44 389 läst ·
516 svar
44k läst
516 svar
Är detta en rimlig parkeringsanmärkning?
Provas att spela upp en inspelning av ett skrikande barn när du kör bil och se hur bra du kan koncentrera sig på trafiken. De flesta torde behöva avdela hjärnkapacitet för att försöka ignorera skrikandet.Alfredo skrev:
Om du lyckas bra kan du sen prova med ett riktigt barn som du har en nära relation till.
Det är väl det ljusgröna som är gräsmatta?W Weimik skrev:
Parkeringsplatserna står det P-PLATS på och de är inte ljusgröna.
Det tycks vara ganska gott om parkeringsmöjligheter längs parken så var lite märkligt att TS valde att stanna mellan två parkeringsplatser.
Kommunen (som jag antar är väghållare och äger parkmarken) borde dock se till att alla de parkeringsplatser som syns på kartan byggs ihop till en enda p-plats. Det finns uppenbarligen ett behov av det.
Tycärr, inte giltigt. Prövat många ggr. Det är inte mig du argumenterar mot utan svensk rättspraxis och lag.P pmd skrev:
Är du jurist?P pmd skrev:
Klart det är lättare men det hör inte till saken.P pmd skrev:
Tyvärr är det inte du som definierar terräng.P pmd skrev:
Du är omedveten om att det på andra sidan vägen, en mycket kort bit bort, finns stora parkeringsytor. Man behöver alltså inte förfula gräsplätten vid båtarna med parkeringsfickor.P pmd skrev:En bättre åtgärd hade varit att göra små parkeringsfickor så att de aktiviteter du räknar upp skulle kunna göras lagligt, men framförallt bekvämt och utan att störa trafiken.
Lite som att plattlägga eller asfaltera de naturliga stigar som brukar uppstå på offentliga gräsmattor eftersom folk hellre går närmaste vägen än går på anlagda gångar som krånglar sig fram.
Nej enligt regelboken är det inte likvärdigt, men det jag mena är att en bilist som kör upp på en trottoar gör det i gott syfte (från sitt perspektiv) föraren inser att den kommer vara i vägen för andra bilister om den stannar på platsen så därför ställer den sig på trottoaren. Det den då uppenbart inte tänker på är andra än bilister, synskadade, barnvagnar, gående mfl behöver nu navigera runt bilen på en plats där bilar inte hör hemma.P pmd skrev:
I det här fallet är ju ursäkten extra dålig efter som TS inte ens nämnvärt skulle vara i vägen om han stannat på gatan, det är enligt tidigare i tråden en bred återvändsgata i ett industriområde.
Min pojke på 6 år meddelar oftas i sista sekund, att han måste kissar. Har hänt flertal gånger, att jag stanna på vägrenen så han kan kissa.C cpalm skrev:Det är väl allmänt känt att parkeringsvakter präglas av nit och inte kan förväntas agera utifrån någon känslomässig bedömning av situationen. Vilket för övrigt gäller myndighetsutövning i allmänhet.
En del av sakerna du räknar upp är juridiskt giltiga ursäker (t.ex. sjukdom eller motorstopp) och räknas inte som att stanna i lagens mening. Andra (hungriga barn) är det inte.
Har funderat på, om detta är Ok.
Visserligen försöker jag avvaktar tills nästa avfart eller liknande, men delvis är det inte möjligt.
Stanna eller parkera….H he-peter skrev:
På huvudled får du inte parkera.
Största frågan är nog om det är trafikfarligt eller inte.
Tätbebyggt eller inte. När du säger avfart gissar jag motorväg.H he-peter skrev:
Det är OK
Det är kanske båtklubben som har för få P-platser, eller så är folk lata och inte orkar gå upp till några hundra meter.P pmd skrev:
Kanske en enskild gångare utan packning men inte en med barnvagn, en som sitter i rullstol, en med en stor kasse i varsin hand osv. Bättre att personen ställer sig så nära trottoaren han/hon kan och klagar hos väghållaren om vägen de facto är för smal. De flesta yrkeschaufförer kan ta sig emellan utan att skrapa eller avstå att passera om utrymmet inte räcker.P pmd skrev:
Absolut!P pmd skrev:
I alla fall om man jämför med Finland.
Vet ej hur Norge och Danmark?
Men i Sverige får man betala också för parkering precis överallt. Tom i skogen 😡
Finland är parkering ofta gratis till ställen som "Gröna Lund" "Astrid Lindgrens värld" etc etc..... Nu finns ju inte just dessa i Finland. Men liknande ställen och attraktioner.
Hmmm…kisumisu skrev:
https://www.muminvarlden.fi/ankomst/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder