P
E Ethanbockan skrev:
Istället för att fråga i ett forum där du får en uppsjö med luddiga svar o följdfrågor så smäll in text o bild i ChatGPT så får du ett tydligt svar
Kom ihåg att fråga ChatGPT om vilka källor den har använt.

P
Sittställning Sittställning skrev:
Det märkliga är att så många hellre vill få en tillsägelse för att parkera rätt, som om det vore acceptabelt att först göra fel, istället för att bara parkera rätt direkt.
Ja, det är helt naturligt att göra så. En felande fordonsförare gjorde antagligen fel pga störande moment i omgivningen. Då är det lämpligare med ett påpekande än en lapp.
VI behöver inte förutsätta att alla som gör fel gör det på pin kiv.

P
A AMR74 skrev:
Det där får mig att undra, är det alltså inte tillåtet att ställa sig tex längs en låg mur utanför någons tomt, där det är 1 m gräs mellan asfalten och muren? Kan man i så fall aldrig hälsa på någon — med bil — i ett villaområde?
(Om de inte har en tillräckligt stor infart vill säga.)
Gräsremsan är väl att betrakta som en slags terrängtrottoar.

P
B Byggahus48 skrev:
🚙 Vid Solbrännan, Österskärs havsbad, Österåker kommun) finns två typer av parkeringsplatser. Dels 12 stycken p-platser där det är fritt att stå hela dagen, dels ett större antal där det är tillåtet att stå 4 timmar. Ingen möjlighet att betala för extra tid via app eller automat. När jag skrev till kommunen och ifrågasatte detta fick jag till svar av kommunens handläggare: ”-Det är inte nyttigt att vara i solen mer än fyra (4) timmar”. På riktigt? Sedan när har kommunens tjänstemän DEN OMSORGEN om innevånarna?
En måltid i restaurangen kan mycket väl pågå i fler än fyra timmar. Alla besöker inte Solbrännan för att bränna sig i solen.

Man får väl parkera i Åkersberga nånstans (det finns väl långtidsparkeringar där?) och ta tåget till Österskär.

P
T TypRätt skrev:
Jag tror du har rätt i att p-vakter nog blir lite avtrubbade om inte annat. Gissningsvis börjar många interaktioner inte helt vänligt mot dem så där av att de är överdrivet defensiva som default läge. Lite som väktare som patrullerar kvällstid på en fredag/lördag, det är lite 25% chans att batongen åker fram bara av att man går fram emot dem för fort fast man kanske bara ska göra dem uppmärksamma på att någon nog behöver hjälp.
Ett sidospår, men väktare, och inte ens ordningsvakter, har inte lika bra utbildning som poliser. Vi behöver fler patrullerande poliser, lite överallt i gatulivet.

P
J JohanLun skrev:
Jag har funderat på, om man jobbar på ett företag som gör truppminor, eller cigaretter, eller som ska försöka tjäna pengar på att folk betalar höga räntor, får påminnelseavgifter eller kontrollavgifter. Hur känns då en lyckad arbetsdag?
För truppminetillverkaren är nog en lyckad dag när det kommer rapporter om att ukrainska trupper har slagit tillbaka ett ryskt anfall. De övriga företagsexemplen måste man kanske vara ganska okänslig för att arbeta på.

P
AndersPS AndersPS skrev:
Ja, därav "vem vet". Hade det varit jag som drabbats av ovan hade det garanterat lett till en anmälan till JO eller något, men igen, vem vet om man fått rätt.
JO har en ganska liten knölpåk att tillrättavisa myndigheter med. Det är mer som en en pekpinne.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Utanför tätbebyggt är det Trafikverket. Inom tätbebyggt är det kommunen.

Just därför är det klart. När du blandar dom blir det oklart.
Och hur mycket auktoritet i ämnet ska vi tillskriva Naturvårdsverket?

P
useless useless skrev:
Ok. Och hur vet man vart tättbebyggt område börjar och slutar utan att läsa alla lokala trafikföreskrifter för varje ny ort man åker till?
Utan att läsa dessa går det inte att veta fullständigt.

P
Gällande tätbebyggt vid gävle tycker jag det är uppbart att när man passerat zontavla och skyltar att det inte längre är motorväg samt en grön gävle skylt känns det ganska tydligt att man är i tätbebyggt område.
Man får mäta husdensiteten, helt enkelt.

P
Det blir nog kommunens som är huvudman för dessa inom tätbebyggt. Aldrig hört att kommunala p vakter avgränsas för vissa vägar på grund av att detta.
Jag tror att det blir polisen som får ta hand om felparkeringar på Essingeleden.

P
Klart det är lättare men det hör inte till saken.
Nejvisst. Jag glömde att det är viktigare att följa Reglerna™ än att underlätta för sina medtrafikanter.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
P
V varpan1 skrev:
Du är omedveten om att det på andra sidan vägen, en mycket kort bit bort, finns stora parkeringsytor. Man behöver alltså inte förfula gräsplätten vid båtarna med parkeringsfickor.
Uppenbarligen behövs det fler parkeringsmöjligheter längs vägen. Det är viktigare att det är smidigt att använda bil i en tätort än att ha små gräsplättar lite här och var som är för små för att vara användbara till något.

P
T TypRätt skrev:
Nej enligt regelboken är det inte likvärdigt, men det jag mena är att en bilist som kör upp på en trottoar gör det i gott syfte (från sitt perspektiv) föraren inser att den kommer vara i vägen för andra bilister om den stannar på platsen så därför ställer den sig på trottoaren. Det den då uppenbart inte tänker på är andra än bilister, synskadade, barnvagnar, gående mfl behöver nu navigera runt bilen på en plats där bilar inte hör hemma.

I det här fallet är ju ursäkten extra dålig efter som TS inte ens nämnvärt skulle vara i vägen om han stannat på gatan, det är enligt tidigare i tråden en bred återvändsgata i ett industriområde.
Nu körde ju inte TS upp på en trottoar (ens med en delmängd av bilens hjul), så frågan är hypotetisk. Jag undrar ändå enligt vilken tolkning av "likvärdigt" det vore att köra ut så att alla fyra hjulen står på gräset. Gräsytan torde vara bredare än en trottoar.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
P
Demmpa Demmpa skrev:
Det är kanske båtklubben som har för få P-platser, eller så är folk lata och inte orkar gå upp till några hundra meter.
Menar du att parkeringarna längs vägen ska ha anlagts av en båtklubb? Det låter lite osannolikt tycker jag, men oavsett vem som äger gräsmattan där parkeringarna finns så vore det en välgärning att utöka parkeringarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.