Här är en lite tydligare bild - man ser att mönstret på sidan verkar vara olika på halva skivan. Diagonala snitt på övre halvan och horisontella på nedre. Det har blivit en liten intressant diskussion här nu på jobbet om vad detta egentligen är...

Fönsterbänk med svart skiva som visar olika mönster, diagonala snitt på övre delen och horisontella på nedre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Svart bänkskiva med diagonala mönster övre halva och horisontella streck nedre halva vid fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Staffans2000
Snitten är från sågen som en gång i tiden kapade skivan.

Jo jag tänkte mer på att snitten är olika för halva skivan. Tänkte om något vittnar mer eller mindre för att det är eternit eller något annat

Det ser ut som man har sågat ganska grovt och sen slipat till kanten.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Nu har ju jag lite speciell humor, men om jag vore orolig för asbestdamm och ingen lyssnade på mig hade jag tagit på mig engångsoverall och andningsmask och jobbat vidare precis som vanligt.

Ja jag antar att det ”tyvärr” är det... eternit känns som något man inte vill ha på sitt kontor...

Jag vet att det är ett arbetsmiljöproblem och inte ett gift, men ändå

H hullan skrev:
Ja jag antar att det ”tyvärr” är det... eternit känns som något man inte vill ha på sitt kontor...

Det är inget arbetsmiljöproblem förrens man ska riva ut dem. Du kan lugnt jobba kvar!

H hullan skrev:

Betong dammar också när man river det. Ändå vistas folk i betongbyggnader dagligen utan att bli nojjiga...

useless useless skrev:
Betong dammar också när man river det. Ändå vistas folk i betongbyggnader dagligen utan att bli nojjiga...
Du har såklart helt rätt. Jag funderar bara på om denna utsågning för ventilerna är gjord i efterhand och ifall den påverkar materialets benägenhet att smula och damma i kanterna? Eller det är lika ”fast” trots att man en gång bearbetat det i efterhand?

Hur gör du med allt som finns i den vanliga luften 24/7 vart du än går, det är femhundraelva miljarder ggr mer partiklar än vad din fönsterbänk kommer att avge under hela sin livslängd ändå.....
Asbest är liksom fortfarande en naturprodukt. Finns partiklar omkring oss hela tiden precis som det finns mögelsporer omkring oss hela tiden plus allt annat då..........

H hullan skrev:
Du har såklart helt rätt. Jag funderar bara på om denna utsågning för ventilerna är gjord i efterhand och ifall den påverkar materialets benägenhet att smula och damma i kanterna? Eller det är lika ”fast” trots att man en gång bearbetat det i efterhand?
Du behöver inte vara orolig, det är bara medan man bearbetar det som det finns en risk.

Ja, skivan är 'homogen', så det blir inte någon annan porösare yta som kommer fram för att man sågar ut ett hål.

T
H hullan skrev:
Här är en lite tydligare bild - man ser att mönstret på sidan verkar vara olika på halva skivan. Diagonala snitt på övre halvan och horisontella på nedre. Det har blivit en liten intressant diskussion här nu på jobbet om vad detta egentligen är...

[bild]
asbest är bara farligt om man är rädd för den / mvh rörmockare💪

• Haha
Stickan56
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.