P
Y YuGi skrev:
Kanske en enskild gångare utan packning men inte en med barnvagn, en som sitter i rullstol, en med en stor kasse i varsin hand osv. Bättre att personen ställer sig så nära trottoaren han/hon kan och klagar hos väghållaren om vägen de facto är för smal. De flesta yrkeschaufförer kan ta sig emellan utan att skrapa eller avstå att passera om utrymmet inte räcker.
Kanske. Kanske inte. Trottoarer finns i många olika bredder, så det går nog inte att formulera en enkel slutsats om konsekvenserna. Bilisten som behöver stanna får helt enkelt använda sitt omdöme för att avgöra om den ska parkera med ett hjulpar på trottoaren eller inte.

[Tilläggsanekdot]: I en centraleuropeisk stad (antingen Budapest eller Prag) såg jag rätt många parkeringsrutor som delvis var ritade på trottoaren. Det här var i slutet av 1980-talet så det kan ha ändrats, men jag tvivlar på att speciellt många gator har breddat sen dess.

P pmd skrev:
Nu körde ju inte TS upp på en trottoar (ens med en delmängd av bilens hjul), så frågan är hypotetisk. Jag undrar ändå enligt vilken tolkning av "likvärdigt" det vore att köra ut så att alla fyra hjulen står på gräset. Gräsytan torde vara bredare än en trottoar.
Dom är likvärdiga i att TS har ställt bilen där den inte hör hemma. Vägbanan är bilens plats, inget annat. Intentionen att inte vilja vara i vägen är väl god men blir fel om man fokuserar bara på att inte vara i vägen för bilar. Den som äger gräset vill ju inte ha det sönderkört. Men framför allt, utifrån vad som framförts, TS hade ingen att vara i vägen för om han varit kvar på vägbanan.

På gatan utanför vårt hus parkerar många som jobbar på skolan strax bredvid för att pga ombyggnationer har de ingen egen parkering. Gatan är så smal att inte ens två bilar kan mötas så lösningen är att de till 100% kör ner i diket på vår sida. Problemet är att framför allt de tunga elbilarna kör sönder både kanten på asfalten men även hela diket pajar och röret som går under vår infart blir igensatt med risk för att det börjar rinna bredvid röret och att infarten pajar. Intentionen av att inte vilja vara i vägen är ju god men det får ju konsekvenser. Alternativet hade varit att ställa sig ytterligare en gata bort då den är mycket bredare men då blir det längre att gå.

• Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Sittställning
@pmd det blir väldigt märkligt när du får ett ryck och kommentarer varje sak i enskilt svar. Det går liksom inte att bemöta på ett vettigt sätt.

Gällande grusväg och vart gränsen går tänker jag inte kommentera eftersom ärendet inte handlade om det överhuvudtaget. Jag skrev inte lagen och kan itne mer än att berätta hur den tillämpas. I detta fallet är det terräng som är tydligt definierat.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Kanske. Det beror på hur många bilar som redan var parkerade där.
I början av vägen, ca 300 meter ifrån där TS stannade finns det en "stort" område med ca 135 P-platser (TS passerade tidigare det området innan TS vände, det är på en återvändsgränd).

P pmd skrev:
Menar du att parkeringarna längs vägen ska ha anlagts av en båtklubb? Det låter lite osannolikt tycker jag, men oavsett vem som äger gräsmattan där parkeringarna finns så vore det en välgärning att utöka parkeringarna.
Nej, det menar jag inte, däremot så kan båtklubben ha anlagt för få P-platser på fastigheten framför klubbhuset.

Sittställning Sittställning skrev:
@pmd det blir väldigt märkligt när du får ett ryck och kommentarer varje sak i enskilt svar. Det går liksom inte att bemöta på ett vettigt sätt.
21 svar på raken utan någon emellan... Det måste vara någon slags rekord? :)

Vissa skulle kallat det spamning. Jag hör nog till vissa i det här fallet...

• Haha
YuGi och 2 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Det måste vara någon slags rekord?
Jag är inte säker på att det ens är ett pers! 😂

• Haha
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
P
T TypRätt skrev:
Dom är likvärdiga i att TS har ställt bilen där den inte hör hemma.
Det är ganska vid definition av "likvärdigt". För att diskussionen ska bli meningsfull kanske vi bör snäva in likvärdigheten lite?

(Och du har fastnat vid TS agerande, som väl inte handlade om att parkera hela bilen på gräsmattan?).

P
Det blir lättare att följa en inläggstråd om varje inlägg inte handlar om flera saker samtidigt.
Gällande grusväg och vart gränsen går tänker jag inte kommentera eftersom ärendet inte handlade om det överhuvudtaget. Jag skrev inte lagen och kan itne mer än att berätta hur den tillämpas. I detta fallet är det terräng som är tydligt definierat.
Men du kommenterade ändå! :-)

Diskussionen har generaliserats flera gånger, så varför inte om den här frågan också?

P
Demmpa Demmpa skrev:
I början av vägen, ca 300 meter ifrån där TS stannade finns det en "stort" område med ca 135 P-platser (TS passerade tidigare det området innan TS vände, det är på en återvändsgränd).
Jag har sett kartan ocg flygbilden över området. Ingen av dem visar tyvärr hur många bilar som var parkerade där vid TS besök.
Demmpa Demmpa skrev:
Nej, det menar jag inte, däremot så kan båtklubben ha anlagt för få P-platser på fastigheten framför klubbhuset.
Ser det ut så på kartan/flygbilden?

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
P
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
21 svar på raken utan någon emellan... Det måste vara någon slags rekord? :)
Skyll inte på mig för att ni inte är vakna och svarar i tid. 😉

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Sittställning
P pmd skrev:
Det blir lättare att följa en inläggstråd om varje inlägg inte handlar om flera saker samtidigt.

Men du kommenterade ändå! :-)

Diskussionen har generaliserats flera gånger, så varför inte om den här frågan också?
1. Du kan svara på flera saker i ett inlägg. Det blir också konstigt när konversationen utvecklas men så ska allt gammalt kommenteras på nytt. Jag valde att bortse från det mesta du skrev. Dels för att det innehöll massa sakfel och det blev snabbt irrelevant.

2. Alla vägar finns upptagna i register. Vakten gör helt enkelt en bedömning på plats. Grus kan i sig vara terräng också. Skulle inte säga detta är ett problem, man brukar kunna se när det övergår till tex växtlighet eller naturliga avslut.

P pmd skrev:
Uppenbarligen behövs det fler parkeringsmöjligheter längs vägen. Det är viktigare att det är smidigt att använda bil i en tätort än att ha små gräsplättar lite här och var som är för små för att vara användbara till något.
"Uppenbarligen". Vadå "uppenbarligen"? Uppenbarligen som att pmd tycker det? Är allt annat du tycker också uppenbart?

• Haha
Sittställning
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ser det ut så på kartan/flygbilden?
Screenshot_20260528_142414_Chrome.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P pmd skrev:
(Och du har fastnat vid TS agerande, som väl inte handlade om att parkera hela bilen på gräsmattan?).
Det var väl just det TS gjorde. Det konstaterades väl i inlägg 4 eller något sånt tidigt att alla 4 hjulen var utanför vägbanan. TS dementerar aldrig detta och skriver senare också att om det skulle gjort någon skillnad om det var ytterligare 1,5m grus där han stod vilket nog gör gällande att han stod minst så mycket utanför vägbanan.

• Gilla
Sittställning
  • Laddar…
P
V varpan1 skrev:
Du är omedveten om att det på andra sidan vägen, en mycket kort bit bort, finns stora parkeringsytor. Man behöver alltså inte förfula gräsplätten vid båtarna med parkeringsfickor.
Det är bättre att ha parkering nära båtarna. När man ska ut med sin båt har man ofta ganska mycket att bära från bilen till båten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.