11 506 läst ·
95 svar
12k läst
95 svar
Är detta en ok dragning av kabel?
Fixade det själv . Kabeln under hänger inte längre . Klipte upp för genomföringen i kåpan . Samt monterade kabelskydd .
Angående att beställa standardinstallation eller ej så tycker jag isf att det måste bli tydligare .
Jag ringde upp ett bolag och sa att jag vill ha en box med tibber pulse .
Dem frågade vart jag ville ha den och hur lång kabel jag trodde de skulle gå åt .
På väggen svarade jag samt ca 3-5 meter kabel max .
De bad mig lägga in bilder på där boxen skulle sitta samt elskåp. Sagt o gjort .
De nämde inget om något kabelskydd eller färg på kabel . Jag sa att jag vill ha en svart box då huset är helt svart.
Märkte dock snabbt att installatören inte kollat på bilderna alt inte fått bilderna då jag tog kort på genomföringar i elskåpet något han föröskte göra själv genom att borra i elskåpet .
Detta såg jag och sa åt honom att de finns genomföringar . Då kopplade han isär det igen och drog genom genomföringarna .
Hade han sett bilderna hade installationen gått mycket fortare.
Om det blivit en miss mellan företaget och elektrikern kan jag ej svara på med rent logiskt så är det möjligt .
Jag har varit tydlig med att huset är svart och att de finns genomföringar bakom panel till skåp .
Angående att beställa standardinstallation eller ej så tycker jag isf att det måste bli tydligare .
Dem frågade vart jag ville ha den och hur lång kabel jag trodde de skulle gå åt .
De bad mig lägga in bilder på där boxen skulle sitta samt elskåp. Sagt o gjort .
De nämde inget om något kabelskydd eller färg på kabel . Jag sa att jag vill ha en svart box då huset är helt svart.
Märkte dock snabbt att installatören inte kollat på bilderna alt inte fått bilderna då jag tog kort på genomföringar i elskåpet något han föröskte göra själv genom att borra i elskåpet .
Detta såg jag och sa åt honom att de finns genomföringar . Då kopplade han isär det igen och drog genom genomföringarna .
Om det blivit en miss mellan företaget och elektrikern kan jag ej svara på med rent logiskt så är det möjligt .
Jag har varit tydlig med att huset är svart och att de finns genomföringar bakom panel till skåp .
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 656 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 656 inlägg
På sista bilden ser det ut som att du fortfarande kan skada kabeln med grästrimmern om fem år när det växer fullt av maskrosor eller liknande där.D Dennis86 skrev:Fixade det själv . Kabeln under hänger inte längre . Klipte upp för genomföringen i kåpan . Samt monterade kabelskydd .
Hej ! De går inte lösa på annat sätt än att dra kabeln bakom panelen helt isåfall .Magnus E K skrev:
Det ser betydligt bättre ut nu än innan . Detta är min uppfart. Det ska komma asfalt samt marksten där senare . Så jag hoppas verkligen inte gräs och maskrosor kommer där .
Möjligtvis om barnen drar sina cyklar emot .
E elmont skrev:
G GoGetLost skrev:
Du måste väl förstå att om TS utfört ett jobb som inte är 100% så är det OK, det är ju skillnad om en hantverkare gjort samma "tabbe".Magnus E K skrev:
Men tanke på att jag inte har elbehörighet får jag inte skruva isär någon ledning/sladd/kontakt . Jag har endast buntat upp kabeln o monterat dit en skena . Anser inte att det är en ”tabbe” snarare gjort de bästa av situationen.E elmont skrev:
Jag förstår vart du vill komma … jag tycker personligen att detta ser mycket bättre ut men framförallt så sitter de fast .
Två fel. TS har inte förstått att "standardinstallation" är just standard, den standard de val att ligga på, som exempelvis färg och material. TS borde om TS var osäker vad just standard avsåg ha förhört sig om detta, ungefär som att kolla om laddare ingår till sin nya telefon innan köp.
Företaget borde ha försökt sälja in en mer kvalificerad installation, marginalförstärkning. Ett tjänstefel begått alltså. Som skrivarkabeln vi sålde in till varenda skrivare, bra marginalförstärkning
Ja, alla kan inte allting och en ny dag är en dag med nya lärdomar. Kanske det som avses när man skriver "livets hårda skola" i profilen på fb?
Företaget borde ha försökt sälja in en mer kvalificerad installation, marginalförstärkning. Ett tjänstefel begått alltså. Som skrivarkabeln vi sålde in till varenda skrivare, bra marginalförstärkning
Ja, alla kan inte allting och en ny dag är en dag med nya lärdomar. Kanske det som avses när man skriver "livets hårda skola" i profilen på fb?
I en värld med elektriker så är det kanske en självklarhet för er . Mer för andra som sysslar med annat så anser man att man gör ett skjysst jobb . När jag ringde till laddboxföretaget sa jag att jag behöver en box med lastbalanserare men vilken box har jag ingen aning om . Redan där borde bolaget fattat och förklarat isåfall kan jag tycka . De frågade mig hur lång sladd jag trodde jag behövde och vart jag tänkt mig att boxen ska sitta . Fick inga mer frågor .A Avarell_Dalton skrev:Två fel. TS har inte förstått att "standardinstallation" är just standard, den standard de val att ligga på, som exempelvis färg och material. TS borde om TS var osäker vad just standard avsåg ha förhört sig om detta, ungefär som att kolla om laddare ingår till sin nya telefon innan köp.
Sa att boxen ska vara svart då huset är svart.
Men för att dra ett annat exempel i en annan värld så är det som att ni skulle lämna in bilen på en kamremsservice .
Ni kommer in o får kamremen bytt . 1,5år senare rasar vattenpumpen .
Ni får byta kamrem igen och bekosta det själva .
Vems fel är detta ? Ett ”standard kamremsbyte ” ingår inte vattenpump . Den kostar extra.
Som mek brukar man informera kunden om denna pump samt kostnad vid beställning av jobb redan innan kunden frågar .
Det är en självklarhet att informera hur och vad jobbet innefattar och vad som ingår . Det är inte kunden som ska googla o läsa på .
Kunden har alltid rätt i slutänden .
Det jag menar är i detta fall att laddboxbolaget borde informera mig hur man kommer att göra och vad som ingår . De borde även frågat mig om vilken färg jag vill ha på kabel o ev kabelskydd.
Och nu när jag ser att du har beställt jobbet av den som sålde boxen förstår jag inte varför du ska klanka på elektrikern som gjorde jobbet? han har troligen utfört precis det som beställdes av "boxsäljaren".
Jag har aldrig hört begreppet "standard kamremsbyte" och hand upp här förresten ni som har det. Jag har bytt kamrem två ggr och jag tror att man ville byta pump samtidigt. Och det var ju vad jag skrev, att inte som säljare försöka sälja mer är ett tjänstefel. Jag skriver detta eftersom du citerat mig och antar att det är ett standardförfarande, ingen har berättat det för mig men av erfarenhet bl.a här har jag förstått att det är legio. Bilanalogier är aldrig bra, det går bara inte, det kommer du att märka här. F.ö är jag inte hantverkare överhuvudtaget, säljandets konst skulle jag säga att jag bemästrar bättre.D Dennis86 skrev:
Kanske skrev du här fär att få bekräftat att du har rätt?
asså man kan dra de här hur långt som helst …E elmont skrev:
Jag fattar inte hur många här får det till att bli mitt fel ?
Tycker ni själva de ser snyggt ut ?
Yrkesstolthet?
Jag tycker inte de ser snyggt ut och det är trots allt jag som betalar för skiten.
Jag har köpt en tjänst av ett laddboxbolag som knappt svarar i telefon än mindre på mail eller i deras chatfuntion . Detta även innan boxen installerats.
Ingen har nämt något om standard installation