828 läst ·
8 svar
828 läst
8 svar
Tar det verkligen så lång tid?
Hej,
Hade två hantverkare över igår som skulle kolla på att lägga klinker och sätta kakel i två badrum. Båda badrummen är folierade och tätade med respektive manchetter och har gjorts enligt konstens alla regler. Resultatet har fått godkänt av båda hantverkarna som kollade och en hantverkare som tittat förbi för att se hur det går. De ska endast lägga och sätta det, fogningen och efterarbete löser jag. Allt material för att sätta och lägga plattorna finns tillgängligt, upplagt och klart i taktiska stationer i ett område mellan båda badrummen med gott om utrymme. Det som för mig blev lite av en överraskning var tiden det skulle ta.
För att ge lite uppgifter på badrummen och vilka plattor som ska användas;
Stora badrummet: 3,2 x 2,8m (takhöjd 2,6m). Ett fönster och en dörr. På golvet ska det ligga 60x60 plattor förutom i duschdelen som ska ha 30x30 mosaikplattor. Sockel av samma mönster/typ som golvklinker. På väggarna ska det vara blankt vitt kakel i dimensionerna 30x60 förutom i duschdelen där det blir "stavar" 7,5x30 på högkant. Det blir lister runt dörr och fönster.
Lilla badrummet: dryga 1,8m x 1,8m (takhöjd 2,5m). Dörr. Exakt samma upplägg som i det lilla.
Detta skulle i bästa fall ta 10 dagar för det stora och 7 dagar för det lilla. Det här får jag inte ihop och jag ifrågasatte inte vid tillfället för jag blev så förvånad. De skulle återkomma med detaljer i offerten. Jag står för ritningar och upplägget för hur det ska läggas.
Kan det här verkligen ta 17 arbetsdagar??
Hade två hantverkare över igår som skulle kolla på att lägga klinker och sätta kakel i två badrum. Båda badrummen är folierade och tätade med respektive manchetter och har gjorts enligt konstens alla regler. Resultatet har fått godkänt av båda hantverkarna som kollade och en hantverkare som tittat förbi för att se hur det går. De ska endast lägga och sätta det, fogningen och efterarbete löser jag. Allt material för att sätta och lägga plattorna finns tillgängligt, upplagt och klart i taktiska stationer i ett område mellan båda badrummen med gott om utrymme. Det som för mig blev lite av en överraskning var tiden det skulle ta.
För att ge lite uppgifter på badrummen och vilka plattor som ska användas;
Stora badrummet: 3,2 x 2,8m (takhöjd 2,6m). Ett fönster och en dörr. På golvet ska det ligga 60x60 plattor förutom i duschdelen som ska ha 30x30 mosaikplattor. Sockel av samma mönster/typ som golvklinker. På väggarna ska det vara blankt vitt kakel i dimensionerna 30x60 förutom i duschdelen där det blir "stavar" 7,5x30 på högkant. Det blir lister runt dörr och fönster.
Lilla badrummet: dryga 1,8m x 1,8m (takhöjd 2,5m). Dörr. Exakt samma upplägg som i det lilla.
Detta skulle i bästa fall ta 10 dagar för det stora och 7 dagar för det lilla. Det här får jag inte ihop och jag ifrågasatte inte vid tillfället för jag blev så förvånad. De skulle återkomma med detaljer i offerten. Jag står för ritningar och upplägget för hur det ska läggas.
Kan det här verkligen ta 17 arbetsdagar??
Redigerat:
Låter helt orimligt. Uppenbarligen har du med en skojarfirma att göra. De förutsätter att kunden inte har en aning och utnyttjar det då det tyvärr oftast är en korrekt förutsättning. Tur att du verkar ha lite bättre koll. Hur hittade du dessa skojare? Berätta historien för hantverkarna som du haft kontakt med innan så kan de säkert tipsa om någon..B Benpe skrev:
De får fina omdömmen av kollegor till mig som anlitat dem. Så det för mig känns så mystiskt.L lbgu skrev:Låter helt orimligt. Uppenbarligen har du med en skojarfirma att göra. De förutsätter att kunden inte har en aning och utnyttjar det då det tyvärr oftast är en korrekt förutsättning. Tur att du verkar ha lite bättre koll. Hur hittade du dessa skojare? Berätta historien för hantverkarna som du haft kontakt med innan så kan de säkert tipsa om någon..
En granne gick förbi och rastade hundarna senare på kvällen. Då nämnde jag det och han såg lika förvånad ut som jag kände mig och avrådde mig starkt från att ta det erbjudandet. De gjorde om sitt badrum(lite större än mitt lilla badrum) för några år sedan och lejade bort själva klinker och kakelsättningen och de var klara på knappa 3 arbetsdagar, inklusive fogning.
Finns det någon anledning att tro att dina kollegor är det minsta kompetenta när det gäller praktiska saker? De tillhör uppenbarligen den kategorin som dessa hantverkare kan lura totalt utan att offret fattar det. Offret är till och med tacksamt. Tack vare dessa finns det bolag som kan försörja sig med att åka runt och rensa andras avlopp.B Benpe skrev:
Du kan ju visa kollegerna denna tråden, de kan behöva ett uppvaknande även om det blir brutalt
Jag skulle nog påstå att båda som anlitat dem har förmågan att avgöra om de blir blåsta. Dock skiljer sig jobben åt i våra fall.L lbgu skrev:Finns det någon anledning att tro att dina kollegor är det minsta kompetenta när det gäller praktiska saker? De tillhör uppenbarligen den kategorin som dessa hantverkare kan lura totalt utan att offret fattar det. Offret är till och med tacksamt. Tack vare dessa finns det bolag som kan försörja sig med att åka runt och rensa andras avlopp.
Du kan ju visa kollegerna denna tråden, de kan behöva ett uppvaknande även om det blir brutalt![]()
Jag pratade med min bror precis som ska blås a ut hela sitt badrum, in med matta och kakel, dra om lite rör och montera upp alla möbler och porslin. De uppskattade jobbet till 3-5 veckor. Firman tog alla tänkbara mått och återkom med upplägg tillsammans med offert. Efter alla avdrag så landar det jobbet på 133'.
Räknar jag lite lätt på att dessa plattsättare tar 500kr/h och att en person jobbar med det så blir det ju nästan 70 000:- bara för att få upp kakel och klinker.
Jag blir inte klok på det när en hantverkare på youtube lägger 60x60 plattor på ca 2-3kvm innan frukost.
Det är nog att det ska ta 17 dagar som gör att jag inte kan släppa det.
Jag och min far har byggt hela huset( exkl väggelement och takstolar). Taket upp till färdig läkt lades av dem sen har jag och pappa gjort allt efter det och fått mängder av beröm från både hantverkare och icke hantverkare.
Jag känner mig så ställd av det här att jag nästan lika gärna gör det själv fastän att jag inte har tiden.
Redigerat:
Kan ju vara så att dina kollegor utstrålade att de hade koll. Då insåg skojarna att det inte var lönt att försöka. Sen fick de kanske intrycket att du inte hade koll och drog en rövare. Om du rannsakar dig själv så inser du nu kanske att du borde bett dem dra åt helvete när de drog den att de skulle ta 17 dagar. Att du inte gjorde det bekräftade säkert bara för skojarna att du inte hade en aning om hur lång tid jobbet skulle ta.B Benpe skrev:
Bry dig inte om det. De körde en fuling, förhoppningsvis ser du till att undvika dem och liknande skojare i framtiden. Läser man en del trådar på detta forum (finns massor som råkat ut för oseriösa hantverkare) så är det svårt att undvika att bli rätt cynisk när det gäller hantverkare.B Benpe skrev:
Kanske ingen dum idé. Med tanke på vad du får betala med skattade pengar är det säkert lönsamt att ta tjänstledigt ifall det är möjligt och göra det själv.B Benpe skrev:
Tror nog helt enkelt det är så att de inte vill ha jobben
Det är säkert så att de kommer få lämna garanti och stå för om det läcker. Utan att ha lagt tätskitet själva.
Mig veterligen brukar de flesta plattsättare vilja stå för hela tätskiktet.
Så de tar helt enkelt höjd i priser för garantin.
Det är säkert så att de kommer få lämna garanti och stå för om det läcker. Utan att ha lagt tätskitet själva.
Mig veterligen brukar de flesta plattsättare vilja stå för hela tätskiktet.
Så de tar helt enkelt höjd i priser för garantin.
Klicka här för att svara