43 712 läst ·
490 svar
44k läst
490 svar
Är detta en rimlig parkeringsanmärkning?
Hobbyelektriker
· E
· 15 442 inlägg
Det håller jag med om.blackarrow skrev:
P-bolagets syn på saken är däremot strikt affärsmässig; en felinställd P-skiva är en korrekt grund för utfärdande av kontrollavgift.
Observera att det heter "kontrollavgift", inte böter.
Kontrollavgiften är inget straff i någon mening utan en del av affären att ställa ifrån sig bilen.
Det kan man, och parkera tre timmar utan böter…Alfredo skrev:
…förutsatt p-skivan rätt inställd.
Tror de bilvrak som dumpas bogseras eller kommer dit på annat sätt. Att de har en bom på natten är ett tecken på att de haft någon form av problem nattetid.
Där kan jag iofs hålla med lite, liksom att köra för fort förbi en fartkamera. Då är man inte tillräckligt uppmärksam i trafiken.Alfredo skrev:
Min fru blir sur på mig om jag klagar på hur hon parkerar, så jag slutade gnälla. Så en gång då hon hade parkerade hon lite utanför rutan fick om en gul lapp i rutan.
Numera gnäller hon inte om jag flyttar bilen rätt i rutan efter hon parkerat. (I samband med elektrifiering av våra transporter så blev det en större bil, en klumpig PHEV).
Jag använde begreppen kontrollavgift men även p-bot som knappast kan missförstås för det mer generella "böter".Fotografen skrev:
Det håller jag med om.
P-bolagets syn på saken är däremot strikt affärsmässig; en felinställd P-skiva är en korrekt grund för utfärdande av kontrollavgift.
Observera att det heter "kontrollavgift", inte böter.
Kontrollavgiften är inget straff i någon mening utan en del av affären att ställa ifrån sig bilen.
Jag skulle nog få sparken som lappkille. Kanske är man lite fördomsfull. Jag iakttog en 3 barnsmor dubbelparkera utanför mataffären. Trots att hon backade ut och justerade sin position så blev det en rejäl dubbelparkering.
Nån som inte lärt sig köra bil, iaf inte parkera är ju första tanken, men tänker man lite längre så är det ju omtänksamt och samhälls ekonomiskt rätt att undvika att 3 barn på dåligt humör vräker upp en bildörr och bucklar till bilen intill.
Så här tycker jag felparkering är rätt tills butiken anlägger de lite bredare p-platserna för barnfamiljer.
Det många gör fel är att dom härleder kontrollavgift till fel sak.
"P skiva saknas" eller " p skiva felinställd " är inte camping eller helt enkelt att man lägger känslor i ett regelverk som är ganska svart eller vitt. T.ex att det känns rätt att dubbel parkera för att platserna inte är breda nog för ens tycke. Parkeringen är inte en rättighet, men många verka tycka/känna att det är en rättighet i Sverige.
Familjeparkering är inte lagstadgad, ni vet den där skylten matbutiken brukar ha, den har alltså 0 juridisk bäring.
Kontrollavgift är en sanktionsavgift, dvs en straffavgift.
"P skiva saknas" eller " p skiva felinställd " är inte camping eller helt enkelt att man lägger känslor i ett regelverk som är ganska svart eller vitt. T.ex att det känns rätt att dubbel parkera för att platserna inte är breda nog för ens tycke. Parkeringen är inte en rättighet, men många verka tycka/känna att det är en rättighet i Sverige.
Familjeparkering är inte lagstadgad, ni vet den där skylten matbutiken brukar ha, den har alltså 0 juridisk bäring.
Kontrollavgift är en sanktionsavgift, dvs en straffavgift.
Klicka här för att svara