41 580 läst ·
460 svar
42k läst
460 svar
Är detta en rimlig parkeringsanmärkning?
Poliser är enligt min erfarenhet bättre på att förebygga framtida trafikförseelser. Jag körde mot rött (övergångsställe) en gång för länge sen när jag har tagit ut hojen för årets första tur. Det stor en polisbil strax efter övergångsstället vilket jag inte uppmärksammade[*]. Poliserna såg dock mig. De stoppade mig och undrade skrattande om det var första åkturen för året. De skrev inte rapport, men uppmanade mig att vara mer uppmärksam i fortsättningen. 🙂J JohanLun skrev:
Deras agerande var mycket bättre för mitt framtida trafikbeteende än om de hade rapporterat mig.
[*] Det hände i en av Sveriges största städer, i centrum med mycket trafik, många trafikljus och andra ljus i näromgivningen, och jag hade inte kört fordon sen hösten innan. (. Väl valt ställe för premiärturen. .)
Varför? För att reglerna säger det, förstås. Utan regler kollapsar vårt samhälle, förstår du väl? Vill du ha anarki?D Dilato skrev:
[Detta inlägg kan innehålla spår av ironi.]
Visst finns det. Men väldigt få i de mellanstora och stora städerna!useless skrev:
Ska man besöka vissa ställen som t ex barnen vill åka till så kostar parkering en hel del.
Då pratar vi inte Stockholm Göteborg eller för den delen Malmö heller. Utan små ställen som Västerås (kokpunkten). Gävle (Furuviksparken). Kolmården (djurpark, akvarium). Finns inte vad jag vet på flera km håll nåt gratisparkering eller parkering utan restriktioner!
Såhär ser det ut på en av våra nationalparker (Tyresta i Haninge kommun).
Närmaste gratisparkering är några km bort i ett bostadsområde där det råder parkeringsskiva och max 3h (om jag nu inte minns fel).
Likadant var det på en badstrand i den här giriga skitkommunen!
I t ex Tervola Finland kan man parkera bilen gratis och vandra i skogen utan att behöva betala eller bekymra sig för nån lapplisa.
Gratis parkering (fanns dock undantag när jag läste noga men för 99% gratis)
https://www.powerpark.fi/sv/
Gratis
https://www.tropiclandia.fi/
Gratis
https://www.puuhamaa.fi/
Dessutom är de flesta boendeparkering arna helt gratis och utan restriktioner när man besöker släkt och vänner som bor i lägenhet.
Städer som Åbo har gratisparkering och nära attraktioner.
Förutom i Helsingfors då där det är lika sinnesjukt som i Stockholm!
Redigerat:
P-vakter kanske skulle gå en charmkurs som en del av sin utbildning? Ni vet, en SAS-Janne-kurs.P polaris78 skrev:Det var inte personligt riktat till dig så utan mer ett svar på inläggen som tycker att P vakterna alltid ska säga till och försöka få folk att rätta sig.. tyvärr tror jag dom flesta p vakter tröttnar på den varianten rätt fort då folk för ofta är stöddiga och otrevliga istället för att ta det som en tillsägelse och lära sig nåt..
Delet i det här fallet är att grönytan inte är tydligt separerad från vägen/gatan. Kantsten är en bra uppfinning. Desutom bör ett områden som ansluter till en gata, men som inte är en gata, vara separerad vertikalt från gatan.Sittställning skrev:
Mer tydlighet ger större säkerhet för alla.
Eller så skippar vi grönytor i gatunäten. Det är bättre med större sammanhängande grönområden. Det blir möjligt med tätare bebyggelse om man inte har en massa grönområden centralt i städer. Folk i städer vill ju bo tätt.
Det är väl lite onödigt? Man få ju inte köra in på terräng så det finns ju ingen anledning att stanna i terrängen … 😉useless skrev:
Lite mer seriöst svar: det behövs knappast ett parkeringsförbud om det redan finns ett stoppförbud.useless skrev: