9 984 läst ·
81 svar
10k läst
81 svar
Är detta en ok dragning av kabel?
Jag tycker personligen att valet av färg på laddbox avgör färg på kabeln . Vit box= vit kabel . Svart box = svart kabel . Är huset svart = svart kabel . Huset vitt eller ljusa färger= vit kabel . Mörk färg på hus = mörk kabel . Enda som blir trixigt är tegelhusBombe skrev:
Nä skruvklammer använder jag aldrig till kabel själv.
Men det är inte fel och jag ser värre klamrad kabel varje dag (av elektriker). Denna är ändå rak och jämnt mellan klammerna. Som sagt ett kabelskydd löser alla problem.
Men jag står fast vid att syns den inomhus så är det vit kabel jag hade lagt även om jag haft svart i bilen.
Så vit kabel med kabelskydd.
Jag tycker man kan gnälla när det är uppenbart fel eller ser för jävligt ut. Av vad jag kan se på bilderna tycker jag detta varken är fel eller ser för jävligt ut.
Ja jag vaknade på fel sida i morse... Men tycker det gnälls alldeles för mycket på småsaker
Detta är mitt personliga tycke.
Ser man att allt är svart hos en kund så kör man svart kabel.
Detsamma gäller om jag hade kommit till ett hus som är ljusblått ex så hade jag tagit vit .
Man behöver inte ha fler färger än så. Tänk mörkt o ljust .
Jag har valt svart box med avsikt att huset är svart.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 475 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 475 inlägg
Nej färgen på laddbox har ingen som helst koppling till kabelvalet, däremot har fasadfärgen det. Skulle aldrig klamrat en vit kabel, med skruvklammer dessutom, på den där väggen.D Dennis86 skrev:först och främst frågade jag om installationen såg ok ut . Därefter kommenterades det om färgen . Och ja eftersom huset är 3 år gammalt vårgårdahus där allt är svart. Förutom EN vit kabel efter denna installation.
Svart laddbox beställdes då vit inte passade in till huset . Varför då använda vit kabel ? Borde inte färgen på laddbox avgöra vilken kabel som kunder får ?
Däremot ett kabelskydd, absolut
Men som sagt, du kan nog inte hävda att det inte är fackmannamässigt utfört, för så illa är det inte till synes. Däremot är jag väldigt tveksam till om det är en elektriker som gjort det.
Som glad elpularamatör skulle jag inte ens tänkt tanken att kabelfärgen var felaktigt utan tyckt att det såg snyggt och prydligt ut. Precis som man kan förvänta sig av ett så enkelt jobb oberoende av husets kulör. Eller i ditt fall, avsaknaden av kulör.😀D Dennis86 skrev:först och främst frågade jag om installationen såg ok ut . Därefter kommenterades det om färgen . Och ja eftersom huset är 3 år gammalt vårgårdahus där allt är svart. Förutom EN vit kabel efter denna installation.
Svart laddbox beställdes då vit inte passade in till huset . Varför då använda vit kabel ? Borde inte färgen på laddbox avgöra vilken kabel som kunder får ?
Jag tycker som sagt att det ser alldeles utmärkt ut och att du kan måla kabeln ifall den fortsätter att störa dig.
Fyi behöver man meddela installation av laddbox om den är fast installeradBombe skrev:
Helt ärligt.. en jävla massa gnäll för en vit kabel. Den är rakt klamrad jämnt mellan klammerna säkert godkänd för utomhusbruk, troligen en EXLQ eller liknande eftersom den är så rak. Går säkert på en vit vägg inomhus. Ska man då byta kabelfärg där?
Hade jag gjort det hade du säkert också fått en vit kabel för jag har aldrig svart kabel i bilen. Däremot hade jag satt ett kabelskydd. Men köp ett på hornbach och skruva dit. Tycker det ser ut som en bra standardinstallation.
Vad jag vet behöver man inte föranmäla till nätägare för en laddbox. (Bara om man ändrar huvudsäkring)
Tack för att ni påminner mig om varför jag aldrig jobbar mot privatpersoner.
Be dem montera likadant kabelskydd, sen ska skyddet gå ned hela vägen till marken så kabel skyddas hela vägen..D Dennis86 skrev:
Alt så kan man gå in med matningen på baksida av laddboxen, dvs att man borrar igenom väggen, då får du ingen synlig kabel alls. Beror såklart på vad som finns på andra sidan väggen
Är det en finess o få svart kulör på en kabel som på jula inte kostar mer en ett par hundra ? Det ingår dessutom 12m kabel för en standard installation. Här räckte det med 2.5m .A alfista skrev:
Hur mycket mer engagemang krävs de mer än typ 7 bilder till företaget jag beställt boxen på ? Jag hade ingen aning om att elektriker bara åker runt med en vit rulle !
Är se en finess att få ett sparkskydd /kabelskydd ? De kostar 50 spänn på jula . Det är korvören för elektriker . Dessutom mycket enklare o installera med ett kabelskydd än 5 klammor .
Förstår inte hur dessa företag tycker det är finesser. När vi fick bredbandet monterat så deog man i rör och satte sparkskydd . Blev helt osynligt . Installationen var också betydligt billigare
Alla nätägare tolkar inte laddbox som "väsentlig ändring" t.ex. Eon, vilket undantar en ganska stor del av landet.A avh67f skrev:Ja. Laddboxar ska föranmälas av elinstallatör till elnätbolag enligt nya elnät 2025k så de får tid att utreda läget. Om det är gjort vet jag inte men så är avtalet som gäller nu.
5.9
Elinstallationsarbete som medför behov av ny anslutning, ändrad anslutning eller väsentlig förändring av konsumentens anläggning ska innan arbetet påbörjas skriftligen föranmälas till elnätsföretaget av ett registrerat elinstallationsföretag eller en auktoriserad elinstallatör. Sådan förändring kan exempelvis vara ändring av avgiftsbestämmande passdel och huvudsäkring, installation av fast ansluten laddbox,solceller, värmepump, batteri (energilager), spabad eller liknande. Elinstallationsarbetet får endast utföras efter elnätsföretagets godkännande.
Det är alltså ett företag som ska finnas registrerat hos Elsäkerhetsverket för den typen av installationer.
[länk]
Behörighet försvann för övrigt 2017 och blev ersatt av egenkontrollprogram, elinstallatör för regelefterlevnad och auktorisation i samband med nya elsäkerhetslagen.
Det är ju bra och underlättar om inte alla vill ha in en sådan föranmälan.
Kravet på föranmälan vid väsentlig förändring har dock alltid funnits. Man har bara förtydligat det i nya nät 2025k med sådant som kan vara det.
Det är ju någon som tyckt att det bör vara dessa saker när nya avtalet gjordes. Gissningsvis elnätsföretagen.
Den gamla skrivelsen från nät 2012k såg ut såhär:
Kravet på föranmälan vid väsentlig förändring har dock alltid funnits. Man har bara förtydligat det i nya nät 2025k med sådant som kan vara det.
Det är ju någon som tyckt att det bör vara dessa saker när nya avtalet gjordes. Gissningsvis elnätsföretagen.
Den gamla skrivelsen från nät 2012k såg ut såhär:
"Att man har vita o svarta kablar med sig anser jag som en standard . "D Dennis86 skrev:Jag kom hem när han hade kommit halvvägs. Fick honom till att ändra kabeldragningen vid skåpet då det såg ännu värre ut . Man hade dragit sladden vid skåpet utanpå istället för kabelkanalerna som går genom panelen.
Eftersom jag skickat bilder på hus och platsen jag vill ha den på 4 veckor innan kan man ju hoppas på att man använder rätt kabel. Nu är ju huset inte i någon färg utan svart.
Att man har vita o svarta kablar med sig anser jag som en standard . Bara för man gör en standard installation behöver inte denna vara medvetet ful .
Man kan ju själv stanna upp o tänka efter ” viöö denna kund verkligen ha en vit kabel och inte en som matchar huset?”
Man kan tänka själv . Vad hade jag själv satt på mitt hus ?
Jag som själv jobbar med bilar tror inte mina kunder skulle uppskattat en vit dörr på en svart bil bara för ”att jag endast hade den med mig”
Min fråga var igentligen inte varesig den är vit eller svart utan om de e ok att kabeln sitter monterad som den gör . Finns inget sparkslydd eller kabelskydd . Detta är en vägg man går förbi ständigt med cyklar . Lådbilar etc.
Vet du hur extremt sällan man använder svart exlq? Det är absolut inget jag har med mig i min bil iaf. Ska använda lite nu i veckan faktist och det blir nog andra gången jag ska spika upp svart exlq på 8 år 🤔
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 475 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 475 inlägg
Låt han fantisera i fred, kan nästan svära på att han anser att man alltid ska ha svarta brytare och vägguttag i bilen också 🫡G GoGetLost skrev: