begära ut Fredrik Reinfeldts betyg och alla beslut kopplade till hans komunala och statliga skolgång. (Högskolor/universitet likställs än så länge med statliga myndigheter).
Inkomstdeklarationer - ja, det är en handling som inkommit till en myndighet.
Företagsengagemang - Japp, Bolagsverket är en myndighet så det är bara att fråga på. Hur tror du annars att sajter som AllaBolag.se fungerar?
Bygglov - Även kommunerna faller under offentlighetsprincipen.
Fastighetsregister - Ja, men Lantmäteriet tar väl betalt för uppgifterna. Kommunerna har en hel del liknande information som man dock kan ta del av utan kostnad.
Adressuppgifter - Se SPAR
Personnummer - Självklart en allmän offentlig handling som kan får ut av Skatteverket.
Släktträd - Mig veterligen är detta en struktur av uppgifter som man får bygga upp med hjälp av uppgifter som man tagit reda på. Ditt släktträd finns inte skapat av någon myndighet, men via folkbokföringen och kyrkorna kan man naturligtvis släktforska.
Alla myndighetsdokument - se första meningen.
Tips till polisen - Sekretessbeläggs förmodligen.
Brev till skolverket - givetvis en allmän offentlig handling som vem som helst får begära ut.
Brottsdomar - beror på vad du avser. Belastningsregistret är inte en allmän offentlig handling, men beslut från våra myndigheter, exempelvis domstolar är det.
Anställningar - Uppgifter om vem som arbetar på en myndighet är allmän handling som kan göras offentlig om uppgifterna inte bedöms kunna beläggas med sekretess.
Utbildning - Du kan begära ut Fredrik Reinfeldts betyg och alla beslut kopplade till hans komunala och statliga skolgång. (Högskolor/universitet likställs än så länge med statliga myndigheter).
Företagsengagemang - Japp, Bolagsverket är en myndighet så det är bara att fråga på. Hur tror du annars att sajter som AllaBolag.se fungerar?
Fastighetsregister - Ja, men Lantmäteriet tar väl betalt för uppgifterna. Kommunerna har en hel del liknande information som man dock kan ta del av utan kostnad.
Personnummer - Självklart en allmän offentlig handling som kan får ut av Skatteverket.
Släktträd - Mig veterligen är detta en struktur av uppgifter som man får bygga upp med hjälp av uppgifter som man tagit reda på. Ditt släktträd finns inte skapat av någon myndighet, men via folkbokföringen och kyrkorna kan man naturligtvis släktforska.
Men finns det någon total bild av man kan få ut för information om man ser till helheten?joflopp skrev:För att ge ett kort svar på din fråga, D09. En handling som inkommer till, upprättas på, eller förvaras hos en svensk myndighet kan utgöra en allmän offentlig handling om den inte kan beläggas med sekretess enligt sekretesslagen.
Hittills är det ju sjukt mycket info.
T ex man bevakar Regeringens mailadresser och inkommande mail, man hittar ett intressant mail och följer sedan uppersonen som skickat det, sen kan man kartlägga personen.
Eller om en människa flytt från ett land så kan man ( t ex irak ) följa denna på avstånd för att se hur denna beter sig mot den gamla regimen genom myndighetskontakter och sedan spåra upp personen och dess ev kontakter.
Finns det register över föreningar och dess medlemmar? ( namnlistor skickas ju på deltagare för att få föreningsstöd )
Nu tror jag nog att det är dags att sansa debatten en aning. Offentlighetsprincipen är grundlagsskyddad och finns i första hand till för att vi medborgare ska kunna granska våra myndigheter och beslutsfattare. Innan man ens funderar på att göra inskränkningar i offentlighetsprincipen ska man ta sig en rejäl funderare på vad det är man vill åstadkomma och vad en inskränkning i den grundlagsskyddade offentlighetsprincipen får för konsekvensker.
Eftersom föreningsfriheten är en av vårt sammhälles stöttepelare så skulle jag tro att du inte kan begära ut några deltagarlistor från föreningar som har skickats till myndighet. Av samma anledning lär du inte heller kunna få ta del av vilka böcker jag har lånat på biblioteket, trots att biblioteken är kommunala.
Du får gärna förklara hur du tänker dig att man bevakar regeringens mailadresser. Det du kan göra är att begära ut mailkonversation i ett visst ärende. I sällsynta fall kan man begära ut en hel mailbox, men innan du får ta del av den har allt som anses vara privat, sekretess eller utgöra arbetshandlingar sorterats bort.
Alla som idag lever med skyddade personuppgifter vet att man måste vara lite omständlig när man kontaktar våra myndigheter. Om exempelvis en person med skyddad adress eller skyddade personuppgifter börjar på universitetet så antas de söka upp ansvarig enhet för det studieadministrativa systemet på skolan. Studenten läggs sedan in med alias i skolans alla system och endast ett fåtal personer har tillgång till nyckeln som talar om vem som egentligen döljer sig bakom ett alias.
Offentlighetsprincipen, yttrandefriheten och föreningsfriheten är våra viktigaste försvar mot att förvandlas till en totalitär stat.
Eftersom föreningsfriheten är en av vårt sammhälles stöttepelare så skulle jag tro att du inte kan begära ut några deltagarlistor från föreningar som har skickats till myndighet. Av samma anledning lär du inte heller kunna få ta del av vilka böcker jag har lånat på biblioteket, trots att biblioteken är kommunala.
Du får gärna förklara hur du tänker dig att man bevakar regeringens mailadresser. Det du kan göra är att begära ut mailkonversation i ett visst ärende. I sällsynta fall kan man begära ut en hel mailbox, men innan du får ta del av den har allt som anses vara privat, sekretess eller utgöra arbetshandlingar sorterats bort.
Alla som idag lever med skyddade personuppgifter vet att man måste vara lite omständlig när man kontaktar våra myndigheter. Om exempelvis en person med skyddad adress eller skyddade personuppgifter börjar på universitetet så antas de söka upp ansvarig enhet för det studieadministrativa systemet på skolan. Studenten läggs sedan in med alias i skolans alla system och endast ett fåtal personer har tillgång till nyckeln som talar om vem som egentligen döljer sig bakom ett alias.
Offentlighetsprincipen, yttrandefriheten och föreningsfriheten är våra viktigaste försvar mot att förvandlas till en totalitär stat.
Jo, förstår att det är grundlagsskyddat.joflopp skrev:Nu tror jag nog att det är dags att sansa debatten en aning. Offentlighetsprincipen är grundlagsskyddad och finns i första hand till för att vi medborgare ska kunna granska våra myndigheter och beslutsfattare. Innan man ens funderar på att göra inskränkningar i offentlighetsprincipen ska man ta sig en rejäl funderare på vad det är man vill åstadkomma och vad en inskränkning i den grundlagsskyddade offentlighetsprincipen får för konsekvensker.
Det jag fråga kring är om man har kontroll på hela kedjan av information som flödar omkring i offentliga handlingar.
T ex man kan inte kräva ut ett register från en förening ( man kan fråga om man själv finns med ) men när en förening söker bidrag så skickas en medlemslista till kommunen innehållande adress, personnummer etc
Denna borde väl bli en verifikation för en utbetalning i kommunens bokföring.
Är sen t ex kommunens bokföring offentliga handlingar?
Tänker/ spekulerar vara högt men svensken älskar att registrera och ibland kan det bli tokigt.
Jag har ingen aning om hur mailen lämnas ut, bara att ibland så läser man i tidningarna om konversationer mellan politiker etc
Huvudprincipen är att en handling som är upprättad hos, inskickad till eller förvarad hos en myndighet är en allmän handling. Sekretesslagen avgör sedan om den är en offentlig allmän handling, Myndigheter har dock handlingar som inte är att se som allmänna, exempel på detta är så kallat arbetsmaterial.
Före datorernas tid var det enkelt att avgöra vad som är en handling. Idag så innebär handling detsamma som information.
Med ovanstående i minnet ställer vi oss frågan om en kommuns bokföring är att se som allmänn offentlig handling. Svaret på detta är ja och eftersom verifikationer är en till kommunen inkommen handling kan du även begära ut dessa. Sedan är det inte säkert att verifikationen lämnas ut i sin helhet eftersom delar av den kanske kan sekretessbeläggas, typ om det står en massa personnamn på medlemmar i föreningen som söker bidrag.
Nu kanske jag låter hård och krass, men om man inte har en aning om hur offentligehtsprincipen fungerar eller hur handlingar han lämnas ut så bör man kanske inte göra en massa vilda antaganden.
Bättre då att gå till betrodda källor och läsa på lite om hur det fungerar.
Assumption is the mother of all fuckups.
Själv arbetar jag inom staten och det är en allmän offentlig handling hur mycket jag tjänar. Min mailkorrespondans kan begäras ut av dig eller media, så länge den avser min tjänsteutövning och de beslut jag är med och fattar är alla allmänna offentliga handlingar.
Före datorernas tid var det enkelt att avgöra vad som är en handling. Idag så innebär handling detsamma som information.
Med ovanstående i minnet ställer vi oss frågan om en kommuns bokföring är att se som allmänn offentlig handling. Svaret på detta är ja och eftersom verifikationer är en till kommunen inkommen handling kan du även begära ut dessa. Sedan är det inte säkert att verifikationen lämnas ut i sin helhet eftersom delar av den kanske kan sekretessbeläggas, typ om det står en massa personnamn på medlemmar i föreningen som söker bidrag.
Nu kanske jag låter hård och krass, men om man inte har en aning om hur offentligehtsprincipen fungerar eller hur handlingar han lämnas ut så bör man kanske inte göra en massa vilda antaganden.
Själv arbetar jag inom staten och det är en allmän offentlig handling hur mycket jag tjänar. Min mailkorrespondans kan begäras ut av dig eller media, så länge den avser min tjänsteutövning och de beslut jag är med och fattar är alla allmänna offentliga handlingar.
Gå in på researcgruppen.net eller på Facebook så är ju M.F ansvarig utgivare för Researchgruppen / Seppuku Media Ekonomisk Föreningjoflopp skrev:Nja... Nu får du hia daj litta, pâjk.
Samtliga i bolagets styrelse verkar vara involverade i Expo. Expo har inget med AFA att göra, även om främlingsfientliga krafter gärna påstår detta för att undergräva Expos trovärdighet. Robert Aschberg var visserligen kommunist under sina ungdomsår men har sedan länge tagit starkt avstånd från kommunismen.
Skulle vara intressant att få källhänvisning till att Piscatus skapar register över personer och hackar sig till information som de sedan sprider till AFA.![]()
Så där har du en koppling.
Sen skryter dom ang hackningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tack för ditt svarjoflopp skrev:Huvudprincipen är att en handling som är upprättad hos, inskickad till eller förvarad hos en myndighet är en allmän handling. Sekretesslagen avgör sedan om den är en offentlig allmän handling, Myndigheter har dock handlingar som inte är att se som allmänna, exempel på detta är så kallat arbetsmaterial.
Nu kanske jag låter hård och krass, men om man inte har en aning om hur offentligehtsprincipen fungerar eller hur handlingar han lämnas ut så bör man kanske inte göra en massa vilda antaganden.Bättre då att gå till betrodda källor och läsa på lite om hur det fungerar.
Har sökt en hel del ang offentliga handlingar men det framgår inte vilka handlingar utan enbart olika principer hur man hanterar det.
Sverige kryllar av myndigheter och dokument så det hade varit intressant med en total överblick hur ens uppgifter hanteras.
Risken är väl att lagen inte hänger med utvecklingen, som i detta fallet när man börjat dammsuga handlingarna.
Jag antar inte utan spekulerar lite kring riskerna med upplägget. Dokument kan t ex vara skyddade hos en instans med oskyddade i nästa och den som är lite kreativ kan hitta dessa.
Nu var ju frågan att det "skulle vara intressant att få källhänvisning till att Piscatus skapar register över personer och hackar sig till information som de sedan sprider till AFA."
Piscatus har tydligen varken skapat personregister eller hackat sig till information. Researchgruppen, en ekonomisk förening där en styrelseledamot från Piscatus är ansvarig utgivare verkar däremot lyckats ha extraherat mailadresser.
Lite som att beskylla min vägförening för att pyssla med förberedande projektering för fiber eftersom jag, förutom att vara ordförande i vägföreningen dessutom sitter med i fiberföreningens interimsstyrelse.
Piscatus har tydligen varken skapat personregister eller hackat sig till information. Researchgruppen, en ekonomisk förening där en styrelseledamot från Piscatus är ansvarig utgivare verkar däremot lyckats ha extraherat mailadresser.
Lite som att beskylla min vägförening för att pyssla med förberedande projektering för fiber eftersom jag, förutom att vara ordförande i vägföreningen dessutom sitter med i fiberföreningens interimsstyrelse.
Nja, Piscatus skapar väl en databank/ register varje dag när företaget dammsuger.joflopp skrev:Nu var ju frågan att det "skulle vara intressant att få källhänvisning till att Piscatus skapar register över personer och hackar sig till information som de sedan sprider till AFA."
Lite som att beskylla min vägförening för att pyssla med förberedande projektering för fiber eftersom jag, förutom att vara ordförande i vägföreningen dessutom sitter med i fiberföreningens interimsstyrelse.![]()
Ang Researchgruppen så kallar dom det analysfil enligt dom själva när polisen frågade dom. ( enl deras hemsida )
Att dom genomfört hackningen och sedan kört datan i Piscatus är väl uppenbart i min värld iaf.
Med tanke på att dom tryckte på massa data som just Piscatus tar in dvs skulder, inkomst , arbetslös etc när dom offentliggjorde människorna som fanns på avpixlat och sett till mängden människor som analyserades.
Enligt mig är det anmärkningsvärt att M.F dubbla stolar har passerat vanlig skvallermedia.
Men det har väl med R.A kontaktnät inom media.
Men det är bara jag och foliemössan som spekulerar
Snart så kommer väl högerextremisterna med motsvarande lagliga databank och sen är cirkusen på gång på allvar.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Att inte media skriver om detta är självklart. Dom har ju samma tankar och åsikter.D09 skrev:Nja, Piscatus skapar väl en databank/ register varje dag när företaget dammsuger.
Ang Researchgruppen så kallar dom det analysfil enligt dom själva när polisen frågade dom. ( enl deras hemsida )
Att dom genomfört hackningen och sedan kört datan i Piscatus är väl uppenbart i min värld iaf.
Med tanke på att dom tryckte på massa data som just Piscatus tar in dvs skulder, inkomst , arbetslös etc när dom offentliggjorde människorna som fanns på avpixlat och sett till mängden människor som analyserades.
Enligt mig är det anmärkningsvärt att M.F dubbla stolar har passerat vanlig skvallermedia.
Men det har väl med R.A kontaktnät inom media.
Men det är bara jag och foliemössan som spekulerar
Snart så kommer väl högerextremisterna med motsvarande lagliga databank och sen är cirkusen på gång på allvar.
Du kommer ALDRIG att läsa om detta i gammelmedia.
Skulle däremot högerextremisterna hitta på nått liknande så skulle det bli ett jävla liv. Hot mot demokrati osv.
Kolla nu senast i kärrtorp, ett fruktansvärt skrivande om fredfull demonstation, knivar osv.
Däremot inte ett jäkla ord om att det var en kommunist som knivhögg en nazist och som nu är häktad för försök till mord.