D09
hantverkare1 skrev:
Hur ofta hamnar det där?
Det blir ju endast: vi har brustit i våra rutiner, vi ska tillsätta en utredning osv. Massa skitsnack.
Aldrig hört ;)

" vi ska se över våra rutiner "

*kräktflex*

Akahigi
hantverkare1 skrev:
Hur ofta hamnar det där?
Det blir ju endast: vi har brustit i våra rutiner, vi ska tillsätta en utredning osv. Massa skitsnack.
Det är ju för att det inte så ofta är "där". Krävs en del för att det ska vara tjänstefel. Men att de enskilda är rättslösa för det, det håller jag inte med om. Man kan överklaga beslut.

Sedan är ju myndigheter inte den enda branschen som kommer med ursäkter för saker, det kanske är mänskligt att inte alltid göra rätt.

Akahigi skrev:
Det är ju för att det inte så ofta är "där". Krävs en del för att det ska vara tjänstefel. Men att de enskilda är rättslösa för det, det håller jag inte med om. Man kan överklaga beslut.

Sedan är ju myndigheter inte den enda branschen som kommer med ursäkter för saker, det kanske är mänskligt att inte alltid göra rätt.
Självklart är det mänskligt att göra fel. Ingen har påstått något annat.

Kan du hänvisa till något fall de senaste 10 åren där en tjänsteman inom kommun, landsting eller liknande fått sparken pga fel man begått, mutbrott och liknande ej inräknat, dvs där enskild person blivit drabbad.

Akahigi
hantverkare1 skrev:
Självklart är det mänskligt att göra fel. Ingen har påstått något annat.

Kan du hänvisa till något fall de senaste 10 åren där en tjänsteman inom kommun, landsting eller liknande fått sparken pga fel man begått, mutbrott och liknande ej inräknat, dvs där enskild person blivit drabbad.
Nej, det skulle väl ha hanterats av någon personalnämnd så det vet jag faktiskt inte hur man hittar. Tjänstefel kan man nog kika efter i någon juridisk söktjänst.

Kan du ge ett exempel på någon gång när någon borde fått sparken men inte fått det?

Akahigi skrev:
Nej, det skulle väl ha hanterats av någon personalnämnd så det vet jag faktiskt inte hur man hittar. Tjänstefel kan man nog kika efter i någon juridisk söktjänst.

Kan du ge ett exempel på någon gång när någon borde fått sparken men inte fått det?
Finns hur mycket som helst.

Ex:

http://st.nu/medelpad/sundsvall/1.3695672-socialtjansten-fragade-aldrig-barnen

Akahigi
Svårt att sparka någon för det där, enligt min uppfattning...

D09
hantverkare1 skrev:
[länk]

Den då? Helt OK?

Thomas Quick-fallet?
En jäkla massa folk som byggt karriärer på att låsa in en oskyldig människa.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17694960.ab

Herr Quick är nog allt annat än en oskyldig ängel, redan innan alla erkännanden började. Vi ska nog vara glada att en sådan är inlåst.

D09 skrev:
[länk]

Herr Quick är nog allt annat än en oskyldig ängel, redan innan alla erkännanden började. Vi ska nog vara glada att en sådan är inlåst.
Han är definitivt ingen oskyldig ängel.
I mina ögon är det en sjuk jävel men i en demokrati och rättsstat ska det INTE gå till som det gjort i hans fall

Men hur kan du veta att Quick är oskyldig?

injonil skrev:
Han har iaf blivit friad.
Jag däremot kan inte veta om han är skyldig eller inte då jag inte sett morden utföras.

Men karln har förmodligen en hel del annan jävelskap på sitt samvete.

M
injonil skrev:
Man är väl alltid oskyldig tills motsatsen bevisats?

Micke64 skrev:
Man är väl alltid oskyldig tills motsatsen bevisats?
Haha, nej verkligen inte. Du menar alltså att när ett mord begåtts och ingen kan ställas till svars för mordet, då finns det heller ingen som är skyldig till mordet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.