Då jag misstänker att försiktighetsåtgärder inte kommer vidtas på min arbetsplats skulle jag behöva lite hjälp med att identifiera dessa fönsterbänkar så att jag kan ligga på lite.
Tror ni som jag att detta är Eternitskivor? Laddar upp bilder.
Ser skrämmande lika ut dessa https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-aer-detta-foer-material-hjaelp-mig-faststaella.233725/
Tror ni som jag att detta är Eternitskivor? Laddar upp bilder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ser skrämmande lika ut dessa https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-aer-detta-foer-material-hjaelp-mig-faststaella.233725/
Det har börjat pratas om det ja. Man har generellt en ganska nonchalant stil här så jag ville ha lite kött på benen innan jag varnar.useless skrev:
Är sådana här plattor helt säkra att sitta och arbeta bredvid så länge man inte förstör dem? Inga fibrer som öht som släpps i luften?
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 023 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 023 inlägg
Det ska riskbedömas innan byggstart för att hitta tex asbest.
Ta hjälp av ditt skyddsombud som kan ställa krav på arbetsgivaren.
Så länge man inte borrar eller sågar i dem så är det ingen fara.
Ta hjälp av ditt skyddsombud som kan ställa krav på arbetsgivaren.
Så länge man inte borrar eller sågar i dem så är det ingen fara.
Tack för era svar. Jag som inte alls är i byggbranschen - är det praxis att man gör sådana här riskbedömningar?
Om ”kalles bygg” kommer hit och ska renovera pua av vår fastighetsägare - gör kalles bygg då en bedömning på vad som kan innehålla asbest i denna fastighet och följaktligen vad som bör hanteras med varsamhet/saneras?
När jag läst på lite nu senaste dygnet har jag förstått att allvaret kring asbest verkar vara något som gått förlorat med den generationen som jobbade med det när skandalen uppdagades på 70/80-talet. Jag har fått känslan av att yngre snickare och firmor inte vet så mycket om detta nu när alla 60-talshus ska renoveras.
Om ”kalles bygg” kommer hit och ska renovera pua av vår fastighetsägare - gör kalles bygg då en bedömning på vad som kan innehålla asbest i denna fastighet och följaktligen vad som bör hanteras med varsamhet/saneras?
När jag läst på lite nu senaste dygnet har jag förstått att allvaret kring asbest verkar vara något som gått förlorat med den generationen som jobbade med det när skandalen uppdagades på 70/80-talet. Jag har fått känslan av att yngre snickare och firmor inte vet så mycket om detta nu när alla 60-talshus ska renoveras.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Nja du är nog inne på fel spår. Självklart bör det undersökas om det finns asbest i professionella renoveringar men det är inte så att de far fram med lupp och sanerar ALLT som kan tänkas ha asbest i sig. Då får man även sila normal inomhusluft också för det finns asbest där också om man mäter noggrant. Tyvärr har ju asbest blivit farligare än kärnavfall om man är lekman och bara läser om det men riskerna är lite onyanserade eller hur man ska säga.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 023 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 023 inlägg
Byggherren ansvarar, det vill säga oftast fastighetsägaren.
Sen har byggfirman arbetsgivaransvar och ska göra riskbedömning enligt arbetsmiljölagen.
Sen vad som sker i praktiken visar väl alla arbetsplatsolyckor på byggen...
https://www.av.se/produktion-indust...och-svar-om-byggnads--och-anlaggningsarbete2/
Sen har byggfirman arbetsgivaransvar och ska göra riskbedömning enligt arbetsmiljölagen.
Sen vad som sker i praktiken visar väl alla arbetsplatsolyckor på byggen...
https://www.av.se/produktion-indust...och-svar-om-byggnads--och-anlaggningsarbete2/
Ja du har helt rätt. Asbest har väl fått lite hysteri kring sig. Men jag är nyanserad så det är lugnt. Skillnaden mot andra hysterier (amalgam, mikrovågsugnar och allt vad folk nu har för sig) är väl att asbest tvivelaktigt är farligt. Sedan förstår jag att det är skillnad på de som jobbade med det i åratal.S Stefan1972 skrev:Nja du är nog inne på fel spår. Självklart bör det undersökas om det finns asbest i professionella renoveringar men det är inte så att de far fram med lupp och sanerar ALLT som kan tänkas ha asbest i sig. Då får man även sila normal inomhusluft också för det finns asbest där också om man mäter noggrant. Tyvärr har ju asbest blivit farligare än kärnavfall om man är lekman och bara läser om det men riskerna är lite onyanserade eller hur man ska säga.
Jag tyckte mest det var lite oroande att det verkar nonchaleras lite i byggbranschen.
Ja tyvärr är det väl så - tror inte man alltid tänker på säkerheten i det praktiskaS sinuslinus skrev:
De är helt ofarliga. Enda problemet ni skulle kunna få är om någon under renoveringen beslutar att slipa ytan på förnsterbrädan (för att måla eller liknande), eller slår sönder med slägga för att få bort den.
Alla fönsterbrädor i asbest har ett mönster på undersidan efter pressverktyget från tillverkningen.
Jämför med bilden i tråden du länkade till.
Lite svårt att avgöra helt utifrån bilderna.
Men jag vågar nästan till 100% säga att det där är en stenskiva.
Ta en bättre bild på undersidan.
Jämför med bilden i tråden du länkade till.
Lite svårt att avgöra helt utifrån bilderna.
Men jag vågar nästan till 100% säga att det där är en stenskiva.
Ta en bättre bild på undersidan.
Hmm fast det är inte sådär hårt och kallt som sten. Låter och känns nästan som något hårt trä. Det som får mig att tro att det inte är trä är att det verkar väldigt tåligt, finns inga kantstötningar eller märken någonstans.Jarlingar skrev:
Några av mina kollegor har börjat plocka bort ventilerna som sitter i skivorna då de ska dra kablar. Har tagit några fler bilder.
Tror ni det är eternitskivor eller något annat? De fick våldföra sig lite med mejsel för att få väck ventilerna. Ser också att det ligger lite damm på kanterna där ventilerna suttit. Nojar såklart över att det är asbestdamm
Tror ni det är eternitskivor eller något annat? De fick våldföra sig lite med mejsel för att få väck ventilerna. Ser också att det ligger lite damm på kanterna där ventilerna suttit. Nojar såklart över att det är asbestdamm
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto