42 767 läst ·
468 svar
43k läst
468 svar
Är detta en rimlig parkeringsanmärkning?
Ett perfekt läge för någon driftig att skriva ihop en app som visar klassen på området du befinner dig i.useless skrev:
Edit: borde vara en standard funktion i varje parkeringsapp.
Redigerat:
Jag betalar alltid med Klarna från förstabörjan när de kommit ut på marknaden.Det har aldrig hänt att jag inte fått fakturan och fått påminnelse eller inkassokrav 😀J JohanLun skrev:Fast igen... det borde ju finnas många bolag som både äger parkeringen (eller rätten att övervaka) och har vakterna och har bolaget som skickar ut kraven. Om kommun, en arbetsgivare eller en bostadsrättsförening äger marken och alla klagar, ja, då är det dåligt att lappa fel. Men i alla andra fall så lönar det ju sig? Speciellt om parkeringen ligger så att nya kunder tillströmmar oavsett vad man gör map böter?
Om det dock är tex en stormarknad och på ena sidan lappar man som en galning och på den andra inte så kan det ju bli så att man väljer att handla där man inte blir lappad - vi har så i Sollentuna. ICA MAXI lappar vad jag vet i princip aldrig. Men "gamla stinsen" har jag förstått lappar som galningar då området är i princip övergivet förutom nån enstaka verksamhet. Likaså det andra området i häggvik lappar mer vad jag vet - jag har automatisk p-skiva och ställer mig rätt så så länge p-vakterna inte fel-lappar eller batteriet i min p-skiva inte tar slut så får jag inga lappar där. Skulle jag få en felaktig lapp där som inte revs direkt så skulle jag aldrig mer handla där (sålänge det bolaget fick härja), och skriva detta här och på sociala medier.
För att dra en parallell...
[länk]
Klarna-grundare: ”bästa kunden är den som inte betalar direkt”
Carolina Neurath
7 april, 2014
På en filmad investerarkonferens berättar betaltjänstbolaget Klarnas egen medgrundare om bolagets strategi med inkasso- och påminnelseavgifter. Där bekräftas den bild som anonyma tipsare har gett i SvD.
Artiklarna om Klarna har lett till den största läsarrespons jag varit med om. Närmare 500 läsare har mejlat och ringt sedan artiklarna började publiceras i förra veckan. Granskningen har handlat om hur Klarna länge har skickat ut påminnelse- och inkassoavgifter till kunder, utan att kunderna nåtts av någon originalfaktura.
Terräng? På bilden ser jag en f.d. bit av en ful gräsmatta. Slät och antagligen lerig när det regnar.Nötegårdsgubben skrev:
Terräng är det när man måste ha en fyrhjulsdriven bil med 50 cm markfrigång för att kunna köra där.
😉
En bättre åtgärd hade varit att göra små parkeringsfickor så att de aktiviteter du räknar upp skulle kunna göras lagligt, men framförallt bekvämt och utan att störa trafiken.V varpan1 skrev:
Lite som att plattlägga eller asfaltera de naturliga stigar som brukar uppstå på offentliga gräsmattor eftersom folk hellre går närmaste vägen än går på anlagda gångar som krånglar sig fram.
Det torde vara lättare för en gångare att passera utan att skrapa en bil som står med två hjul på trottoaren än för en lastbil att passera sagda bil utan att skrapa den. I allmänhet.Y YuGi skrev:
Din berättelse visar hur korkat stelbent lagregeln om parkering i terräng är. Regeln är till för att det inte ska bli markskador i terrängen.lars_stefan_axelsson skrev: