19 304 läst ·
67 svar
19k läst
67 svar
Är detta ett asbesttak?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Om du inte trollar så lyssna till dem som säger att det är betongpannor och utan asbest, få saker här i världen som är så säkra som det. Och försök rikta din noja mot något mer realistiskt och kalkylerbart om möjligt.
Okej. Sen så revs badrummet ut här i villan men då flyttade jag till annan ort i 2-3månader.
Hur vanligt är det att en hantverkare som ser eternit/asbest fattar det?
För huset byggdes 70 och då använde man ju eternit i allt så enligt det borde det funnits eternit i badrummet och när de rev, jaja..
Tror jag säljer skitet och flyttar till nybygge, orkar i allmänhet inte gammla hus.
För huset byggdes 70 och då använde man ju eternit i allt så enligt det borde det funnits eternit i badrummet och när de rev, jaja..
Tror jag säljer skitet och flyttar till nybygge, orkar i allmänhet inte gammla hus.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
OM säger OM det varit eternit så är de mycket tunnare då eternit är ett mycket starkt material då det är armerat.
Eternit plattorna är dessutom mycket större.
Det är mao INTE eternit, den grå färgen pekar på betongpannor.
Kan dessutom intyga att eternit inte frivilligt släpper ifrån sig fibrer, har idag plockat fram eternitrör som legat ute i 30 år på mark och de ser ut som nya.
Protte
Eternit plattorna är dessutom mycket större.
Det är mao INTE eternit, den grå färgen pekar på betongpannor.
Kan dessutom intyga att eternit inte frivilligt släpper ifrån sig fibrer, har idag plockat fram eternitrör som legat ute i 30 år på mark och de ser ut som nya.
Protte
Jätteroligt..
Ni vet inte hur det är att leva med hypokondri. Jag går och tänker på detta hela tiden.
Jag har bott i det här huset i 10år för 2år sedan skulle badrummet renoveras och klinker sättas in och tak, vill inte tänka på vad det fanns i de väggarna, den värsta skiten slapp jag då jag under de 3månaderna flyttade ut.
Om jag har fattat det rätt så är hantverkare inte de första att meddela om de stötter på asbest så ja.. lär ju finnas viss asbest i det här huset.
Angående pannorna och grannen så säger ni er veta att det är tegelpannor, jag får fortsätta tänka på det.
Nästa hus jag flyttar till blir 00-bygge och sen aldrig mer asbesthärd, skadan är ju redan skedd.
Ni vet inte hur det är att leva med hypokondri. Jag går och tänker på detta hela tiden.
Jag har bott i det här huset i 10år för 2år sedan skulle badrummet renoveras och klinker sättas in och tak, vill inte tänka på vad det fanns i de väggarna, den värsta skiten slapp jag då jag under de 3månaderna flyttade ut.
Om jag har fattat det rätt så är hantverkare inte de första att meddela om de stötter på asbest så ja.. lär ju finnas viss asbest i det här huset.
Angående pannorna och grannen så säger ni er veta att det är tegelpannor, jag får fortsätta tänka på det.
Nästa hus jag flyttar till blir 00-bygge och sen aldrig mer asbesthärd, skadan är ju redan skedd.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
raddforasbest skrev:Okej. Sen så revs badrummet ut här i villan men då flyttade jag till annan ort i 2-3månader.
Nybyggen andas väl ut en det formaldehyd och så vet man ju aldrig hur det är med mögel kan fort bildas.
Ett 70-talshus har ju "satt sig" och bekänt färg.
Men rådet kan ju vara att hitta ett timmerhus med bra grund, tegeltak, isolera med ECO fiber, måla med linoljefärg (men det luktar).
Protte
Men hallå....Ovanstående gäller ju dig med, du läser ju inte vad de mest erfarna skriver till dig...du läser ju inte ens att vi säger betongpannor ( du läser tegelpannor) vi vill inte vara otrevliga men vi måste ju på något sätt få dig att förstå att det inte är någon asbest...raddforasbest skrev:
Om du bygger nytt hur kan du vara säker på att de nya materialen är bättre? Tänker på Markradon, formaldehyd,olika lim mm? Återigen....du kan vara lugn!
Jag tycker faktiskt att det liknar asbestpannor som tillverkades i Lomma 1964-1971.
Lomma eternit hette fabriken, jag hade fel årtal de fick stänga 1977 efter att flera anställda blivit sjuka.