billy_baver skrev:
Som jag flera gånger försökt förklara består piscatus publicering formellt sett av möjligheten att skaffa svar på frågor mot databasen. Just därför är det så intressant vad utgivaren svarar på just en sådan begäran.
Börjar det inte likna advokatyr nu?
Piscatus publicerar ju inte ett skatt, de säljer information sammanställt från sitt (i mitt tycke olagliga) register.

• Gilla
injonil
  • Laddar…
billy_baver skrev:
Du må ha vilka åsikter du vill. Fakta hittar du här - [länk]
Inget i länken stämmer in på Piscatus som jag förstått det. De publicerar inte materialet på en websida, de gör inga massutskick med e-post eller liknande.

Hade deras utgivning varit på hemsidan, via newsletters eller om jag kunde köpa en prenumeration på deras alster på något vis så hade det inte varit något snack. Men det fungerar inte med deras verksamhet så det är givetvis inte aktuellt. Piscatus döljer sig bakom titeln som journalistisk utgivare för ett personregister, jag förstår inte varför du försvarar något sådant, det är givetvis inte lagligt.

billy_baver skrev:
Du må ha vilka åsikter du vill. Fakta hittar du här - [länk]
Ja, tack för det!

Men det är väl inte fråga om en åsikt om Piscatus publicerar eller inte?

Så här står det i din länk:
Yttrandefriheten vid publicering på internet kan skyddas på samma sätt som i radio, tv och tidningar.
Att jag sedan anser att Piscatus genom att ha ansökt om och fått ett utgivningsbevis utnyttjar ett kryphål i lagen kan man väl beteckna som en åsikt.
Med de är lik förb****t inte publicister. Det är väl i alla fall ett faktum?

Om man drar ut konsekvenserna av resonemanget så kan alla skaffa sig ett utgivningsbevis.
Och då kan vi ju skrota PUL helt och hållet.

injonil skrev:
Inget i länken stämmer in på Piscatus som jag förstått det. De publicerar inte materialet på en websida, de gör inga massutskick med e-post eller liknande.
Då har du möjligen förstått fel. Utgivningsbeviset är ett faktum.

Man har tilldelats utgivingsbevis på de premisser som finns, nämligen att - "databasen tillhandahålls på särskild begäran, är väl avgränsad och framstå som en sammanhållen produkt, t.ex. genom enhetlig formgivning och inte kan ändras av någon annan än redaktionen. Dessutom måste databasen ha anknytning till Sverige, till exempel genom att redaktionen finns i här, en behörig utgivare, ett namn som innehåller ett domännamn och som inte kan förväxlas med namnet på någon annan webbplats som finns registrerad hos oss. Vad som publiceras, i vilket syfte och vem som står bakom publiceringen har ingen betydelse för vår bedömning om utgivningsbevis kan utfärdas". http://www.radioochtv.se/Tillstand-och-registrering/Internet/Utgivningsbevis/

Om det visar sig att något av dessa villkor inte längre uppfylls kan Myndigheten för Radio och TV återkalla utgivningsbeviset jämlikt Yttrandefrihetsgrundlagen (1991:1469) Kap 1, §9.

Än så länge har det ju inte framkommit ett enda hållbart bevis att verksamheten skulle klara av en juridisk granskning av första bästa brännvinsadvokat. Att dom bryter mot PUL är klart men då dom anser sig skyddade av grundlagen i YGL så hoppas dom komma undan. Att entydigt kunna säga att dom ligger under YGL är inte självklart, vilket mycket riktigt BillyBäver pekar på i sina länkar (även om jag tror syftet var det motsatta). Sedan kan man nog även driva det in i registrering av bla etiska, politiska etc åsikter samt att syftet med att använda registret kan mycket väl kopplas till förtal enligt brottsbalken osv sov osv.

men som jag påpekat tidigare, det är inte lätt att skapa opinion runt detta då jag tror hela mediasfären tycker det är ett bra och bekvämt register att hitta snaskigheter om både politiker, vasaloppsvinnare och Tant Hulda i huset intill.

KnockOnWood skrev:
Om man drar ut konsekvenserna av resonemanget så kan alla skaffa sig ett utgivningsbevis. Och då kan vi ju skrota PUL helt och hållet.
Javisst kan alla förse sina databaser med utgivningsbevis. Men då måste de också hålla databasen öppen för allmänheten på ett helt annat sätt än de måste göra under vanligt åtlydande av PUL.

Jag vill också påpeka att detta inte är fullt prövat.

Nimajneb skrev:
Än så länge har det ju inte framkommit ett enda hållbart bevis att verksamheten skulle klara av en juridisk granskning av första bästa brännvinsadvokat.
Det enda bevis som egentligen gäller är en rättslig prövning som visar att verksamheten inte fyller kriterierna enligt Yttrandefrihetsgrundlagen.

billy_baver skrev:
Då har du möjligen förstått fel. Utgivningsbeviset är ett faktum.

Man har tilldelats utgivingsbevis på de premisser som finns, nämligen att - "databasen tillhandahålls på särskild begäran, är väl avgränsad och framstå som en sammanhållen produkt, t.ex. genom enhetlig formgivning och inte kan ändras av någon annan än redaktionen. .
Här faller tex databasskyddet, att påvisa att detta inte gäller klarar nog en vem som helst av.

Men som alla säger, lagarna är inte anpassade för denna typ av missbruk av våra personuppgifter så det krävs väl en lite justering i grundlagen igen för att göra det hela tydligare.

billy_baver skrev:
Javisst kan alla förse sina databaser med utgivningsbevis. Men då måste de också hålla databasen öppen för allmänheten på ett helt annat sätt än de måste göra under vanligt åtlydande av PUL.

Jag vill också påpeka att detta inte är fullt prövat.
Databasen verkar ju inte vara öppen för allmänheten då dom inte ens svarat på förfrågan enligt tidigare skribent i tråden.

Nej. Det där är stasifasoner som vanligt när Aschberg, expo och annat vänsterpatrask är inblandade

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
hantverkare1 skrev:
Databasen verkar ju inte vara öppen för allmänheten då dom inte ens svarat på förfrågan enligt tidigare skribent i tråden.
Det var väl igår - på fredagen - han skickade in sin fråga. Jag hoppas han följer upp den.

Nimajneb skrev:
- - - det krävs väl en lite justering i grundlagen igen för att göra det hela tydligare.
Trådens grundfråga är om det är lagligt. Inte om det blir olagligt.

billy_baver skrev:
Det var väl igår - på fredagen - han skickade in sin fråga. Jag hoppas han följer upp den.
Nja, det var väl betydligt längre sedan?

19e december skrev D09 att man mailat dom. Dvs 1 månad sedan.

D09
hantverkare1 skrev:
19e december skrev D09 att man mailat dom. Dvs 1 månad sedan.
ImageUploadedByByggahus.se1390067774.053516.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stämmer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.