19 304 läst ·
67 svar
19k läst
67 svar
Är detta ett asbesttak?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Passa dig också för gamla bilar, då de har bromsbelägg med asbest. Ett tips är att sätta upp en skylt på gatan att endast nyare bilar eller gamla med nyare bromsbelägg är tillåtna att åka in. Alternativt att gamla bilar bara får rulla förbi ditt hus utan att bromsa. Med tanke på åldern på ditt hus - har du kollat radonnivåerna och förekomsten av blåbetong ?
Det är väl inte omöjligt att man blandade i asbest i betongen för längesedan för att få den hållbarare
. Skall bli intressant att höra resultatet av analysen. Till vilket företag skickade du bitarna ?
Det är väl inte omöjligt att man blandade i asbest i betongen för längesedan för att få den hållbarare
Om ni nu driver så hoppas jag att ni inser vad ni gör. ni ökar min oro är vad ni gör. Men jag vill ha svar från han som sa att det liknade eternit från Lomma. För som jag ser det så har ett antal personer sagt att det kanske är tegel, men om det skapades eternitplattor i det uförandet som ni inte känner till så betyder det ju inget att er erfarenhet hittills talar för betong.
Jag säger Troll.... men detta är lite roligt.... TS varför lyssnar du inte på alla de som säger betongplattor? och bara på den enda som sa eternitplattor? Kanske för att det är de du vill höra...
Men jag skulle vara mer rädd för de avgaser som alla bilarna släpper ut. Det är nog större risk att bilarnas avgaser skadar dig mer än eventuellt asbest som grannen rev ner.
Men jag skulle vara mer rädd för de avgaser som alla bilarna släpper ut. Det är nog större risk att bilarnas avgaser skadar dig mer än eventuellt asbest som grannen rev ner.
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Det är betongpannor på taket alltså ingen asbest i dom. Det är inte heller tegel tegel som du säger för dom är gjorda av lera alla som säger att det inte är betongpannor kan antingen inget eller vill bara driva med dej.
Edit: Den lilla mängd du skulle fått om det var asbest (vilket det inte är) är inte farlig dom som har fått skador har var runt detta i år ofta sågade dom saker med asbest inomhus.
Edit: Den lilla mängd du skulle fått om det var asbest (vilket det inte är) är inte farlig dom som har fått skador har var runt detta i år ofta sågade dom saker med asbest inomhus.
Redigerat:
Jag ångrar redan mina inlägg. Försökte skämta för att jag trodde du drev med oss. Sorry! Det ser definitivt ut som betongpannor. Som många andra har skrivit också så krävs det mer än ett par exponeringar innan det blir farligt. Jag trodde ärligt talat att du trollade med oss.
Nej inte tegel. Läs vad folk skriver. Betongpannor.raddforasbest skrev:Om ni nu driver så hoppas jag att ni inser vad ni gör. ni ökar min oro är vad ni gör. Men jag vill ha svar från han som sa att det liknade eternit från Lomma. För som jag ser det så har ett antal personer sagt att det kanske är tegel, men om det skapades eternitplattor i det uförandet som ni inte känner till så betyder det ju inget att er erfarenhet hittills talar för betong.
Och jag är också nära 100% säker på att det du har är just betongpannor utifrån bilderna. Betongpannor som är gamla och en gång var svarta. "Eternitpannor" är tunnare och flaken mycket större. Om måtten och proportionerna fanns bättre på bilderna skulle jag nog kunna säga 100,0%. Dessutom är "eternitpannor" på taken jag sett i allmänhet ljusgrå till färgen.
Men det enda som kommer lugna dig - om ens något - är nog ett resultat av testen på pannbitarna. Om du nu är seriös så kan du väl berätta vilket företag du skickat in det till för analys ?
Jag får väl stämma in i kören, Det är betongpannor utan asbest.
Hade det funnits sådana pannor du har med asbest i hade någon av alla byggabetare här på forumet vetat det.
Om man inte röker är riskerna med asbest mycket så små så det finns annat att fundera på som är farligare, och röker man ska man nog fundre på det i stället.
Hade det funnits sådana pannor du har med asbest i hade någon av alla byggabetare här på forumet vetat det.
Om man inte röker är riskerna med asbest mycket så små så det finns annat att fundera på som är farligare, och röker man ska man nog fundre på det i stället.
Ärligt talat, du behöver inte en asbestanalys, du behöver proffshjälp med din hypokondri!raddforasbest skrev:
Även om du får reda på att det inte är asbest i taket, eller om du flyttar, kommer du att hitta något annat att ora dig för, eller hur?
Sen, att bo i ett hus med eternittak, eternitplattor på fasaden osv är inte farligt, det är inte så att det luddar av sig asbestfiber.
Man blir inte heller sjuk av enstaka asbestexponeringar.
De som blev sjuka arbetade med det i åratal utan skydd, tex stå med kapmaskin mitt i dammolnet utan andningsskydd med ciggen i mungipan dag efter dag i åratal.
Så, ta det lugnt.
Produkter som diskuteras: "andningsskydd"
Andningsskydd
Andningsskydd är viktiga för att skydda dig från skadliga partiklar, gaser och ångor när du utför olika arbeten. Vårt utbud inkluderar engångsandningsskydd, halvmasker och helmasker, samt filtrerande halvmasker med ventiler, alla utformade
Läs mer
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
raddforasbest, Om du skickar in bilder på dom takbitar du har från grannens före detta tak så kan vi jämföra mot Dalbotös bild av en liten bit eternitpanna.
En gammal betongpanna från 70-talet är väldigt skrovlig, det lossnar ganska lätt sandkorn.
En eternitpanna (eternitskiva, eternitkanal) är väldigt slät.
Vi har eternitskivor på vårt garage och det syns inte att det har suttit uppe sedan -69. Husets första ägare sågade sönder flera eternitskivor och stoppade ner dom i marken som "kantband" för inte gräset skulle ta sig in i rabatten/trädgårdlandet så lätt, när vi grävde upp lite här och var så har vi hittat ca 40 bitar i storleken 20*60 cm, dom är som nya. Husets första ägare lever fortfarande, dom är i dag i ca 80-års åldern.
En gammal betongpanna från 70-talet är väldigt skrovlig, det lossnar ganska lätt sandkorn.
En eternitpanna (eternitskiva, eternitkanal) är väldigt slät.
Vi har eternitskivor på vårt garage och det syns inte att det har suttit uppe sedan -69. Husets första ägare sågade sönder flera eternitskivor och stoppade ner dom i marken som "kantband" för inte gräset skulle ta sig in i rabatten/trädgårdlandet så lätt, när vi grävde upp lite här och var så har vi hittat ca 40 bitar i storleken 20*60 cm, dom är som nya. Husets första ägare lever fortfarande, dom är i dag i ca 80-års åldern.
Redigerat: