Sittställning Sittställning skrev:
Han visade bara hur man skyltar det.
Fast hur man kan skylta det är inte så intressant om skyltarna ofta inte används.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Ltf och skyltar ska finnas, annars går det ej att följa upp med parkeringsanmärkning. Eller som kan man du vinner om du överklagar. Glöm inte betala först bara när det gäller parkeringsanmärkning.
Jag ska testa att parkera på gräset nästa gång jag åker till stan och meddela hur det går.

• Haha
Sittställning
  • Laddar…
Sittställning
useless useless skrev:
Jag är inte dryg... Men du skrev att det är klart trots att det inte alltid är det. Transportstyrelsen och SCB har t ex olika definitioner av "Tättbebyggt område" och skyltarna som ska upplysa om vart tättbebyggt område börjar och slutar saknas i de allra flesta samhällen jag åker förbi.
Genom att ställa en retorisk fråga när du uppenbarligen hade ett bra exempel på otydlighet så upplevs det som lite drygt. Liksom jag är dryg nu 😆
Alfredo Alfredo skrev:
Fast hur man kan skylta det är inte så intressant om skyltarna ofta inte används.
Jag ser dom ofta, så beror på vem du frågar. Vi har inte ens verifierat att det är korrekt påstående.

Är det en sak jag lärt mig inom parkerings är det att "jag såg inte skylten" ofta beror på att dom missat den, inte att den inte finns där.

Poängen var dock att regelverket är tydligt, sen kan man försöka göra det otydligt speciellt när man försöker vinna något på det, eller komma ur en lapp.

Utanför tätbebyggt är det Trafikverket. Inom tätbebyggt är det kommunen.

Just därför är det klart. När du blandar dom blir det oklart.
Det stämmer inte till hundra procent.
Det finns statliga vägar även inom tätbebyggt område.

D Dilato skrev:
Vägmärke
[bild]
[bild]
Det är inte alltid dessa skyltar sitter där tätbebyggt område börjar/slutar, utan skyltarna kan saknas helt.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Sittställning
Demmpa Demmpa skrev:
Har du ett exempel, jag minns inget på rak arm.

Gällande tätbebyggt vid gävle tycker jag det är uppbart att när man passerat zontavla och skyltar att det inte längre är motorväg samt en grön gävle skylt känns det ganska tydligt att man är i tätbebyggt område.

Trafikverket skriver så här:

"Tättbebyggt område är det område inom vilket kommunen utfärdar lokala trafikföreskrifter. "

Transportstyrelsen skriver:

"Kommunerna får även meddela lokala trafikföreskrifter för vägar utanför tättbebyggt område, för vilka kommunen är väghållare, samt för terräng."

Men det är väl solklart vad som gäller antar jag?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…

Gällande tätbebyggt vid gävle tycker jag det är uppbart att när man passerat zontavla och skyltar att det inte längre är motorväg samt en grön gävle skylt känns det ganska tydligt att man är i tätbebyggt område.
Jo, det är väl ganska tydligt. Till och med jag förstår att Gävle stad är tättbebyggt område även fast det inte finns någon skylt...
Men det intressanta är väl vad som gäller rent juridiskt? Ska man alltid förutsätta att gränsen till tättbebyggt område går exakt vid ortsnamnsskylten? Vad gäller då vid alla decimetermetropoler. Dvs där ortsnamnsskylten sitter på varsin sida av samma stolpe mitt i samhället?

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Sittställning
useless useless skrev:
Jo, det är väl ganska tydligt. Till och med jag förstår att Gävle stad är tättbebyggt område även fast det inte finns någon skylt...
Men det intressanta är väl vad som gäller rent juridiskt? Ska man alltid förutsätta att gränsen till tättbebyggt område går exakt vid ortsnamnsskylten? Vad gäller då vid alla decimetermetropoler. Dvs där ortsnamnsskylten sitter på varsin sida av samma stolpe mitt i samhället?
Tror det blir LTF som gäller. Detta finns hos kommunen med kartor.

Det roliga är att man kan ha ltf utan skylt men inte skyltar utan ltf.

https://rdt.transportstyrelsen.se/rdt/AF06_Forfattning.aspx?UseStfs=1

Poängen var dock att regelverket är tydligt,
Det kanske är tydligt i teorin men om det i praktiken ofta är svårt att veta om man befinner sig i tätbebyggt område, blir regelverket i praktiken svårt att tillämpa.

Tror det blir LTF som gäller. Detta finns hos kommunen med kartor.

Det roliga är att man kan ha ltf utan skylt men inte skyltar utan ltf.

[länk]
Och som jag skrivit tidigare finns det väl inte någon normal människa (förutom nån dryg djävel med asperger) som läser igenom varenda lokal trafikföreskrift för varje samhälle de har tänkt besöka...

• Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Har du kontrollerat att din känsla för var gränsen går stämmer med verkligheten eller är det bara din känsla du redovisar? 😉

Jag ser dom ofta, så beror på vem du frågar.
Det beror nog även på var i landet man brukar vistas.

Sittställning
useless useless skrev:
Och som jag skrivit tidigare finns det väl inte någon normal människa (förutom nån dryg djävel med asperger) som läser igenom varenda lokal trafikföreskrift för varje samhälle de har tänkt besöka...
Helt korrekt! Hahahhaha du har inte fel. Men många saker gäller generellt, det är inte olika saker. Det finns definitioner på detta.

Det är egentligen ganska tydligt det mest relevanta är generella saker.

Alfredo Alfredo skrev:
Det kanske är tydligt i teorin men om det i praktiken ofta är svårt att veta om man befinner sig i tätbebyggt område, blir regelverket i praktiken svårt att tillämpa.
Se ltf.
Demmpa Demmpa skrev:
Det blir nog kommunens som är huvudman för dessa inom tätbebyggt. Aldrig hört att kommunala p vakter avgränsas för vissa vägar på grund av att detta.

Se ltf.
Jag tror inte ens du ser det som rimligt i praktiken vid resor inom Sverige på obekanta platser.

Länsväg 136 är statlig väg som går genom minst två tätbebygdda områden, Köpingsvik, Borgholm.

Även riksväg 25 är statlig väg som går genom tätbebygdda områden, tex Nybro, Lessebo, Simlångsdalen.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.