P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej, det är relevant för det ger exempel på vad som är rätt vanligt förekommande som arbetsmetod i branschen. D v s det ger TS och andra läsare information om vad som kan hända om man har otur med företaget man uppdrar sin badrumsrenovering åt. Kan vara bra att förbereda sig både för soliga dagar och regn. Vi får hoppas att det är sol som gäller för TS!



TS berättar att de har försökt: "De ville ha det till ett tilläggsarbeten att ta bort plast i ytterväggen."
Nu pratar du hux flux om plast det var inte det jag diskuterade med dig om men du kan fortsätta jiddra med stöd av dina grannars tillkommande arbeten det är ju sååå relevant!
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
På ett sätt förstår jag ditt tankesätt men tyvärr måste man ibland själv engagera sig också. :)
Som sagt går inte allting att förmedla i skrift när det kommer till sådana här arbeten så man sen kan inbilla sig att det är hugget i sten och ska samt måste utföras exakt efter det som är skrivet.

Inväntar du en besiktning för något man kan lösa innan genom ett samtal så gör det ju bara att du får ha dem där i 4v till kanske och vara utan badrum ännu längre. :(
Såklart! Det är inte det jag menar. Men besiktning ett är av just konstruktion (inkl regelavstånd) inom ett par dagar (nästa vecka).
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Globetrot Globetrot skrev:
Såklart! Det är inte det jag menar. Men besiktning ett är av just konstruktion (inkl regelavstånd) inom ett par dagar (nästa vecka).
Ah, ok... trodde det var färdigt då.
 
Blir ju knas mot avtalet om man nu sätter in en regel mellan, då får man ju cc300 inte cc450 som avtalet 😬.

Ska du ha dold rördragning så funkar inte vanliga fixturer i 45*45 vägg (eller det går att få dit om man vill men det är inte rätt..)
 
  • Wow
AG A
  • Laddar…
nino nino skrev:
Blir ju knas mot avtalet om man nu sätter in en regel mellan, då får man ju cc300 inte cc450 som avtalet 😬.

Ska du ha dold rördragning så funkar inte vanliga fixturer i 45*45 vägg (eller det går att få dit om man vill men det är inte rätt..)
Hej,
Det är sant. Men min gissning är att cc30 är acceptabelt om man avtalat cc45. Men jag vet inte om det kommer leda besiktning problem. Eftersom det gör det ”bättre”. Blir intressant att lära sig då. Tror du att det kommer resultera i en anmärkning?

Vad jag minns från tidigare besiktningar så kan beställaren ”acceptera bort” vissa anmärkningar. Det lär vi göra i så fall….om inte besiktningsman ser något tekniskt problem med cc3” förstås.

Vi ska ha utanpåliggande vatten rör
 
Redigerat:
Paul-Staffanstorp
Globetrot Globetrot skrev:
Hej,
Det är sant. Men min gissning är att cc30 är acceptabelt om man avtalat cc45. Men jag vet inte om det kommer leda besiktning problem. Eftersom det gör det ”bättre”. Blir intressant att lära sig då.

Vad jag minns från tidigare besiktningar så kan beställaren ”acceptera bort” vissa anmärkningar. Det lär vi göra i så fall….om inte besiktningsman ser något tekniskt problem med cc3” förstås.

Vi ska ha utanpåliggande vatten rör
Som jag sagt innan så blir det i min värld inte bättre med cc30 utan böjstyvheten uppnås med cc600, 15mm plywood och 13m gips OCH det blir godkända infästningar. (tvärtom sämre tycker jag)
Börjar de tumma på att sätta OSB istället så kan du börja skrika men i min värld och med 20års erfarenhet av badrumsrenoveringar utan anmärkningar så ställer det bara till problem att fälla in virke av annat mått mellan befintliga gamla torra reglar vilket gör att jag själv aldrig gör detta då behovet inte finns för att uppnå en tillräckligt böjstyv vägg för att sätta plattor.
 
  • Gilla
Globetrot och 1 till
  • Laddar…
En teoretisk rättså intressant diskussion (sidospår). Säg att man har ett konstruktionssavtal. Men entreprenör gör allt ”bättre” än avtalat. Mindre regelavstånd, mer tätskikt…(en extra strykning?) sådana saker som tekniskt bara är bra. Alt gör ingen skillnad? Kommer denne få massor med nedslag på besiktningen då?

Om man tex avtalat grått klinkers Art nr x Stl y och entreprenör köper o lägger ett brunt istället så är det ju en utförande anmärkning. Även om den inte påverkar tekniskt.

Lite som om man beställt en ”tråk grå / färg som inklueras” och det levereras en metallic mörkröd men allt annat enligt spec. Skulle man reklamera den? Om den är bättre / dyrare? Det kanske är smaksak?
 
Redigerat:
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Kan inte riktigt svara på det där då jag alltid jobbat efter devisen att ge minst det jag lovat leverera men oftast och förvisso även beroende på hur bra kommunikation man har med kunden så levererar jag oftast mer än avtalat utan att debitera extra för detta.

Mitt mål med en offert och ök. med kunderna har alltid varit att leverera ett komplett bra och fackmässigt utfört arbete och visar det sig då dyka upp något som vi inte tänkt på från början så ordnar jag det också utan snack om extrakostnader oavsett det är jag eller kunden som inte tänkt från början.
Så länge det naturligtvis inte är extrema saker så klart. ;)

Sen kan jag ju inte leverera och montera någon annan platta etc. med försvar om att kunden får en dyrare platta. 🤣
Slutresultatet ska ju vara i enlighet med kundens önskemål från början.
I annat fall får man ta en diskussion om det ska ändras något som påverkar utseende och slutresultat.
Men hur jag löser underarbetet har aldrig varit en diskussion faktiskt och kunderna har alltid haft förtroende för att jag löser det fackmässigt.

Jag har aldrig under 20 års tid heller varit med om att det behövts några besiktningsmän på mina projekt. 😉
Aldrig heller behövt riva och göra om något p.g.a felaktigt fall eller liknande onödiga fel.

Man ska jobba med tanken att det tar tid och göra ett bra badrum men det tar ännu längre tid att göra om ifall man inte gör det ordentligt från början. 😉
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Kan inte riktigt svara på det där då jag alltid jobbat efter devisen att ge minst det jag lovat leverera men oftast och förvisso även beroende på hur bra kommunikation man har med kunden så levererar jag oftast mer än avtalat utan att debitera extra för detta.

Mitt mål med en offert och ök. med kunderna har alltid varit att leverera ett komplett bra och fackmässigt utfört arbete och visar det sig då dyka upp något som vi inte tänkt på från början så ordnar jag det också utan snack om extrakostnader oavsett det är jag eller kunden som inte tänkt från början.
Så länge det naturligtvis inte är extrema saker så klart. ;)

Sen kan jag ju inte leverera och montera någon annan platta etc. med försvar om att kunden får en dyrare platta. 🤣
Slutresultatet ska ju vara i enlighet med kundens önskemål från början.
I annat fall får man ta en diskussion om det ska ändras något som påverkar utseende och slutresultat.
Men hur jag löser underarbetet har aldrig varit en diskussion faktiskt och kunderna har alltid haft förtroende för att jag löser det fackmässigt.

Jag har aldrig under 20 års tid heller varit med om att det behövts några besiktningsmän på mina projekt. 😉
Aldrig heller behövt riva och göra om något p.g.a felaktigt fall eller liknande onödiga fel.

Man ska jobba med tanken att det tar tid och göra ett bra badrum men det tar ännu längre tid att göra om ifall man inte gör det ordentligt från början. 😉
Du tillhör de som kan och har kompetens!

Jag gillar rimlighet. Har i flera fall haft stor nytta av besiktningsman då entreprenör faktiskt inte haft kunskap. Det är väldigt sällan (tror jag), entreprenör för saker av illvilja. Men vi har dock haft besiktningsmän som brottsanmält elektriker hos oss. 😂 Då var det väldigt skönt att ha besiktning man.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Ni kan följa entreprenaden under Projekt tråden om ni vill 🤗☀️
 
Paul-Staffanstorp
Globetrot Globetrot skrev:
Ni kan följa entreprenaden under Projekt tråden om ni vill 🤗☀️
Länk till den då 🤔
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.