38 125 läst ·
322 svar
38k läst
322 svar
Är detta lagligt?
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
.... och på den punkten kan vi inte säkert säga ja om den i dagens utformning faller under YGL. Dessutom så finns det andra regler som reglerar hur databasen utnyttjas och manageras och även här så poppar det upp oegentligheter i var o varannat inlägg.billy_baver skrev:
Observera att informationshandeln som omtalas i artikeln inte har något att göra med tillhandahållandet via utgivare med utgivningsbevis. Det omdebatterade lagförslaget handlar istället om sådant här -tracker skrev:
http://www.statenspersonadressregister.se/Startsida.html
Piscatus har utgivningsbevis för databas från Myndigheten för radio och TV. På deras hemsida finns lite info förutsättningarna, se nedan.
Som synes gäller ej PUL om tillämpningen strider mot yttrandefrihetsgrundlagen. Eftersom Piscatus tillämpning näppeligen strider mot yttrandefrihetsgrundlagen ska alltså PUL gälla även Piscatus verksamhet vilket de knappast klarar.
http://www.radioochtv.se/Tillstand-och-registrering/Internet/Utgivningsbevis/
Vad innebär grundlagsskyddet?
Grundlagsskyddet innebär bland annat att
Som synes gäller ej PUL om tillämpningen strider mot yttrandefrihetsgrundlagen. Eftersom Piscatus tillämpning näppeligen strider mot yttrandefrihetsgrundlagen ska alltså PUL gälla även Piscatus verksamhet vilket de knappast klarar.
http://www.radioochtv.se/Tillstand-och-registrering/Internet/Utgivningsbevis/
Vad innebär grundlagsskyddet?
Grundlagsskyddet innebär bland annat att
- särskilda ansvarsregler gäller för yttrandefrihetsbrott
- det bara är utgivaren som ansvarar för det som publiceras
- meddelare har rätt att vara anonyma myndigheter får inte forska efter deras namn och personer som är verksamma på en redaktion får inte avslöja meddelarens identitet
- myndigheter inte får förhandsgranska eller försvåra publicering (censurförbud)
- personuppgiftslagen (PuL) inte gäller om tillämpningen av lagen strider mot yttrandefrihetsgrundlagen.
injonil skrev:
Många negationer, men där tolkar du saken lite fel. Myndigheten förklarar tvärtom att PUL inte gäller så länge grundlagsskyddet gäller. Vilket det gör tills piscatus.se upphör med verksamheten eller tills myndigheten återkallar utgivningsbeviset.
Jag tycker,utan att ha läst allt för mycket I tråden, att det här är hyenaktigt....O.k. att vill jag få info om någon person eller ett företag eller liknande för att jag behöver det av ett eller annat skäl,får jag väl leta själv o ta fram det jag hittar.... Men att göra det till en affärs ide är otillständigt, jag vill kräkas I någons öra som är beredd att lyssna... Fy fanken...
Redigerat:
För det första har advokat Åberg alldeles rätt. Man kan bli fälld för förtal genom att springa runt med samma uppgifter på stan "i syfte att inge ringaktning".
För det andra tar professor Schultz däremot antagligen fel. Lexbase kommer antagligen inte att förlora sitt grundlagsskydd. Av allt att döma uppfyller Lexbase nämligen alla kriterier för sitt utgivningsbevis.
För det tredje -. och för att återknyta till trådens grundfråga om Piscatus - undrar jag om D09 fått svar på sin begäran att ta del av utgivningen. Det är mer än en hel vecka sedan frågan väcktes.
För det andra tar professor Schultz däremot antagligen fel. Lexbase kommer antagligen inte att förlora sitt grundlagsskydd. Av allt att döma uppfyller Lexbase nämligen alla kriterier för sitt utgivningsbevis.
För det tredje -. och för att återknyta till trådens grundfråga om Piscatus - undrar jag om D09 fått svar på sin begäran att ta del av utgivningen. Det är mer än en hel vecka sedan frågan väcktes.
Hejsanbilly_baver skrev:För det första har advokat Åberg alldeles rätt. Man kan bli fälld för förtal genom att springa runt med samma uppgifter på stan "i syfte att inge ringaktning".
Nej, har tyvärr inte fått någon återkoppling av Piscatus.
Du behöver inte bevisa ett dugg. I första hand brukar man kunna lita på människor.
Jag tycker du ska kontakta Myndigheten för Radio och TV och berätta att du begärt att få tillgång till utgivningen genom att söka i registret efter dina egna uppgifter.
Jag tycker du ska kontakta Myndigheten för Radio och TV och berätta att du begärt att få tillgång till utgivningen genom att söka i registret efter dina egna uppgifter.