41 423 läst ·
105 svar
41k läst
105 svar
Är det värt striden? Finns det någon chans att vinna?
En slipersmur är ju såklart en mur av trä och även idag finns det oilka varianter av trä att göra en liknande mur av. Det är om man gör en likadan konstruktion en reparation och inte en ändring och har den funnits där sen 70 talet så leta på lite gamla bilder som bevisar att den knappast är ett svartbygge eller ja om det nu skulle vara ett svartbygge så är det så gammalt så det är presskiberat..
Reparera med en ny mur som ser så likadan ut som möjligt
Om stockarna den är byggd av är kresot stockar 7 sleepers eller nån vanlig trästock behandlad med roslagsmahogny lär inte vara tydligt i ursprunglig bygglov för muren som såklart saknas mest troligt..
uppför en mur på liknande sätt i trä där man med dagens sämre träskydd måste såklart göra mindre ändringar som stadigare fundament men se till att färdigt reslutat på synliga delar på färdig mur är snarlik den gamla och kalla det renovering och reparation..
Ta ordentligt med bilder som stödjer / bevisar att ni kopierat den gamla och att det är en rep av en gammal "trämur"
Den andra lösningen verkar ju vara att söka bygglov och tvinga det vidare om dom nekar och driva det vidare tills nån får ge sig
Ja menar det finns ju telefonstolpar och sleepers idag med i trä så går ju att lappa och laga
Reparera med en ny mur som ser så likadan ut som möjligt
Om stockarna den är byggd av är kresot stockar 7 sleepers eller nån vanlig trästock behandlad med roslagsmahogny lär inte vara tydligt i ursprunglig bygglov för muren som såklart saknas mest troligt..
uppför en mur på liknande sätt i trä där man med dagens sämre träskydd måste såklart göra mindre ändringar som stadigare fundament men se till att färdigt reslutat på synliga delar på färdig mur är snarlik den gamla och kalla det renovering och reparation..
Ta ordentligt med bilder som stödjer / bevisar att ni kopierat den gamla och att det är en rep av en gammal "trämur"
Den andra lösningen verkar ju vara att söka bygglov och tvinga det vidare om dom nekar och driva det vidare tills nån får ge sig
Ja menar det finns ju telefonstolpar och sleepers idag med i trä så går ju att lappa och laga
Intressant! Bor också i Huddinge och med en liknande planlösning låter det som. Vi har halvt ruttna slipers mot en allmän väg som leder upp till en terrass. Bytte slipers i en naturtrappa från nedre delen av plan trädgårdstomt upp till terassen. Men mot sluttningen till gatan har vi inget planerat (än så länge). Ska kanske kolla upp vad som gäller då.
Hmm. Kanske naivt men har inte TS fått ett lösningsförslag från kommunen för att inte ”väcka björnen..” dvs punkt 3. Renovera bef. Framgår ju också i annat inlägg att det skulle varit ok att renovera stegvis.
Min renovering skulle i så fall sträckta sig över tex 2 somrar där jag schaktat ur, satt L stöd och sen monterat ”moderna” slipers utanpå och dölja med armeringsjärn och murgröna tex. Kräver ju en del mod men tror faktiskt du kan gör så. Alt skippa L stöden och bara köra slipers. Sätt Platon invändigt så håller de längre. Som sagt. Gör det stegvis.
Min renovering skulle i så fall sträckta sig över tex 2 somrar där jag schaktat ur, satt L stöd och sen monterat ”moderna” slipers utanpå och dölja med armeringsjärn och murgröna tex. Kräver ju en del mod men tror faktiskt du kan gör så. Alt skippa L stöden och bara köra slipers. Sätt Platon invändigt så håller de längre. Som sagt. Gör det stegvis.
Nu har jag kollat den ändring av bygglagstiftningen som ligger på riksdagens bord och träder i kraft 1 december. Jag tror regeringen räddar TS.
Den nya lagtexten tar bort kravet på bygglov för att väsentligt ändra en mur, en liberalisering. Så TS kan väsentligt ändra muren om den bara inte flyttas eller utökas. Lagtexten från propositionen:
Den nya lagtexten tar bort kravet på bygglov för att väsentligt ändra en mur, en liberalisering. Så TS kan väsentligt ändra muren om den bara inte flyttas eller utökas. Lagtexten från propositionen:
Ja, vi har funderat på att låta det ske.C cpalm skrev:Är väl troligen inte fallet, men om det inte är ett stort problem för er, så låt den rasa då.
Sen när kommunen börjar bråka om det så visar ni bara skriftligt från dem själva att det inte kan ha rasat eftersom det varken finns mur eller höjdskillnad. Förhoppningsvis mjuknar då tonen.
Eller mer konstruktivt kanske, begär ett möte med någon representant på stadsbyggnadskontoret eller motsvarande. Gärna på plats med syn. Alltid enklare att övertyga någon ansikte mot ansikte.
Har denna gått igenom? Har du referens till paragrafen? Vad kommer det ifrån?Claes Sörmland skrev:
Nu har jag kollat den ändring av bygglagstiftningen som ligger på riksdagens bord och träder i kraft 1 december. Jag tror regeringen räddar TS.
[bild]
Det är en mur på /mot vår egen tomt 😶A AG A skrev:Som @cpalm också skriver, så förstår jag inte problemet. Eller visst kanske tomten ser lite ovårdad ut, samt att ni riskerar att förlora en meter av tomtgränsen. Men, i övrigt så det ju inte ditt problem. Kommunen och eventuellt andra grannar är väl de som sitter på det verkliga problemet när muren rasar.
Det är propositionen för PBL-ändringen som kommer i höst och träder i kraft 1 dec (om himlen inte faller ned):Globetrot skrev:
https://www.regeringen.se/contentas...ytt-regelverk-for-bygglov-prop.-202425169.pdf
Regeringen liberaliserar och minskar omfattningen av åtgärder som kräver bygglov.
Bästa svaret
Här har du huvudtråden för att diskutera lagändringarna:
https://www.byggahus.se/forum/threads/regeringen-vill-foerenkla-reglerna-kring-bygglov.542945/
https://www.byggahus.se/forum/threads/regeringen-vill-foerenkla-reglerna-kring-bygglov.542945/
Vänta till efter jul då nya regler ev gällerO Oscar Levy skrev:Intressant! Bor också i Huddinge och med en liknande planlösning låter det som. Vi har halvt ruttna slipers mot en allmän väg som leder upp till en terrass. Bytte slipers i en naturtrappa från nedre delen av plan trädgårdstomt upp till terassen. Men mot sluttningen till gatan har vi inget planerat (än så länge). Ska kanske kolla upp vad som gäller då.
Vilka jävla problem de här jävla kommunpamparna har, man tror inte sina ögon och öron. När man hört det mesta får man höra ännu lite mer. Respekten för medborgarna är absolut noll
Har du läst bygglovet från -76 så att du säkert vet att dessa saker inte finns med så att de inte bara svarar enligt vad detaljplanen säger?Globetrot skrev:
Vi har begärt ut alla handlingar på vår fastighet bebyggd -72 och det äldsta vi fick var ett bygglov på en ändring -06. Vi har originalritningarna, detaljplanen antyder att vårt hus bör ha haft ett bygglov och grannar som var med från början har berättat att de som byggde två förråd (långt innan friggebodsreglerna) var väldigt noga med att papper skulle vara korrekta så de var säkra på att bygglov måste finnas. Så vi är väldigt säkra på att det fanns bygglov på huset och två förråd men ändå finns de ingenstans varken hos kommunen eller riksarkivet vad det verkar. Så har du inte sett bygglovet från -76 så skulle inte jag lite på att det verkligen var det som kommunen läste och inte bara reglerna i detaljplanen
Och respekten för kommunpamparna är NOLL från medborgarna som tack.B bobbisen77 skrev:
Gör något vid valet 2026, avsätt idioterna !
Hur ska det gå till? Är enorma mängder material som måste flyttas för att gjuta en 1.7 meter hög stödmur. Och säkert veckors jobb med armering och formsättning, beroende på längd. Dessutom ganska komplicerat.A AndersS skrev:
Lär ju inte vara särskilt diskret om man vill undvika uppmärksamhet.