Paul-Staffanstorp
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
I trådstart:

"Vi bygger badrum med entreprenör och har avtalat cc45. Idag återkom han att de har räknat med cc60."
Om de då återkommer med att de har räknat med cc60 så borde ju TS i min värld ställa frågan...
VARFÖR det när det står cc450 i avtalet ? 🙃

Då hade det kommit en förklaring i bästa fall och problemet hade inte varit ett problem nu. ;)
 
Claes Sörmland
Globetrot Globetrot skrev:
De ville ha det till ett tilläggsarbeten att ta bort plast i ytterväggen. Jag frågade dem…men ni ska ju regla upp till cc45, hur hade ni tänkt göra det utan att ta bort plasten. Då kom infon att de tänkt bara ha cc60….så man kan säga att vi pga bra kommunikation kunde hindra en besiktning anmärkning? LoL
Det här låter ju lite som min erfarenhet från omgivningen som jag skrev ovan. Att företaget försöker få det till att helt förväntade saker i en gammal vägg är tilläggsarbeten. D v s det är en affärsmetod för att höja priser i efterhand.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du menar att avtalet inte är gällande i det avseendet? Varför tror du det? Kan även TS välja att ändra på andra delar av avtalet i efterhand, t ex sänka priset?
Är det så? Låter som du skriver Claes inte rimligt. Jag kan ju inte i efterhand komma och säga att jag inte tycker tex att priser i deras offert för tätskikt är för högt och välja själv att dra ner den avtalade summan. Jag har ju i och med att vi signerat accepterat priset. Eller så tänker jag?
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Globetrot Globetrot skrev:
Ja, klart de inte djävlas bara. Det är inget jag tror.

De ville ha det till ett tilläggsarbeten att ta bort plast i ytterväggen. Jag frågade dem…men ni ska ju regla upp till cc45, hur hade ni tänkt göra det utan att ta bort plasten. Då kom infon att de tänkt bara ha cc60….så man kan säga att vi pga bra kommunikation kunde hindra en besiktning anmärkning? LoL
Plasten i ytterväggen finns det inga krav på att ta bort längre. ;)
Precis som det inte finns krav på att regla cc450 för att uppnå böjstyvheten. ;)

Sen vad de skrivit i avtalet och vad ni är överens om är en annan sak. ;)
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det här låter ju lite som min erfarenhet från omgivningen som jag skrev ovan. Att företaget försöker få det till att helt förväntade saker i en gammal vägg är tilläggsarbeten. D v s det är en affärsmetod för att höja priser i efterhand.
Sluta nu! hur mycket tror du att dom kan ta betalt för en 45x45 som i detta fallet behövs sättas dit som inte kommer att uppfylla säker vattens beräknade vägg som är utförd med 45x70 och inte 45x45 som TS har i sina väggar, har ens företaget presenterat en extra kostnad för en regel på 45x45?
 
  • Haha
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Claes Sörmland
Globetrot Globetrot skrev:
Är det så? Låter som du skriver Claes inte rimligt. Jag kan ju inte i efterhand komma och säga att jag inte tycker tex att priser i deras offert för tätskikt är för högt och välja själv att dra ner den avtalade summan. Jag har ju i och med att vi signerat accepterat priset. Eller så tänker jag?
Precis, det var en retorisk fråga till @Paul-Staffanstorp . Du är bunden av avtalet. Och det är företaget också. Och ni har avtalat om ett visst pris och 45CC. Ska ni ändra på det får ni båda komma överens om att omförhandla avtalet.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du menar att avtalet inte är gällande i det avseendet? Varför tror du det? Kan även TS välja att ändra på andra delar av avtalet i efterhand, t ex sänka priset?
Absolut inte men jag menar att de borde kommunicera om varför de skrivit cc450 och nu skiter i att göra så. :)

Då hade man kanske kommit fram till en vettig överenskommelse och lösning. :)
 
  • Gilla
Globetrot och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Rejäl skrev:
Sluta nu! hur mycket tror du att dom kan ta betalt för en 45x45 som i detta fallet behövs sättas dit som inte kommer att uppfylla säker vattens beräknade vägg som är utförd med 45x70 och inte 45x45 som TS har i sina väggar, har ens företaget presenterat en extra kostnad för en regel på 45x45?
Ja, i ett fall betalade en granne kring 15 000 kr för att sätta upp några reglar i en gammal dörrpost med detta upplägg. Företaget la ned arbetet och vägrade fortsätta tills tilläggsavtal hade accepterat. Man blir rätt motiverad till sist när man står utan badrum och veckorna går.

Företaget har alltså redan hävdat att de vill ha ersättning för att ta ned lite byggplast...
 
Paul-Staffanstorp
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Precis, det var en retorisk fråga till @Paul-Staffanstorp . Du är bunden av avtalet. Och det är företaget också. Och ni har avtalat om ett visst pris och 45CC. Ska ni ändra på det får ni båda komma överens om att omförhandla avtalet.
Jisses Amalia.... 😱


Det är ju detta jag försökt förklara hela tiden... ta en diskussion mellan berörda parter för att hitta en lösning som båda känner sig nöjda och bekväma med.

Man måste någonstans som Svensson också förstå att ALLTING inte går att specificera in i minsta detalj när det handlar om t.ex en badrumsrenovering där man inte vet hur det ser ut bakom innan rivning.

Allt är inte hugget i sten bara för man skriver ett avtal utan vissa saker måste man vara flexibel att omförhandla och hitta lösningar på efterhand.
 
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja, i ett fall betalade en granne kring 15 000 kr för att sätta upp några reglar i en gammal dörrpost med detta upplägg. Företaget la ned arbetet och vägrade fortsätta tills tilläggsavtal hade accepterat. Man blir rätt motiverad till sist när man står utan badrum och veckorna går.

Företaget har alltså redan hävdat att de vill ha ersättning för att ta ned lite byggplast...
Helt orelevant att ta upp något om din granne..
Har inte sett att TS har fått någon extra kostnad har du?
Sedan hela diskussionen om säker vatten faller i TS fall då väggen är för klent byggd från början..
 
Paul-Staffanstorp
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Företaget har alltså redan hävdat att de vill ha ersättning för att ta ned lite byggplast...
Ja, det låter ju i min värld helt sinnessjukt också men samtidigt så behöver den ju inte tas ner ur fackmässighetens synvinkel. ;)
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Claes Sörmland
Rejäl skrev:
Helt orelevant att ta upp något om din granne..
Nej, det är relevant för det ger exempel på vad som är rätt vanligt förekommande som arbetsmetod i branschen. D v s det ger TS och andra läsare information om vad som kan hända om man har otur med företaget man uppdrar sin badrumsrenovering åt. Kan vara bra att förbereda sig både för soliga dagar och regn. Vi får hoppas att det är sol som gäller för TS!

Rejäl skrev:
Har inte sett att TS har fått någon extra kostnad har du?
TS berättar att de har försökt: "De ville ha det till ett tilläggsarbeten att ta bort plast i ytterväggen."
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Ja, det låter ju i min värld helt sinnessjukt också men samtidigt så behöver den ju inte tas ner ur fackmässighetens synvinkel. ;)
Ja. Jag blev förvånad. Får se vad det landar. Vi kommer ju ha besiktning. En anledning till det är att 1. Jag är kund och inte insatt (därav frågor här) och 2. Jag har inte tid i min vardag med detta.

Det är just därför jag skriver avtal 😂
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar!

Jag har lärt mig. Tror inte det är en stor sak. Men jättefin respons på forumet med fakta. Det hjälper mycket! Hade jag inte haft det forum hade jag vid flera gånger tidigare i livet (inte detta företag) blivit ”pålurad” en massa ….😉
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Globetrot Globetrot skrev:
Ja. Jag blev förvånad. Får se vad det landar. Vi kommer ju ha besiktning. En anledning till det är att 1. Jag är kund och inte insatt (därav frågor här) och 2. Jag har inte tid i min vardag med detta.

Det är just därför jag skriver avtal 😂
På ett sätt förstår jag ditt tankesätt men tyvärr måste man ibland själv engagera sig också. :)
Som sagt går inte allting att förmedla i skrift när det kommer till sådana här arbeten så man sen kan inbilla sig att det är hugget i sten och ska samt måste utföras exakt efter det som är skrivet.

Inväntar du en besiktning för något man kan lösa innan genom ett samtal så gör det ju bara att du får ha dem där i 4v till kanske och vara utan badrum ännu längre. :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.