38 125 läst ·
322 svar
38k läst
322 svar
Är detta lagligt?
När en domstol friskriver någon från mord gäller att personen ska BETRAKTAS som oskyldig tills motsatsen är bevisad. Det betyder givetvis inte att personen ÄR oskyldig. En domstol säger bara att det antingen finns tillräckliga bevis för att fälla någon, eller att det inte finns det. Nog OT nu tycker jag.
Nej,Nimajneb skrev:
Hade skickat 3 frågor till dom via mail
Den ena var ang tjänsten, priser etc
Den andra var ang om jag fanns i registret, och hur gå ur.
Inget svar.
Men man ska tydligen skicka ett signerat brev, fanns mall på datainspektionens hemsida, har inte kommit så långt..
Men bara det att dom inte svarar på prisförfrågningar etc visar ju att dom inte bedriver någon seriös verksamhet i mina ögon iaf.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Att man ignorerar din begäran att slippa förekomma i registret tycker jag inte alls är konstigt, även om det är ohövligt att inte svara. Men på en punkt tycker jag piscatus.se agerar lite slarvigt: Utgivaren borde meddelat hur du ska göra för att ta del av utgivningen.
Just den allmänna tillgängligheten är nämligen ett av grundlagens kriterier. Man kan få utgivningsbevis endast om databasen tillhandahålls "på särskild begäran".
Begär helt sonika att få köpa dig tillträde till databasen! Om utgivaren vägrar släppa in dig - mot betalning eller gratis - vill jag bra gärna se en motivering. Du kan exempelvis förklara att du vill fråga på uppgifter om dig själv hos myndigheterna. Får du negativt svar - med eller utan motivering - ska du som steg två berätta om bemötandet hos Myndigheten för radio och TV. Det är handläggarna där som utfärdar (och återkallar) utgivningsbevis.
Just den allmänna tillgängligheten är nämligen ett av grundlagens kriterier. Man kan få utgivningsbevis endast om databasen tillhandahålls "på särskild begäran".
Begär helt sonika att få köpa dig tillträde till databasen! Om utgivaren vägrar släppa in dig - mot betalning eller gratis - vill jag bra gärna se en motivering. Du kan exempelvis förklara att du vill fråga på uppgifter om dig själv hos myndigheterna. Får du negativt svar - med eller utan motivering - ska du som steg två berätta om bemötandet hos Myndigheten för radio och TV. Det är handläggarna där som utfärdar (och återkallar) utgivningsbevis.
Tack för ytterligare upplysande svarbilly_baver skrev:Att man ignorerar din begäran att slippa förekomma i registret tycker jag inte alls är konstigt, även om det är ohövligt att inte svara. Men på en punkt tycker jag piscatus.se agerar lite slarvigt: Utgivaren borde meddelat hur du ska göra för att ta del av utgivningen.
Gjorde som du sa och skickade en förfrågan på att göra en sökning på mig själv. Se om det blir något svar.
Hade ju iofs varit intressant på vad som står i mitt P-nr så man vet vad som finns tillgängligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns det något register, privat eller myndighetsdrivet, där registerhållaren kan neka att dela med sig om vad som finns registrerat?
Finns det något privat register som man inte kan kräva utträde ifrån och få sitt data raderat?
Eller är et så att detta register står över alla andra register i Sverige?
Finns det något privat register som man inte kan kräva utträde ifrån och få sitt data raderat?
Det finns massor av privata och offentliga databaser och arkiv som utomstående bara kommer åt med särskilt domstolsbeslut om husrannsakan. Tänker du efter kommer du säkert själv på några sådana. Eller hur?Nimajneb skrev:Finns det något register, privat eller myndighetsdrivet, där registerhållaren kan neka att dela med sig om vad som finns registrerat?
Men mot massmedier biter inte ens beslut om husrannsakan. Deras grundlagsskydd hindrar nämligen domstolar och alla andra myndigheter att spåra källor och utöva censur innan utgivarnas material hinner bli publicerat. Efter publiceringen gäller det motsatta. Då blir utgivaren tvingad att hålla det publicerade materialet tillgängligt. Man säkrar detta med referensband och biblioteksexemplar.
Att piscatus.se har utgivningsbevis innebär ett sådant skydd och sådan skyldighet (före respektive efter publicering) som alla andra massmedier har.
Nä, jag vet inget privat register där jag inte kan få reda på vad som är lagrat om mig, men det kanske finns något myndighetsregister som är låst.billy_baver skrev:Det finns massor av privata och offentliga databaser och arkiv som utomstående bara kommer åt med särskilt domstolsbeslut om husrannsakan. Tänker du efter kommer du säkert själv på några sådana. Eller hur?
Att piscatus.se har utgivningsbevis innebär ett sådant skydd och sådan skyldighet (före respektive efter publicering) som alla andra massmedier har.
piscatus.se publicerar ju inget och som jag förstår så är deras källor inte anonyma så jag ser inte syftet med att åberopa dessa regler.
Som jag flera gånger försökt förklara består piscatus publicering formellt sett av möjligheten att skaffa svar på frågor mot databasen. Just därför är det så intressant vad utgivaren svarar på just en sådan begäran.Nimajneb skrev: