P
J JohanLun skrev:
Givetvis är det mitt ansvar att parkera rätt, men om jag missar tex en skylt så är det inte orimligt att en vakt som står och ser på när jag ställer bilen där den inte får stå även berättar det.
Poliser är enligt min erfarenhet bättre på att förebygga framtida trafikförseelser. Jag körde mot rött (övergångsställe) en gång för länge sen när jag har tagit ut hojen för årets första tur. Det stor en polisbil strax efter övergångsstället vilket jag inte uppmärksammade[*]. Poliserna såg dock mig. De stoppade mig och undrade skrattande om det var första åkturen för året. De skrev inte rapport, men uppmanade mig att vara mer uppmärksam i fortsättningen. 🙂

Deras agerande var mycket bättre för mitt framtida trafikbeteende än om de hade rapporterat mig.

[*] Det hände i en av Sveriges största städer, i centrum med mycket trafik, många trafikljus och andra ljus i näromgivningen, och jag hade inte kört fordon sen hösten innan. (. Väl valt ställe för premiärturen. .)

• Älska
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Deras agerande var mycket bättre för mitt framtida trafikbeteende än om de hade rapporterat mig.
Tänk om bara alla poliser, och andra i liknande position, kunde förstå sig på så elementär "psykologi"!

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
Alfredo Alfredo skrev:
Hmmm…

[länk]

[bild]
Muminvärlden vet jag kostar.

Men jag har aldrig betalt nåt där då jag har parkerat på en annan plats. Lycka till att göra det i Sverige där varenda jövla kottby kostar parkering!

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
kisumisu
P Peter_Ker skrev:
[bild]
Samma sak här. Tammefors finns det gratisparkeringar.

kisumisu kisumisu skrev:
Samma sak här. Tammefors finns det gratisparkeringar.
Det finns gratisparkeringar i Sverige också.

P
Sittställning Sittställning skrev:
Dessa reglera är inte nya.
Sarrigatos kommentar (inlägg #230) handlar inte om reglerna, utan om personerna som tillämpar reglerna och hur de tillämpar dem i ett större sammanhang.

P
Demmpa Demmpa skrev:
Med andra ord så hade TS alla möjligheter att stanna/parkera på en P-plats inom en minut.
Kanske. Det beror på hur många bilar som redan var parkerade där.

P
D Dilato skrev:
Det är ett helt onödigt ingrepp i din personliga frihet, ingen annan lider skada men man ska betala böter, frågan är varför.
Varför? För att reglerna säger det, förstås. Utan regler kollapsar vårt samhälle, förstår du väl? Vill du ha anarki?
[Detta inlägg kan innehålla spår av ironi.]

P
J JohanLun skrev:
Kör man sönder gräs, så ska det givetvis ge någon konsekvens. Det bästa hade ju varit att personen fått böter för terrängkörning.
Var det inte det som hände i TS fall?

kisumisu
useless useless skrev:
Det finns gratisparkeringar i Sverige också.
Visst finns det. Men väldigt få i de mellanstora och stora städerna!

Ska man besöka vissa ställen som t ex barnen vill åka till så kostar parkering en hel del.

Då pratar vi inte Stockholm Göteborg eller för den delen Malmö heller. Utan små ställen som Västerås (kokpunkten). Gävle (Furuviksparken). Kolmården (djurpark, akvarium). Finns inte vad jag vet på flera km håll nåt gratisparkering eller parkering utan restriktioner!

Såhär ser det ut på en av våra nationalparker (Tyresta i Haninge kommun).

1779920500051.jpeg

Närmaste gratisparkering är några km bort i ett bostadsområde där det råder parkeringsskiva och max 3h (om jag nu inte minns fel).

Likadant var det på en badstrand i den här giriga skitkommunen!

I t ex Tervola Finland kan man parkera bilen gratis och vandra i skogen utan att behöva betala eller bekymra sig för nån lapplisa.

Gratis parkering (fanns dock undantag när jag läste noga men för 99% gratis)
https://www.powerpark.fi/sv/

Gratis
https://www.tropiclandia.fi/

Gratis
https://www.puuhamaa.fi/

Dessutom är de flesta boendeparkering arna helt gratis och utan restriktioner när man besöker släkt och vänner som bor i lägenhet.

Städer som Åbo har gratisparkering och nära attraktioner.

Förutom i Helsingfors då där det är lika sinnesjukt som i Stockholm!

Redigerat:
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
P
Nej, allt som inte är väg, är terräng.
Var går gränsen vid en grusväg?

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
P
P polaris78 skrev:
Det var inte personligt riktat till dig så utan mer ett svar på inläggen som tycker att P vakterna alltid ska säga till och försöka få folk att rätta sig.. tyvärr tror jag dom flesta p vakter tröttnar på den varianten rätt fort då folk för ofta är stöddiga och otrevliga istället för att ta det som en tillsägelse och lära sig nåt..
P-vakter kanske skulle gå en charmkurs som en del av sin utbildning? Ni vet, en SAS-Janne-kurs.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
P
Tycker vi ska bevara våra grönytor. Tycker heller inte det är svårt att låta bli att parkera på dessa.
Delet i det här fallet är att grönytan inte är tydligt separerad från vägen/gatan. Kantsten är en bra uppfinning. Desutom bör ett områden som ansluter till en gata, men som inte är en gata, vara separerad vertikalt från gatan.
Mer tydlighet ger större säkerhet för alla.

Eller så skippar vi grönytor i gatunäten. Det är bättre med större sammanhängande grönområden. Det blir möjligt med tätare bebyggelse om man inte har en massa grönområden centralt i städer. Folk i städer vill ju bo tätt.

P
Lägg ut bild på vem?
Parkeringsvakten,förstås. Enligt CB32, i inlägg #171 är han en av många idioter som går på våra gator och felaktigt tror att han gjort rätt.

[Detta inlägg kan innehålla spår av ironi.]

P
useless useless skrev:
Du har inte heller läst tråden ser jag. TS stannade inte på vägen, utan i terrängen där det är stoppförbud.
Det är väl lite onödigt? Man få ju inte köra in på terräng så det finns ju ingen anledning att stanna i terrängen … 😉
useless useless skrev:
48 § Inom tättbebyggt område får fordon inte stannas eller parkeras på allmän plats som är terräng.

[länk]
Lite mer seriöst svar: det behövs knappast ett parkeringsförbud om det redan finns ett stoppförbud.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.