6 263 läst ·
56 svar
6k läst
56 svar
Är det godkänt med cc60?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Om de då återkommer med att de har räknat med cc60 så borde ju TS i min värld ställa frågan...Claes Sörmland skrev:
VARFÖR det när det står cc450 i avtalet ? 🙃
Då hade det kommit en förklaring i bästa fall och problemet hade inte varit ett problem nu.
Det här låter ju lite som min erfarenhet från omgivningen som jag skrev ovan. Att företaget försöker få det till att helt förväntade saker i en gammal vägg är tilläggsarbeten. D v s det är en affärsmetod för att höja priser i efterhand.Globetrot skrev:
De ville ha det till ett tilläggsarbeten att ta bort plast i ytterväggen. Jag frågade dem…men ni ska ju regla upp till cc45, hur hade ni tänkt göra det utan att ta bort plasten. Då kom infon att de tänkt bara ha cc60….så man kan säga att vi pga bra kommunikation kunde hindra en besiktning anmärkning? LoL
Är det så? Låter som du skriver Claes inte rimligt. Jag kan ju inte i efterhand komma och säga att jag inte tycker tex att priser i deras offert för tätskikt är för högt och välja själv att dra ner den avtalade summan. Jag har ju i och med att vi signerat accepterat priset. Eller så tänker jag?Claes Sörmland skrev:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Plasten i ytterväggen finns det inga krav på att ta bort längre.Globetrot skrev:
Ja, klart de inte djävlas bara. Det är inget jag tror.
De ville ha det till ett tilläggsarbeten att ta bort plast i ytterväggen. Jag frågade dem…men ni ska ju regla upp till cc45, hur hade ni tänkt göra det utan att ta bort plasten. Då kom infon att de tänkt bara ha cc60….så man kan säga att vi pga bra kommunikation kunde hindra en besiktning anmärkning? LoL
Precis som det inte finns krav på att regla cc450 för att uppnå böjstyvheten.
Sen vad de skrivit i avtalet och vad ni är överens om är en annan sak.
Sluta nu! hur mycket tror du att dom kan ta betalt för en 45x45 som i detta fallet behövs sättas dit som inte kommer att uppfylla säker vattens beräknade vägg som är utförd med 45x70 och inte 45x45 som TS har i sina väggar, har ens företaget presenterat en extra kostnad för en regel på 45x45?Claes Sörmland skrev:
Precis, det var en retorisk fråga till @Paul-Staffanstorp . Du är bunden av avtalet. Och det är företaget också. Och ni har avtalat om ett visst pris och 45CC. Ska ni ändra på det får ni båda komma överens om att omförhandla avtalet.Globetrot skrev:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Absolut inte men jag menar att de borde kommunicera om varför de skrivit cc450 och nu skiter i att göra så.Claes Sörmland skrev:
Då hade man kanske kommit fram till en vettig överenskommelse och lösning.
Ja, i ett fall betalade en granne kring 15 000 kr för att sätta upp några reglar i en gammal dörrpost med detta upplägg. Företaget la ned arbetet och vägrade fortsätta tills tilläggsavtal hade accepterat. Man blir rätt motiverad till sist när man står utan badrum och veckorna går.Rejäl skrev:
Företaget har alltså redan hävdat att de vill ha ersättning för att ta ned lite byggplast...
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Jisses Amalia.... 😱Claes Sörmland skrev:
Det är ju detta jag försökt förklara hela tiden... ta en diskussion mellan berörda parter för att hitta en lösning som båda känner sig nöjda och bekväma med.
Man måste någonstans som Svensson också förstå att ALLTING inte går att specificera in i minsta detalj när det handlar om t.ex en badrumsrenovering där man inte vet hur det ser ut bakom innan rivning.
Allt är inte hugget i sten bara för man skriver ett avtal utan vissa saker måste man vara flexibel att omförhandla och hitta lösningar på efterhand.
Helt orelevant att ta upp något om din granne..Claes Sörmland skrev:
Ja, i ett fall betalade en granne kring 15 000 kr för att sätta upp några reglar i en gammal dörrpost med detta upplägg. Företaget la ned arbetet och vägrade fortsätta tills tilläggsavtal hade accepterat. Man blir rätt motiverad till sist när man står utan badrum och veckorna går.
Företaget har alltså redan hävdat att de vill ha ersättning för att ta ned lite byggplast...
Har inte sett att TS har fått någon extra kostnad har du?
Sedan hela diskussionen om säker vatten faller i TS fall då väggen är för klent byggd från början..
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Nej, det är relevant för det ger exempel på vad som är rätt vanligt förekommande som arbetsmetod i branschen. D v s det ger TS och andra läsare information om vad som kan hända om man har otur med företaget man uppdrar sin badrumsrenovering åt. Kan vara bra att förbereda sig både för soliga dagar och regn. Vi får hoppas att det är sol som gäller för TS!Rejäl skrev:
TS berättar att de har försökt: "De ville ha det till ett tilläggsarbeten att ta bort plast i ytterväggen."Rejäl skrev:
Ja. Jag blev förvånad. Får se vad det landar. Vi kommer ju ha besiktning. En anledning till det är att 1. Jag är kund och inte insatt (därav frågor här) och 2. Jag har inte tid i min vardag med detta.Paul-Staffanstorp skrev:
Det är just därför jag skriver avtal 😂
Tack för svar!
Jag har lärt mig. Tror inte det är en stor sak. Men jättefin respons på forumet med fakta. Det hjälper mycket! Hade jag inte haft det forum hade jag vid flera gånger tidigare i livet (inte detta företag) blivit ”pålurad” en massa ….😉
Jag har lärt mig. Tror inte det är en stor sak. Men jättefin respons på forumet med fakta. Det hjälper mycket! Hade jag inte haft det forum hade jag vid flera gånger tidigare i livet (inte detta företag) blivit ”pålurad” en massa ….😉
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
På ett sätt förstår jag ditt tankesätt men tyvärr måste man ibland själv engagera sig också.Globetrot skrev:
Som sagt går inte allting att förmedla i skrift när det kommer till sådana här arbeten så man sen kan inbilla sig att det är hugget i sten och ska samt måste utföras exakt efter det som är skrivet.
Inväntar du en besiktning för något man kan lösa innan genom ett samtal så gör det ju bara att du får ha dem där i 4v till kanske och vara utan badrum ännu längre.