47 600 läst ·
602 svar
48k läst
602 svar
Är detta en rimlig parkeringsanmärkning?
Ingen behöver ha företräde eftersom de reglerar olika saker. Terrängkörningsförordningen handlar främst om när motordrivna fordon får köras eller ställas upp i terräng, exempelvis skog, mark, gräsytor och diken.D Dilato skrev:
Trafikförordningen innehåller trafikreglerna och förbjuder parkering på allmän plats som är terräng inom tättbebyggt område.
Undantaget i 3 § TKF innebär därför inte att parkeringen automatiskt är tillåten enligt trafikförordningen. Dessutom står det "bör" vilket blir problematiskt.
Så nyckelorden är "allmän plats inom tätbebyggt område" där är vägrenen förbjuden att beröra?Sittställning skrev:
Ingen behöver ha företräde eftersom de reglerar olika saker. Terrängkörningsförordningen handlar främst om när motordrivna fordon får köras eller ställas upp i terräng, exempelvis skog, mark, gräsytor och diken.
Trafikförordningen innehåller trafikreglerna och förbjuder parkering på allmän plats som är terräng inom tättbebyggt område.
Undantaget i 3 § TKF innebär därför inte att parkeringen automatiskt är tillåten enligt trafikförordningen. Dessutom står det "bör" vilket blir problematiskt.
Det står i trafikförordningen, grund regeln är att det inte är tillåtet.D Dilato skrev:
Definitionen "TerrängEtt område som inte är väg"
Sedan kan man skylta bort förbudet så att säga, men då måste det också finnas LTF. .
Observera att det skiljer sig från tomtmark, alltså privat mark. Där måste man skylta förbud för att kunna ta ut kontrollavgift.
Naturvårdsverket har en annan definitionSittställning skrev:
VAD MENAS MED TERRÄNG?
All naturmark utanför vägar, till exempel skogsmark, kalfjäll, våtmarker, stränder,
hedar, parker, åkrar och ängar räknas som terräng.
Det gäller även stigar, vandringsleder, motionsspår och leder eller spår som skapats i terrängen vid t ex skogsbruk.
Det behövs inga förbudsskyltar för att förbudet mot terrängkörning ska gälla.
https://www.naturvardsverket.se/4ac...korningslagen-terrangkorningsforordningen.pdf
Väg
1. En sådan väg, gata, torg och annan led eller plats som allmänt används för trafik med motorfordon,
2. en led som är anordnad för cykeltrafik, och
3. en gång- eller ridbana invid en väg enligt 1 eller 2.
Vägren
En del av en väg som är avsedd för trafik med fordon, dock inte körbana eller cykelbana.
https://lagen.nu/2001:651
Jag läser inte det som en annan definition. Det du hänvisar till är Naturvårdsverkets beskrivning av vad som normalt omfattas av reglerna om terrängkörning. Den juridiska definitionen är fortfarande att terräng är ett område som inte är väg.D Dilato skrev:Naturvårdsverket har en annan definition
VAD MENAS MED TERRÄNG?
All naturmark utanför vägar, till exempel skogsmark, kalfjäll, våtmarker, stränder,
hedar, parker, åkrar och ängar räknas som terräng.
Det gäller även stigar, vandringsleder, motionsspår och leder eller spår som skapats i terrängen vid t ex skogsbruk.
Det behövs inga förbudsskyltar för att förbudet mot terrängkörning ska gälla.
[länk]
Väg
1. En sådan väg, gata, torg och annan led eller plats som allmänt används för trafik med motorfordon,
2. en led som är anordnad för cykeltrafik, och
3. en gång- eller ridbana invid en väg enligt 1 eller 2.
Vägren
En del av en väg som är avsedd för trafik med fordon, dock inte körbana eller cykelbana.
[länk]
Är det undantag du är ute efter? Bara så jag förstår vart du vill komma
Det finns väl massor av områden som inte är väg men inte heller terräng?Sittställning skrev:
Jag läser inte det som en annan definition. Det du hänvisar till är Naturvårdsverkets beskrivning av vad som normalt omfattas av reglerna om terrängkörning. Den juridiska definitionen är fortfarande att terräng är ett område som inte är väg.
Är det undantag du är ute efter? Bara så jag förstår vart du vill komma
Exempelvis ndustriområden, hamnar, flygplatser m.m.
Distinktionen naturmark ( och barmark) är väl avgörande tänker jag eller är det inhängning eller ytskikt på marken som ger undantag?
Nu är du inne på tomtmark, precis som jag skrev ovan. Där kan parkeringen regleras enligt LKOP. Men det är en annan indelning än väg eller terräng. En yta på tomtmark kan juridiskt vara antingen väg eller terräng.D Dilato skrev:
Såhär, definitionen och frågan om körning är tillåten två olika saker. Terräng är ett område som inte är väg. I 1 § TKF anges undantag där motordrivna fordon får användas, bland annat inom tomter, järnvägsområden, fabriksområden och andra arbetsplatser. Ytan upphör alltså inte att vara terräng bara för att körning är tillåten där.
Inom tättbebyggt område gäller samtidigt trafikförordningen. Enligt 3 kap. 48 § får fordon inte stannas eller parkeras på allmän plats som är terräng. Ett undantag från terrängkörningsförbudet innebär därför inte automatiskt att parkering är tillåten enligt trafikförordningen.
Redigerat:
Man får väl inte parkera på tomtmark heller om det inte är en särskilt anlagd yta (som då blir väg)?Sittställning skrev:
Så har jag också uppfattat det. Inga bilar i terrängen ens på egen tomtmark. Men ingen bötfälls för det, det finns lite sunt förnuft kvar trots allt.D Dilato skrev:
Men vi står inför ett juridiskt kulturellt skifte där lag, förordning och föreskrift börjar läsas alltmer bokstavligt. Men det är inte vår svenska tradition. Istället är vår tradition att det allmänna och polisen anses vara omdömesfull och tillämpar bara lagen där det behövs för att ett problem uppstår. Och struntar i resten av överträdelserna. Men de auktoritära personligheterna tar nu över vår kultur och vill ha regelefterlevnad.
Fast det stämmer inte. Man får parkera på den egna tomten även om ytan inte är hårdgjord. Förbudet i 3 kap. 48 § trafikförordningen gäller allmän plats som är terräng inom tättbebyggt område, inte den egna tomten.Claes Sörmland skrev:
Hur menar du annars, vilket regelverk ska gälla på tomten?
Jag säger inte att du har fel i sak men var läste du "hårdgjord" i mitt inlägg? 😉Sittställning skrev:
Sigtuna kommun säger så här ( det var det 1:a exemplet Google hittade men borde vara universellt).
Att anordna en parkeringsplats betyder att du gör i ordning marken för parkering.
Det kan till exempel vara att du:
asfalterar eller grusar en yta
sätter upp räcken eller markeringar
börjar använda en yta som parkering, även om du inte ändrar marken fysiskt.
Alltså kan man i praktiken parkera på sin gräsmatta eller i potatislandet enligt den fetmarkerade texten 🤔
Det finns någon nyckelmening om att det måste kunna uppstå en skada för att det ska vara ett brott, jag läste det gör någon timme sedan men hittar inte det just nu
Redigerat: