J
Sittställning Sittställning skrev:
Vem ska avgöra om det är första gången som kör på gräset? Vem ska avgöra när det är nog?

Det är lag med utbildning för kommunala vakter, dessutom väldigt dyr.

Bättre är det om vakter inte arbetar godtyckligt. Observerar och utfärdar.
Vakterna behöver inte arbeta godtyckligt. Det kan helt enkelt bara börja med att upplysa om vilka regler som gäller och om Parkören inte rättar sig direk ska de givetvis sätta en bot.

Sen finns det säkert skäl och tillfällen när man bör sätta boten direkt utan diskussion, men i de allra allra flesta fall när man ser Parkören göra fel och är kvar vid bilen hör det till vanlig hyfs att först säga till innan man lappar.

I detta fall håller jag med om att om man kör sönder planteringar så bör man kunna straffas för det, men jag tänker på något sätt att det borde bli körning i terräng isåfall.

Om man har ett hjulpar ute på en grusyta är det ju nästintill löjligt att säga att det kör sönder men det är klart att det kan ju vara dålig bärighet eller nåt liknande.

Om jag får spekulera fritt så tror jag det finns fler pvakter som beter sig som rövh-l än parkörer, då trots allt många går genom livet med få eller inga böter och villigt betalar om de gjort fel. Jag tror jag fått totalt 6 botar varav jag tror 2 var första året med körkort och mitt eget fel. De andra har varit mer eller mindre felaktiga, böter på jobbets parkering där jag hade tillstånd att stå som jag fick betala då den tjuriga tanten som administrerade tillstånden inte orkade bråka mer då de bötfällt flera av mina kollegor veckan innan samt böter att pskiva saknades fast den syntes när jag efter mycket tjat fick ut bilden. Kanske har jag missat betala avgift någon gång, vilket ju isåfall är mitt eget fel.

Det finns iallafall P-vakter som är rövh-l, det råder det inga tvivel om.

• Gilla
  • Wow
pmd och 1 till
  • Laddar…
P
J JohanLun skrev:
Vakterna behöver inte arbeta godtyckligt. Det kan helt enkelt bara börja med att upplysa om vilka regler som gäller och om Parkören inte rättar sig direk ska de givetvis sätta en bot.

Sen finns det säkert skäl och tillfällen när man bör sätta boten direkt utan diskussion, men i de allra allra flesta fall när man ser Parkören göra fel och är kvar vid bilen hör det till vanlig hyfs att först säga till innan man lappar.

I detta fall håller jag med om att om man kör sönder planteringar så bör man kunna straffas för det, men jag tänker på något sätt att det borde bli körning i terräng isåfall.

Om man har ett hjulpar ute på en grusyta är det ju nästintill löjligt att säga att det kör sönder men det är klart att det kan ju vara dålig bärighet eller nåt liknande.

Om jag får spekulera fritt så tror jag det finns fler pvakter som beter sig som rövh-l än parkörer, då trots allt många går genom livet med få eller inga böter och villigt betalar om de gjort fel. Jag tror jag fått totalt 6 botar varav jag tror 2 var första året med körkort och mitt eget fel. De andra har varit mer eller mindre felaktiga, böter på jobbets parkering där jag hade tillstånd att stå som jag fick betala då den tjuriga tanten som administrerade tillstånden inte orkade bråka mer då de bötfällt flera av mina kollegor veckan innan samt böter att pskiva saknades fast den syntes när jag efter mycket tjat fick ut bilden. Kanske har jag missat betala avgift någon gång, vilket ju isåfall är mitt eget fel.

Varför tror du p vakter inte alltid är så trevliga..

Kan det ev vara så att alla eller väldigt många tar ut sin frustration över ev tillsägelse eller p böter på p vakten.. och att dom flesta tröttnar på att argumentera med folk som tror att dom alltid står över reglerna med tusen olika skäl och ursäkter och ska bra argument...

Följ reglerna så får man inte P böter

personligen tror jag det finns fler rövhattar som beter sig som rövhål mot p vakter än rövhål bland p vakterna.. dom flesta tar inte p vakt jobb för att dom älskar att lappa bilar och älskar att få argumentera med idioter hela dagarna

därför tror jag dom flesta p vakter rätt snart hamnar i läget att man undviker alla möjliga onödiga kontakter med folk i jobbet och att reglerna gäller redan första och varje gång du går fel..

Så enkelt är det tyvärr...

Det är därför p böter / avgifter inte är halva årsinkomsten utan det är ett lägre belopp för att man ska lära sig att göra rätt och respektera reglerna som finns

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
C
J JohanLun skrev:
Det kan helt enkelt bara börja med att upplysa om vilka regler som gäller och om Parkören inte rättar sig direk ska de givetvis sätta en bot.
Det där är ju en fråga om kommunens grundläggande politiska inställning till bilism. Tror inte någon kommun ser P-vakter som en "service" till bilisten. De kommuner som har en laid-back inställning till bilism har nog generellt inga uppsökande P-vakter överhuvudtaget.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
P
Nej det är väl ingen som har p vakter som nån slags service till billisten..

Billisten har skyldighet att lära sig reglerna annars kan man lägga tillbaka körkortet i flingpaketet och sälja bilen..

P vakter och p regler har man för att många skiter i reglerna och tror att dom bara gäller alla andra och att deras egna fantasier till skäl till varför dom ska få göra som dom själva vill.. ofta med tusen olika ömmande skäl.. och var det nu verkligen för att rädda livet på nån så tror jag den personen utan att tveka betalar böterna.... 😇 men det är ju som vanligt bara svepskäl för man är frustrerad att man åkte dit på sin fulparkering

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Billisten har skyldighet att lära sig reglerna annars kan man lägga tillbaka körkortet i flingpaketet och sälja bilen..
Kan garantera att det inte finns någon bilist i hela detta land som kan alla regler. Så då bör alla lämna tillbaks sina körkort?

• Gilla
  • Ledsen
AMR74 och 1 till
  • Laddar…
P
O oddan skrev:
Kan garantera att det inte finns någon bilist i hela detta land som kan alla regler. Så då bör alla lämna tillbaks sina körkort?
Det var inte personligt riktat till dig så utan mer ett svar på inläggen som tycker att P vakterna alltid ska säga till och försöka få folk att rätta sig.. tyvärr tror jag dom flesta p vakter tröttnar på den varianten rätt fort då folk för ofta är stöddiga och otrevliga istället för att ta det som en tillsägelse och lära sig nåt..

Man bör ha tillräcklig koll på reglerna för att undvika att bryta emot dom. sen är det klart att alla bryter emot reglerna nån gång ibland men då får man nog också vara beredd att det blir konskvenser och påföljder.. Men visst är det ett problem att för många korkade felaktiga betenden i trafiken för sällan leder till påföljd och när folk väl hamnar där så är det ofta grundinställningen att det är fel på precis alla andra utom en själv... polisen och p vakten och reglerna allt är fel och ens egen skuld i att man gjorde fel och fick en avgift eller böter är liksom i fullständig förnekelse hos dom flesta... visst p vakten kanske var lite nitisk men det ser också ut på bilder på platsesn som att det är rätt vanligt att folk inte lyckas hålla sina bilar på vägen och dom utmärkta p platser som finns... troligen därför som p vakten tagit det rakt av för att det är ett ständigt återkommande problem på platsen..

Visst kan man bestrida och krångla men faktum kvarstår att du gjort fel och p vakten har rätt i sak och du kan nog driva det så långt du vill men kommer ändå mest troligt att förlora och du kan spara dig själv lite lidande genom att betala böterna och gå vidare och se det som läropengar..

Sen har tyvärr polisens övergång till mycket fartkameror och väldigt lite riktigt trafikövervakning lett till ett väldigt egoistiskt fordonskörande där många olater och fel beteenden inte straffar sig och folk fortsätter såklart då inget händer... så ja det finns många som borde bli av med körkortet och polisen skulle egentligen behöva ägna mer tid åt att dela ut böter för olika dumheter och olater i trafiken..

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
men jag tänker på något sätt att det borde bli körning i terräng isåfall.
Det var väl i princip det TS fick en bot för?

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Nej, TS har inte vinglat fram och tillbaka gällande hur bilen stod i sidled, i första inlägget stod det inget om hur långt ut i terrängen bilen stod, i 2:a inlägget stod det att högerhjulen stod på gräset, i 4:e inlägget stod det att vänsterhjulen stod i gruset. Efter.det inget mer hur bilen stod i sidled.
Det har du rätt i. Jag får be om ursäkt till TS och samtidigt konstatera att då har ju bilen helt klart stannats i terräng.
Demmpa Demmpa skrev:
När man tittar på Google Maps så ser det ut som att det mesta av gruset är sönderkörd gräsyta.
Nja, jag tycker mig se att det finns en tydlig sträng av grus längs med hela vägen som knappast är sönderkörd gräsyta. Om du stannar bilen med höger hjul på den strängen av grus kan du också åka på en parkeringsanmärkning och det tycker jag strider mot sunt förnuft.

• Gilla
  • Wow
AMR74 och 1 till
  • Laddar…
W Weimik skrev:
Nja, jag tycker mig se att det finns en tydlig sträng av grus längs med hela vägen som knappast är sönderkörd gräsyta. Om du stannar bilen med höger hjul på den strängen av grus kan du också åka på en parkeringsanmärkning och det tycker jag strider mot sunt förnuft.
Det är ju möjligt men vem ska avgöra om denna sträng är där pga hur vägbanan gjordes eller om det är grus från vinterns sandning som kommit utanför vägbanan, eller om det faktiskt varit gräs där men det nötts ner pga återkommande parkering med hjulpar utanför vägbanan? För att inte detta ska bli en sport i vägarkeologi så gäller det att alla hjul skall vara inne på vägbanan. Ett hjul räknas som utanför om mer än halva hjulet är utanför.

Att parkera med hjulen utanför gör som oftast väldigt liten skillnad i framkomlighet för andra trafikanter utan jag tror man mest gör det som ett sätt att visa att man tydligt avser stanna på platsen samt i möjligaste mån visa hänsyn o visa att man gjort vad man kunnat för att inte vara i vägen (även om det fortfarande kräver fritt i andra körfältet för att komma förbi). Undantaget då kanske på så smala vägar att man annars blockerar tyngre trafik, men då är det ju (i tätbebyggt område) inte lämpligt att stå längst vägen även om parkering enligt datumzon är tillåten.

• Gilla
adron
  • Laddar…
Sittställning
J JohanLun skrev:

Eftersom p vakter är vanliga människor, så är det självklart.

En annan sanning är att parkören är allt oftare en idiot än p vakten. Inte bara parkerar dom fel, dom skyller det på vakten också. Då menar jag i stunden. I övrigt är vi alla samma människor.
P polaris78 skrev:

P vakter och p regler har man för att många skiter i reglerna och tror att dom bara gäller alla andra och att deras egna fantasier till skäl till varför dom ska få göra som dom själva vill.. ofta med tusen olika ömmande skäl.. och var det nu verkligen för att rädda livet på nån så tror jag den personen utan att tveka betalar böterna.... 😇 men det är ju som vanligt bara svepskäl för man är frustrerad att man åkte dit på sin fulparkering
Yes du har rätt, har du jobbat i branchen? 😊

Parkörens ansvar är långtgående, körkort är inte en rättighet utan ett privilegium.

O oddan skrev:
Man behöver inte kunna alla regler, man behöver känna till att regler finns och vart man hittar dom.

Sen finns det risker också, ett varmt avgasrör på gräs kan vara väldigt farligt.
W Weimik skrev:
Det har du rätt i. Jag får be om ursäkt till TS och samtidigt konstatera att då har ju bilen helt klart stannats i terräng.

Vems sunda förnuft? Jag tycker det är sunt förnuft att kliva ur bilen och inspektera hur man ställt sitt fordon. Detta gör jag allt som oftast. T.ex ibland hamnar man för långt från trottoaren, då kliver jag in i bilen och justerar. Det valet har alla.

I de fall det är verkliga akuta situationer så överklagar man och får den avskriven.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Sittställning
T TypRätt skrev:
Det är ju möjligt men vem ska avgöra om denna sträng är där pga hur vägbanan gjordes eller om det är grus från vinterns sandning som kommit utanför vägbanan, eller om det faktiskt varit gräs där men det nötts ner pga återkommande parkering med hjulpar utanför vägbanan? För att inte detta ska bli en sport i vägarkeologi så gäller det att alla hjul skall vara inne på vägbanan. Ett hjul räknas som utanför om mer än halva hjulet är utanför.

Att parkera med hjulen utanför gör som oftast väldigt liten skillnad i framkomlighet för andra trafikanter utan jag tror man mest gör det som ett sätt att visa att man tydligt avser stanna på platsen samt i möjligaste mån visa hänsyn o visa att man gjort vad man kunnat för att inte vara i vägen (även om det fortfarande kräver fritt i andra körfältet för att komma förbi). Undantaget då kanske på så smala vägar att man annars blockerar tyngre trafik, men då är det ju (i tätbebyggt område) inte lämpligt att stå längst vägen även om parkering enligt datumzon är tillåten.
Det är redan avgjort, man har tagit fram en definition. Det är terräng.

Det många göra nu i tråden är att förhandla fram nya definitioner.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Det blir ändå alltid lite av en bedömningsfråga. Det där med ”ett hjul räknas som utanför om mer än halva hjulet är utanför” vet jag inte om det finns någon solklar sanning i?
T TypRätt skrev:
Det har du nog rätt i till viss del, men när slitaget uppenbart är försumbart behöver man ju inte lappa bilen bara för att man får.

Trafikutskottet verkar hur som helst vara på din sida 😊

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...och-fordonsfragor_hd01tu9/html/#_Toc221629320

”När det avslutningsvis gäller parkering mot färdriktningen och parkering i terräng anser utskottet att det saknas skäl att föreslå ändringar i gällande ordning.”

P polaris78 skrev:
Jag tycker det är en service till mig som bilist. Det motverkar bilar som parkeras så att säkerheten äventyras eller framkomligheten försämras. Det motverkar även parkering utöver tillåten tid tex två timmar så att det blir rotation på bilarna så det blir lättare att hitta en parkeringsplats.

• Gilla
  • Wow
kashieda och 6 till
  • Laddar…
Sittställning Sittställning skrev:
Helt fel.
Terräng inom tätbebyggt område kan ge anmärkning från både polis och parkeringsvakt. Utanför tätbebyggt är det endast polis.

Det finns dessutom säkerhetsskäl bakom reglerna, till exempel brandrisk på gräsytor.

Varför skulle man vara safe på privatmark? Är det ett råd om att så felaktigt på privatmark för då är man safe?
Det finns exempel där kommunen lappat bilar på privatmark med stöd av detaljplanen.

Vill man undvika anmärkning finns egentligen bara ett säkert alternativ: parkera enligt gällande bestämmelser.

Problemet är att folk själva skapar gråzoner i sin egen tolkning, och blir sedan förvånade när det får konsekvenser. Testa arbeta som parkeringsvakt en period så blir det ganska tydligt hur ofta det handlar om just det.

Detta är inte så orättvist som ni tror - ställ er rätt och sluta skapa egna gråzoner.
Har med förundran läst din tolkning av den så kallade gråzonen som den pressade kvinnan enligt dig skapade i nödläget! Bara hoppas att du själv hamnar där och belönas med 1200:- i böter som du lagrar i hanskfacket🤥🤗 Nej…! Ett mer humanistiskt tänkande tunnas nu ut i vårat gemensamma utrymme😢

• Haha
  • Wow
kashieda och 2 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:

P vakter och p regler har man för att många skiter i reglerna och tror att dom bara gäller alla andra och att deras egna fantasier till skäl till varför dom ska få göra som dom själva vill.. ofta med tusen olika ömmande skäl.. och var det nu verkligen för att rädda livet på nån så tror jag den personen utan att tveka betalar böterna.... 😇 men det är ju som vanligt bara svepskäl för man är frustrerad att man åkte dit på sin fulparke
P polaris78 skrev:

Hej besserwisser! I specifikt detta fall med den pressade kvinnans situation trafiken ,där hon ”försökte” göra rätt och fick minst 1200:- i böter för detta är skamligt🥲 Tycker att du själv ska lägga körkortet i flingpaketet o läsa Nicki Lilltroll !🤗 Humanist

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.