9 096 läst ·
38 svar
9k läst
38 svar
Är det verkligen vettigt pris?
Jag håller inte med om att hantverkare oavsett skrå ska livnära sig på sina rabbater utan att visa det öppet mot sina kunder. Jobbar själv inom telecom och där kanske flera av er minns en stor "konkurs" i ett amerikanskt bolag som bollade runt med var pengarna skulle bokföras för att siffrorna skulle se bra ut mot kund/aktieägare. Jag som kund vill ha de riktiga priserna på allt och kan sedan då ta den som är billig i antingen material eller timpris vad som för mig blir billigast.
Ärlighet i detta tror jag alla tjänar alla på i längden då förtroendet för hantverkare går upp och de får mer att göra. Anledningen till att många hempular tror jag har till stor del att göra med att man inte litar på hantverkare och inte att kostnaden är stor. Även om jag själv gör mycke själv för att få det som jag själv vill vartefter det växer fram.
Ärlighet i detta tror jag alla tjänar alla på i längden då förtroendet för hantverkare går upp och de får mer att göra. Anledningen till att många hempular tror jag har till stor del att göra med att man inte litar på hantverkare och inte att kostnaden är stor. Även om jag själv gör mycke själv för att få det som jag själv vill vartefter det växer fram.
jag tar 153,73 för dubbeltrappbrytare inkl moms
skulle jag sälja den för 100:- så skulle jag få betala för "att bli av med den" >
däremot tar jag 59,10:- ink momsför en 1-polig brytare
så snittet på dom 2 sorterna blir 106:-
uttag inf mj 2-v 77:-ink moms
tex biltemas elcentraler har tidigare inte uppfyllt kraven för brandtålighet, vem vill snåla in på en sån sak och riskera att hela huset brinner ner om det blir ett elfel?
fast man sparar ju någon krona på att köpa smäckgrejor....
monterade uttag hos en som köpt själv, pga krångliga uttag tog det mycket längre tid att ansluta varje uttag vilket han givetvis får betala. sen när jag skulle göra installationsmätningarna gick det bara med grovt våld att få i stickproppar i uttagen, men dom var ju billiga :
det visade sej att det varit billigare om han köpt uttagen av mej och samtidigt fått bättre kvalite och garanti
skulle jag sälja den för 100:- så skulle jag få betala för "att bli av med den" >
däremot tar jag 59,10:- ink momsför en 1-polig brytare
så snittet på dom 2 sorterna blir 106:-
uttag inf mj 2-v 77:-ink moms
tex biltemas elcentraler har tidigare inte uppfyllt kraven för brandtålighet, vem vill snåla in på en sån sak och riskera att hela huset brinner ner om det blir ett elfel?
fast man sparar ju någon krona på att köpa smäckgrejor....
monterade uttag hos en som köpt själv, pga krångliga uttag tog det mycket längre tid att ansluta varje uttag vilket han givetvis får betala. sen när jag skulle göra installationsmätningarna gick det bara med grovt våld att få i stickproppar i uttagen, men dom var ju billiga :
det visade sej att det varit billigare om han köpt uttagen av mej och samtidigt fått bättre kvalite och garanti
Efter att en gang for manga ar sedan ha haft ett hus som brann ner, sa kan jag bara inflika att det ar fa saker som jag har hogre betalningsvilja for an att anlita en kompetent elektriker som installerar basta mojliga grejor i vart nya hus, utan att ta nagra genvagar!!!
(Nu var det i slutanden inte eldragning eller annat som orsakade branden, utan kortis i en diskmaskin som kort dessforinnan reparerats av Soderorts Hushallstjanst - Ha, dar fick dom! De hade till och med mage att hota med inkasso for att fa betalt for sin saltade faktura som damp ner i brevladan samma dag som det brann... - men i alla fall fick jag en ny respekt for el...)
(Nu var det i slutanden inte eldragning eller annat som orsakade branden, utan kortis i en diskmaskin som kort dessforinnan reparerats av Soderorts Hushallstjanst - Ha, dar fick dom! De hade till och med mage att hota med inkasso for att fa betalt for sin saltade faktura som damp ner i brevladan samma dag som det brann... - men i alla fall fick jag en ny respekt for el...)
Detta med påslag gör ju att man blir tokig.. spinner iväg lite men ändå.
När jag började renovera i huset så köpte jag eljos "renova"-uttag på jula. Jag tror att jag betalade 190kr för ett dubbeluttag.
När grannen sen gled in och erbjöd mig att köpa genom hans företag med rabatter och momsbefrielser så hamnade priset på 80-85 kr st istället. Det innebär att jula som ju borde ha ett hyggligt inköpspris lägger på drygt 55kr + momsen på varje uttag de säljer. Går man sedan till ett mer "kvalitetsinriktat" ställe så kostar samma uttag 30-50 kr mer. Det blir en massa pengar på ett enda hus som byter uttag...
naturligtvis ska man tjäna pengar men det får ju vara lite måtta på det hela...
När jag började renovera i huset så köpte jag eljos "renova"-uttag på jula. Jag tror att jag betalade 190kr för ett dubbeluttag.
När grannen sen gled in och erbjöd mig att köpa genom hans företag med rabatter och momsbefrielser så hamnade priset på 80-85 kr st istället. Det innebär att jula som ju borde ha ett hyggligt inköpspris lägger på drygt 55kr + momsen på varje uttag de säljer. Går man sedan till ett mer "kvalitetsinriktat" ställe så kostar samma uttag 30-50 kr mer. Det blir en massa pengar på ett enda hus som byter uttag...
naturligtvis ska man tjäna pengar men det får ju vara lite måtta på det hela...
hrrm nja han har inte direkt garageförsäljning.. och när jag handlar på det viset så får jag skylla mig själv för att jag har en så kass kommunal lön...
min poäng var iaf att ett företag som jula eller k-rauta (som visst ska vara skandinaviene största byggkedja) borde ha samma rabatter. k-rauta tar i sin vårkatalog 249 för sina jordade renova uttag...
vissa tjänar pengar på dessa påslag... sen att en "vanlig" elektriker inte alls får de priserna kan jag förstå men tycker ändå att påslagan ofta blir för stora.
efterlyser specificerade fakturor med de eg kostnaderna.
min poäng var iaf att ett företag som jula eller k-rauta (som visst ska vara skandinaviene största byggkedja) borde ha samma rabatter. k-rauta tar i sin vårkatalog 249 för sina jordade renova uttag...
vissa tjänar pengar på dessa påslag... sen att en "vanlig" elektriker inte alls får de priserna kan jag förstå men tycker ändå att påslagan ofta blir för stora.
efterlyser specificerade fakturor med de eg kostnaderna.
efterlyser specificerade fakturor med de eg kostnaderna. [/quote]
Fungerar inte i någon branch......
Fungerar i byggbranshen, har byggt hela mitt hus på det sättet. Fast pris på arbetet, mtrl löpande redovisat med påslag enl ök mellan mig och byggaren. Alla nöjda, byggaren tar ingen risk (mer än felbedömning av tiden) och jag betalar vad det skall kosta, inga ockerpriser, får del av byggarens rabatter. Riskerar inga sniklösningar pga att byggare "glömt" någon post när kalkylen gjordes. Perfekt !
Har också jobbar enligt löpande räkning, men då har vi bett grossisten ändrat priset och fakturerat oss 2 gågnger, med 2 olika priser, så det fungerar inte i verkligheten....el richard skrev:
Men tanken e god. Tänk om dom gjorde så på konsum,ica, ikea, wow vad pengar vi skule tjäna.........
Om jag skulle sälja matiral efter mitt inköps pris så skulle jag inte ta det jobbet, man har ju egna räkningar att betala, typ hyra,bensin,maskiner,fackavgifter,skatt,mm.
jag fattar att folk har räkningar att betala och att jula ska betala även de få anstälda som de har och hyror mm.
vad jag menade var att om man betalar de faktiska kostnaderna för materialet och de faktiska kostnaderna för alla resor mm som måste göras och den faktiska lön å andra avgifter som ska betalas in så kan ju slutnotan bli den samma men man vet vad man betalat för.
att som ngn skrev här dumpa timkostnaden för att ha skitdyrt materiel gynnar ju ingen. jag vill mest veta vad jag betalar för och om hantverkan ska ha ut 2¨' i månaden så får man väl stå för det.
ångrar mest att jag gick på den lätte om att studier på högskola lönar sig och att byggutbildningana var för misslyckade... det är ju mitt bekymmer
tycker att det är bra att hela byggbranschen har ökat i status
vad jag menade var att om man betalar de faktiska kostnaderna för materialet och de faktiska kostnaderna för alla resor mm som måste göras och den faktiska lön å andra avgifter som ska betalas in så kan ju slutnotan bli den samma men man vet vad man betalat för.
att som ngn skrev här dumpa timkostnaden för att ha skitdyrt materiel gynnar ju ingen. jag vill mest veta vad jag betalar för och om hantverkan ska ha ut 2¨' i månaden så får man väl stå för det.
ångrar mest att jag gick på den lätte om att studier på högskola lönar sig och att byggutbildningana var för misslyckade... det är ju mitt bekymmer
tycker att det är bra att hela byggbranschen har ökat i status
likblek!
hur menar du nu?
ska fakturan/offerten specas upp med tex: telefonsamtal 56,38:-, kontorsmateriel(papper, bläck till skrivare 3,27:-, skruvmejsel 34,21:-, försäkring 50,67:-, utbildning 356,90:-, krockade med bilen på väg att hämta materiel 7940:-, osv osv samt speca upp fakturan enligt ovanstående 2000:-?
hur menar du nu?
ska fakturan/offerten specas upp med tex: telefonsamtal 56,38:-, kontorsmateriel(papper, bläck till skrivare 3,27:-, skruvmejsel 34,21:-, försäkring 50,67:-, utbildning 356,90:-, krockade med bilen på väg att hämta materiel 7940:-, osv osv samt speca upp fakturan enligt ovanstående 2000:-?
Förlåt en förkortning 7-8000 kr , jag menade 7000-8000 kronor för arbetet...robban44 skrev:Just detta jag talar om när jag ser priserna som el-richard ritar ner här.
Elcentral 2500:- kan jag hålla med om beroende på om den även innehåller JFB och hur många 1 och 3 fas grupper den innehåller men då att installatören har 30-50% rabatt på det priset och då kostar den kanske 1500-1800:-
Mätartavla som från den 1/7 inte får innehålla en brytare före mätaren kostar max 1500:- med en rabatt på ca:30% Netto ca: 1100:-
Kabel om vi pratar 4x6+6 in så listpris 145:- m ca: med rabatt på 60-80% Netto ca: 45:-m, mer betalar faktiskt inte en installatör idag. Om man då behöver dra ett antal meter och betalar 100:- för mycket per meter så blir ju detta rena ockret.
Vad är det för uttag som kostar 150:-???? Var det kapslade dubbla så kan priset vara motiverat men annars inte över 100:- och samma för brytare.
Allt sammantaget så är det alldeles för höga påslag på materielpriserna punkt slut.
Att då ha ett timpris som du räknat ut på 780:- samtidigt så är det ju ok men materielpriserna alldeles åt skogen, dom prylarna kan du handla själv till betydligt lägre priser och låta en installatör sätta upp, men det kan också bli problem för många installatörer vägrar att göra detta då dom går miste om sin lilla guldgruva att tjäna grova pengar på att ta ut ockerpriser på materielen.