19 304 läst ·
67 svar
19k läst
67 svar
Är detta ett asbesttak?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Mitt tak är den inte ifrån, den är ju från grannens, från då han rev ner sitt tak i veckan.. skiter väl i mitt tak det sitter ju fast, när de slängde plattorna i veckan frigjordes däremot asbesten eventuellt.
Hur skickar jag en in en bit? Någon som kan rekommendera företag?
Är dock orolig över att skicka in, då jag är övertygad om att det kommer visa sig positivt.
Är dock orolig över att skicka in, då jag är övertygad om att det kommer visa sig positivt.
Men då är det ju ändå försent, för det är ju redan gjort. Den asbest du kan exponeras för från detta (om det är asbest i det taket) har ju redan frigjorts och nu dessutom blåst iväg.raddforasbest skrev:Mitt tak är den inte ifrån, den är ju från grannens, från då han rev ner sitt tak i veckan.. skiter väl i mitt tak det sitter ju fast, när de slängde plattorna i veckan frigjordes däremot asbesten eventuellt.
Du var ju dessutom bortrest verkar det som, så du lär vara utom fara.
bortrest.. jag sprang ut från huset så fort jag såg vad som pågick, stängde mitt öppna fönster och sprang ut genom häcken..
Ganska fail iofs då asbest lägger sig som ett damm överallt, så även om jag undvek exponeringen då så lär jag bli exponerad tex right now och när jag går på toa och när jag går ut i trädgården o.s.v. o.s.v
Vill dock ha reda på om det är asbest. Om det var asbest så ska jag ha ersättning då man inte river ner asbest utan man sanerar det. Och böter finns på 50000kr
edit: juridiken kan jag hantera, här är det dock tal om hantverkaransvar.
dubbeledit: två små bitar har jag som jag kan skicka in... det tar 5dagar att få svar. jag lär ju pissa på mig av nervositet och om det visar sig positivt så lär paniken komma.
trippeledit: lagen finns där och den är tydligen, man ska inte behöva bli utsatt för asbest om man inte själv uppsöker den. varje människa ska få göra sitt eget val om de vill ta risker, jag vill inte, därför ser jag helst att andra inte tvingar på mig risker. Om sedan någon oseriös hantverkare vill känna pengar på sin oseriositet är det väl upp till mig att sätta stopp för det.
JAG hör vad ni säger om att det är tegelpannor och det kan det kanske vara, armerat tegel med småsten. MEN vad är det som säger att det inte också finns asbest i skiten?
Ganska fail iofs då asbest lägger sig som ett damm överallt, så även om jag undvek exponeringen då så lär jag bli exponerad tex right now och när jag går på toa och när jag går ut i trädgården o.s.v. o.s.v
Vill dock ha reda på om det är asbest. Om det var asbest så ska jag ha ersättning då man inte river ner asbest utan man sanerar det. Och böter finns på 50000kr
edit: juridiken kan jag hantera, här är det dock tal om hantverkaransvar.
dubbeledit: två små bitar har jag som jag kan skicka in... det tar 5dagar att få svar. jag lär ju pissa på mig av nervositet och om det visar sig positivt så lär paniken komma.
trippeledit: lagen finns där och den är tydligen, man ska inte behöva bli utsatt för asbest om man inte själv uppsöker den. varje människa ska få göra sitt eget val om de vill ta risker, jag vill inte, därför ser jag helst att andra inte tvingar på mig risker. Om sedan någon oseriös hantverkare vill känna pengar på sin oseriositet är det väl upp till mig att sätta stopp för det.
JAG hör vad ni säger om att det är tegelpannor och det kan det kanske vara, armerat tegel med småsten. MEN vad är det som säger att det inte också finns asbest i skiten?
Redigerat:
Hade ju varit bättre att stänga från insidan, stanna inomhus och kapa ventilationen...
Lugna ner dig lite nu. EN exponering är inte farlig. Jag antar att du inte röker.
Lugna ner dig lite nu. EN exponering är inte farlig. Jag antar att du inte röker.
Är du seriös? för ena minuten skriver ni betongplattor för i andra stunden rekommendera munskydd??
trollar ni så ska ni veta att jag faktiskt är nojig och inte är någon "tuff hantverkare" som röker och äter transfetter samtidigt som de river asbest. Jag har valt skrivbordet och asbest har jag inte valt att exponera mig för därför anser jag det vara helt åt hel*etet om jag blir påtvingad skiten.
trollar ni så ska ni veta att jag faktiskt är nojig och inte är någon "tuff hantverkare" som röker och äter transfetter samtidigt som de river asbest. Jag har valt skrivbordet och asbest har jag inte valt att exponera mig för därför anser jag det vara helt åt hel*etet om jag blir påtvingad skiten.
Spara dina pengar och lyssna på Matti75...han säger att det är betongpannor till 100% och jag säger detsamma. Du behöver inte vara orolig överhuvudtaget det är ingen asbest.
Jag stängde ju fönstret och sprang genast iväg från huset, sen befann jag mig 1mil därifrån hela dagen medan de bytte tak. Vad mer kan jag göra??
Har aldrig rökt och dricke rinte heller. asbest är dock några gånger farligare än rök men självklart röker ja ginte
Har aldrig rökt och dricke rinte heller. asbest är dock några gånger farligare än rök men självklart röker ja ginte
Är du 100% säker på det? Skulle du kunnat svära på din mor på det?
För att vara säkra måste ni ju veta om att det aldrig skapades några sådana plattor i eternit. Jag bor i Skåne och här i Lomma låg ju den ökända eternitfabriken.
För att vara säkra måste ni ju veta om att det aldrig skapades några sådana plattor i eternit. Jag bor i Skåne och här i Lomma låg ju den ökända eternitfabriken.
Det är ingen idé att du frågar här för du kommer ändå tvivla vad än folk svarar dig! Visst, skicka in plattorna men efter ett par dagar efter du fått svaret kommer tvivlet börja gnaga i dig igen.
Du skall söka en psykolog, det är där dina problem ligger, inte om du har asbest i taket...
Du skall söka en psykolog, det är där dina problem ligger, inte om du har asbest i taket...