P pmd skrev:
Att TS behöver förtydliga sig.
Vi har ju också #251

• Gilla
pmd
  • Laddar…
P pmd skrev:
Dvs inte en trottoar. Likheterna är vädigt få.
Jag förstår inte vad du är ute efter? Om TS kör bilen upp på en trottoar eller ut på en gräsmatta så har han i båda fallen ställt bilen utanför vägbanan, båda fallen är att gör fel. Sedan är det fel pga olika lagar och ger olika konsekvenser. Men jag har aldrig påstått något annat.
Det jag anmärkte på var övrigt att det var helt missriktat att försöka ställa bilen åt sidan då vägen inte förefaller vara vare sig smal eller hårt trafikerad.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
P
Sittställning Sittställning skrev:
Kriget, krystad omtolkning av gällande lag.
Jag har nog inte skrivit i den har tråden att jag tror att TS inte har brutit mot trafikregler. Det "krig" jag har fört handlar om att reglerna är dåliga, och/eller tillämpas alltför stelbent.

Som du påpekar så är det sedan länge etablerat att TS bröt mot en, eller kanske flera, trafikregler.

P
T TypRätt skrev:
Jag förstår inte vad du är ute efter?
Det är skillnad på hur mycket man hindrar trafik om man ställer sig utanför vägen på en gräsplätt och på om man ställer sig utanför vägen på en trottoar.

Trottoarer var inte med i händelser som TS beskrev.

Sittställning
P pmd skrev:
Jag har nog inte skrivit i den har tråden att jag tror att TS inte har brutit mot trafikregler. Det "krig" jag har fört handlar om att reglerna är dåliga, och/eller tillämpas alltför stelbent.

Som du påpekar så är det sedan länge etablerat att TS bröt mot en, eller kanske flera, trafikregler.
Kanon, då är det ditt subjektiva känsla kring reglerna du vill diskutera?

P pmd skrev:
Det är skillnad på hur mycket man hindrar trafik om man ställer sig utanför vägen på en gräsplätt och på om man ställer sig utanför vägen på en trottoar.

Det är skillnad på om man står på vägen eller utanför, i detta fallet terräng. Du lägger en annan värdering i ärendet än vad det avser. "Inte hindra trafik" har inte med saken att göra.

Gräs = terräng = stå ej. Börjar man blanda in "inte hindrar trafik" skapar man direkt gråzoner och godtycklig bedömning...

Redigerat:
  • Gilla
Demmpa och 1 till
  • Laddar…
P
Kanon, då är det ditt subjektiva känsla kring reglerna du vill diskutera?
Vad jag vill diskutera (och har så gjort) framgår av mina inlägg i tråden.
Det är skillnad på om man står på vägen eller utanför, i detta fallet terräng. Du lägger en annan värdering i ärendet än vad det avser. "Inte hindra trafik" har inte med saken att göra.
Visst är TS parkeringsanmärkning rimlig enligt gällande regler, men …‚
Gräs = terräng = stå ej. Börjar man blanda in "inte hindrar trafik" skapar man direkt gråzoner och godtycklig bedömning...
Jawohl! Ordnung muß sein!

P pmd skrev:

Det vet jag väl, har aldrig påstått det. Det var bara ytterligare ett exempel på samma feltänk, man flyttar sig från vägen för att inte vara i vägen för bilar som om det vore det viktigaste. Samt det jag återkommande tjatar om så torde TS inte ens varit i vägen för någon om han stannat på vägen så det fanns verkligen ingen anledning att lämna körbanan.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
P
T TypRätt skrev:
Det vet jag väl, har aldrig påstått det. Det var bara ytterligare ett exempel på samma feltänk, man flyttar sig från vägen för att inte vara i vägen för bilar som om det vore det viktigaste.
Om det är det viktigaste beror förstås på omständigheterna, men det är i allmänhet sämre att bli påkörd av ett motorfordon än av en barnvagn.
😉

Sittställning
P pmd skrev:
Vad jag vill diskutera (och har så gjort) framgår av mina inlägg i tråden.

Visst är TS parkeringsanmärkning rimlig enligt gällande regler, men …‚

Jawohl! Ordnung muß sein!
Tycker inte det framgår vad du diskuterar, blir ännu mer förvirrad nu.
P pmd skrev:
Om det är det viktigaste beror förstås på omständigheterna, men det är i allmänhet sämre att bli påkörd av ett motorfordon än av en barnvagn.
😉
Omständigheterna kan TS redogöra i efterhand, vilket är hens rätt. Om det framgår en giltig anledning kommer den skrivas av. Men även här blir jag förvirrad över vad du faktiskt vill diskutera? Barnvagn? Sämre?

Skriv rakt ut vad din ståndpunkt är i klar text så blir det lättare att diskutera och bemöta, om du nu vill diskutera sakfrågan?

P pmd skrev:
😉
Om barnvagnen tvingas ut i vägen kan den bli påkörd av den bil som TS inte ville hindra.

P pmd skrev:
😉
Där håller jag med dig, men det är ju inte därför någon ställer sig på en trottoarkant eller på en gräsmatta. Men visst om det varit i en dold kurva på en 90 sträcka o det inte finns andra naturliga hinder som gör att någon skulle hålla ner farten så håller jag med om att undvika fara går över andras besvär av att någon bil står där den inte ska, men då förutsätter anledningen till stoppen en större nödsituation än gnälligt barn.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
P
Tycker inte det framgår vad du diskuterar, blir ännu mer förvirrad nu.
Då får du väl fråga lite om vad du konkret undrar över.

P
P Pin skrev:
Om barnvagnen tvingas ut i vägen kan den bli påkörd av den bil som TS inte ville hindra.
Så är det förvisso, men barnvagnar har i allmänhet en stoppsträcka som kan räknas i centimeter snarare än meter.

P pmd skrev:
Så är det förvisso, men barnvagnar har i allmänhet en stoppsträcka som kan räknas i centimeter snarare än meter.
Även bilen som eventuellt kommer när barnvagnen är ute i gatan för att runda den som stannat?

Sittställning
Skriv rakt ut vad din ståndpunkt är i klar text så blir det lättare att diskutera och bemöta, om du nu vill diskutera sakfrågan?
P pmd skrev:
Då får du väl fråga lite om vad du konkret undrar över.
Det gjorde jag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.