Hej,

Haft en vattenskada hemma och har passat på att byta ut alla kopparrör. Är inte hemma alls på VVS men min tumme sitter (oftast) på rätt plats och inte i mitten så jag har kapacitet att vara ifrågasättande åtminstone.

Till köket bedömde vi att den smidigaste (och minst synliga) väg är att dra rören genom vinden. Så upp med spångolv och isolering blev det. I mitt huvud har jag alltid trott att rören borras genom träbjälklaget? Så länge hålet inte är för stort är det väl okej? Men man har gått under istället. Det är väl okej antar jag, men är det inte rimligt att anta att rören ska fästas på plats så dom inte kan röra sig? Nån typ av clip på varje bjälke?

Andra bilden visar arbetet med att förbereda upp vatten till tvättstugan. Beredaren ska upp hit nämligen efter att tidigare stått i badrummet nedan.

Är det godkänt på det här viset? En bräda som är fäst i regeln till vänster och i... gipsskivan på andra sidan. Dom hade bara kunnat skära ut 10 cm till av gipset så hade dom stött på en ny regel så kan brädan fästas i två reglar istället för en.

• Rördragning över golvbjälklag med isolering, visa förberett arbete för installation av vattenledning till tvättstuga på vinden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bilden visar rörinstallationer med märkningar i ett vägguttag, med träbräda och synliga gipsskivor. Rören är märkta med "VV" och "KV".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.