11 506 läst ·
95 svar
12k läst
95 svar
Är detta en ok dragning av kabel?
Om jag vetat de hade jag själv köpt o dragit kabeln så hade vi båda tjänat på det. Jag tycker att en svart kabel inte är för mycket begärt. Jag kommer att sätta dit kabelskydd i helgen på allt . Frågan är hur jag ska höra med kabeln som hänger under fasaden som en båge . De går ju tejpa med svart eltejp för att den ska se svart ut . Men den hänger fortfarande….R roli skrev:
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Tips inför nästa gång är att vara hemma inför arbetet och vara lite hälsosamt frågvis. Då hade du fått höra att de tänkt sätta en vit kabel och då hade du kunnat fråga om en svart. De hade sannolikt kunna löst det till en låg kostnad.D Dennis86 skrev:Om jag vetat de hade jag själv köpt o dragit kabeln så hade vi båda tjänat på det. Jag tycker att en svart kabel inte är för mycket begärt. Jag kommer att sätta dit kabelskydd i helgen på allt . Frågan är hur jag ska höra med kabeln som hänger under fasaden som en båge . De går ju tejpa med svart eltejp för att den ska se svart ut . Men den hänger fortfarande….
När det är standardinstallation till fast pris kan man tyvärr inte utgå ifrån att den ska vara unikt anpassad till platsen av sig själv. Det krockar med själva principen av standard.
Jag kom hem när han hade kommit halvvägs. Fick honom till att ändra kabeldragningen vid skåpet då det såg ännu värre ut . Man hade dragit sladden vid skåpet utanpå istället för kabelkanalerna som går genom panelen.Hemingway skrev:
Tips inför nästa gång är att vara hemma inför arbetet och vara lite hälsosamt frågvis. Då hade du fått höra att de tänkt sätta en vit kabel och då hade du kunnat fråga om en svart. De hade sannolikt kunna löst det till en låg kostnad.
När det är standardinstallation till fast pris kan man tyvärr inte utgå ifrån att den ska vara unikt anpassad till platsen av sig själv. Det krockar med själva principen av standard.
Eftersom jag skickat bilder på hus och platsen jag vill ha den på 4 veckor innan kan man ju hoppas på att man använder rätt kabel. Nu är ju huset inte i någon färg utan svart.
Att man har vita o svarta kablar med sig anser jag som en standard . Bara för man gör en standard installation behöver inte denna vara medvetet ful .
Man kan ju själv stanna upp o tänka efter ” viöö denna kund verkligen ha en vit kabel och inte en som matchar huset?”
Man kan tänka själv . Vad hade jag själv satt på mitt hus ?
Jag som själv jobbar med bilar tror inte mina kunder skulle uppskattat en vit dörr på en svart bil bara för ”att jag endast hade den med mig”
Min fråga var igentligen inte varesig den är vit eller svart utan om de e ok att kabeln sitter monterad som den gör . Finns inget sparkslydd eller kabelskydd . Detta är en vägg man går förbi ständigt med cyklar . Lådbilar etc.
Halloj,D Dennis86 skrev:
Det är en okej installation i mina ögon. Ingen gräsmatta så ingen trimmer eller andra vassa föremål. Absolut att föredra att mekaniskt skydd. Absolut fel färgval. Kan säga från min erfarenhet att kontoret har nog fått dina bilder, montören har det inte. Montören har troligtvis åkt till platsen och har vita kablar, standard. För att få ihop dagen är han tvungen att ta material han har i bilen. Prispressat. (Man får inte plats med dubbla uppsättningar med 3g1,5 2,5, 4g, 5gx osv. I olika färger. Finns miljaaarder saker som vore bra att ha i bilen. Så ser verkligheten ut). Har du däremot sagt att du ska ha en svart kabel från första början så ska de självklart byta, annars får man vara tydligare nästa gång. Är klammern c4 märkt är det lungt, annars har du rost snart 🙃
Jag tror inte att det är någon elektriker som normalt åker ikring med svart installationskabel (eller röd) i bilen. det är rätt udda färger. Dessutom måste man då även ha färgade klammer.
Så vill man ha en lite "udda" färg så får man nog tala om de innan.
Så vill man ha en lite "udda" färg så får man nog tala om de innan.
Tusen tack för svaret !J JellyBelly skrev:Halloj,
Det är en okej installation i mina ögon. Ingen gräsmatta så ingen trimmer eller andra vassa föremål. Absolut att föredra att mekaniskt skydd. Absolut fel färgval. Kan säga från min erfarenhet att kontoret har nog fått dina bilder, montören har det inte. Montören har troligtvis åkt till platsen och har vita kablar, standard. För att få ihop dagen är han tvungen att ta material han har i bilen. Prispressat. (Man får inte plats med dubbla uppsättningar med 3g1,5 2,5, 4g, 5gx osv. I olika färger. Finns miljaaarder saker som vore bra att ha i bilen. Så ser verkligheten ut). Har du däremot sagt att du ska ha en svart kabel från första början så ska de självklart byta, annars får man vara tydligare nästa gång. Är klammern c4 märkt är det lungt, annars har du rost snart 🙃
Yes . Jag har skickat bilder på huset där boxen ska sitta till dem jag köpt tjänsten av. Där ser man helt klart och tydligt att huset är svart.
De bad mig om så mycket bilder som möjligt .
Bilderna låg i en chatt där alla berörda kunde se . Allt enligt önskemål.
Komiskt nog var ett annat företag och installerade hos en kollega . Han har vitt hus men fick svart kabel. Dock valde man att borra genom väggarn och dyl så kabeln syns inte ändå . Detta var också en ”standard” installation.
Elsäkerhetsmässigt borde kabeln vara skyddad mot mekanisk åverkan längre ner. T ex förläggas i ett kabelskydd eller byggas in i något skyddande runt om.
Man kan även behöva skydda hela kabeln, även upptill om den är utsatt för stark sol. Både klammer och kabel mår nog inte bra av det över tid.
Man kan även behöva skydda hela kabeln, även upptill om den är utsatt för stark sol. Både klammer och kabel mår nog inte bra av det över tid.
Redigerat:
Min tanke också . Dock får man olika svar här märker jag.A avh67f skrev:
Jag testade för skoj skull och skicka in bildnpå det i chatgpt . Där stod det att installationen ser ej fackmannamässigt utfört . Där nämdes kabelskydd samt sparkskydd men även för ”kraftig” böj mot panelen .
Ja det framgår med tydlighet i elinstallationsreglerna.
520.3
Vid val och montering av ledningssystem gäller de grundläggande principerna i avsnitt 13 för kablar och ledare, deras anslutning, skarvning, förläggning eller upphängning, samt skydd mot yttre påverkan.
522.1.1
Förläggningssättet ska väljas så att skydd mot förväntad yttre påverkan är säkerställd överallt i ledningssystemet.
520.3
Vid val och montering av ledningssystem gäller de grundläggande principerna i avsnitt 13 för kablar och ledare, deras anslutning, skarvning, förläggning eller upphängning, samt skydd mot yttre påverkan.
522.1.1
Förläggningssättet ska väljas så att skydd mot förväntad yttre påverkan är säkerställd överallt i ledningssystemet.