Hej,

Renoverar en vägg hemma i hallen och hade tänkt ha fast monterad vägglampa ovanför en dörr.
Min tanke var att bara ha ett rörutlopp genom gipsskivan och EKK ut ur rörutloppet eller ren fk beroende på hur armaturens inkoppling ser ut.

Nu när jag fått hem lampan så reagerar jag på att den är markerad som dubbelisolerad men jag tycker inte att det ser ut att stämma, men kanske tänker fel?

Se bilder nedan, det finns en "strumpa" in till kopplingsplinten så fk borde kunna gå in där och då ha dubbelisolering, men går ju sen enkelisolerade ledare från kopplingsplinten och till transformatorn?!

Det guldfärgade är metall och kontinuitetsmätte det guldfärgade och fick kontinuitet, så det guldfärgade verkar vara strömförande.
I min värld betyder det enkelisolerad armatur då enkelisolerade ledaren kan ha en skada och komma i kontakt med höljet som blir strömförande.

- Anses det OK att ansluta skyddsjord till höljet eller borde jag bara returnera lampan och påpeka bristerna?

- Hur brukar man fästa denna typen av vägglampor? Utanpå ett rörutlopp eller brukar man sätta apparatdosa?

• Instruktionsblad med steg-för-steg-montage för vägglampa, visar diagram och monteringsdetaljer. Verktyg och skruvar avbildade för installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på baksidan av en vägglampa med synliga elektriska kopplingar och en hand som håller den guldfärgade metallhållaren.
    Skapa konto
  • Wow
avh67f och 1 till
  • Laddar…
R Rubb skrev:
returnera lampan och påpeka bristerna?
Ja, detta är ett grovt fel i konstruktionen.

Från IEC 60598-1
Utdrag ur IEC 60598-1 som beskriver regler för dubbel och förstärkt isolering i konstruktion av metallinkapslade klass II armaturer.
Skapa konto

R Rubb skrev:
Hej,

Renoverar en vägg hemma i hallen och hade tänkt ha fast monterad vägglampa ovanför en dörr.
Min tanke var att bara ha ett rörutlopp genom gipsskivan och EKK ut ur rörutloppet eller ren fk beroende på hur armaturens inkoppling ser ut.

Nu när jag fått hem lampan så reagerar jag på att den är markerad som dubbelisolerad men jag tycker inte att det ser ut att stämma, men kanske tänker fel?

Se bilder nedan, det finns en "strumpa" in till kopplingsplinten så fk borde kunna gå in där och då ha dubbelisolering, men går ju sen enkelisolerade ledare från kopplingsplinten och till transformatorn?!

Det guldfärgade är metall och kontinuitetsmätte det guldfärgade och fick kontinuitet, så det guldfärgade verkar vara strömförande.
I min värld betyder det enkelisolerad armatur då enkelisolerade ledaren kan ha en skada och komma i kontakt med höljet som blir strömförande.

- Anses det OK att ansluta skyddsjord till höljet eller borde jag bara returnera lampan och påpeka bristerna?

- Hur brukar man fästa denna typen av vägglampor? Utanpå ett rörutlopp eller brukar man sätta apparatdosa?
Det finns dubbelsisolerad kopplingskabel, om du öppnar plinten kan du ser om den bruna och blå har en mantel eller inte.
Det är inte ovanligt på LED-drivdon med fastgjutna anslutningar, motsvarande din applikation.

• Gilla
Bengt_5211
  • Laddar…
Det finns även en märkning på ledarna, men jag kan inte utskilja vad det står.

Jag tycker spontant de borde vara lite tjockare för att vara mantlade.

N nb. skrev:
Det finns dubbelsisolerad kopplingskabel, om du öppnar plinten kan du ser om den bruna och blå har en mantel eller inte.
Det är inte ovanligt på LED-drivdon med fastgjutna anslutningar, motsvarande din applikation.
Du har rätt, den är dubbelisolerad.
Är en H03VH7-H och man ser att den har två olika höljen.

Man lär sig något nytt varje dag :)
Var för snabb med att ta förgivet enkelisolering, gick bara på att den bara gav intrycket av en standard FK.

• En hand håller två elektriska kablar med olika färgade höljen, troligen dubbelisolerade H03VH7-H-kablar.
    Skapa konto
  • Hand håller i en vit elkomponent med två kablar, en blå och en brun, anslutna. En skruvmejsel och en duk syns i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
avh67f och 4 till
  • Laddar…
För 300 V kopplingsledare borde en dubbel isolering (PVC) vara i häraden 1.0 mm tjock vilket för 0.75 mm² borde ge en diameter på 3.0 mm. Det kanske stämmer med ögonmåttet, att isoleringens tjocklek är ungefär lika med ledarens diameter.

Det vore faktiskt anmärkningsvärt med ett sådant konstruktionsfel. Fel av mig.

A
Det såg ut som vanliga grundisolerade ledare innan man fick se insidan. Och jag har för mig det har varit uppe några felkonstruerade klass 2-armaturer här på forumet hyfsat nyligt där det faktiskt varit grundisolerade ledare så det är nog kanske värt tiden att syna sådant lite närmare ändå?

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.