Hej. Vi håller på och renoverar vårt badrum och har anlitat en mattläggare. Men nu blev jag lite orolig när jag såg hur mattan har lagts vid tex. fönster och dörren. Är det här godkänt? Skulle inte mattan gå en bit över karmen/fönster enligt reglerna?
Sen lite annat också. Mattan sitter inte bra vid tröskel, men det sa han att han skulle fixa. Går det äns att fixa i efterhand eller är det risk att det släpper igen?

Tacksam för hjälp och råd!

• Badrum under renovering med grå marmorvägg och golvmaterial, slarvigt installerad matta vid dörrkarm och tröskel, verktyg synliga i rummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badrumsvägg med dåligt monterad matta vid karm, visar glipor och ojämnheter, del av renoveringsprojekt.
    Skapa konto
  • Närbild på ett fönster i ett renoverat badrum, där plastmattan inte ordentligt täcker fönsterkarmen.
    Skapa konto
  • Utbuktning i badrumsmatta kring rörgenomföring, tecken på dålig installation.
    Skapa konto
  • En ojämn montering av badrumsmatta runt ett rör, visar veck och skärningar i mattan.
    Skapa konto
Är mattan ni valt godkänd som tätskikt?
Rörgenomföringen ser suspekt ut.

S Småbrukaren skrev:
Är mattan ni valt godkänd som tätskikt?
Rörgenomföringen ser suspekt ut.
Ja, den är godkänd. Köpt på Colorama.

Vid fönster och dörr kan det ju aldrig bli tätt, karmarna är ju inte vattentäta.

Rörgenomförningen är inte ok

BirgitS
L Lejla Olsson skrev:
Men nu blev jag lite orolig när jag såg hur mattan har lagts vid tex. fönster och dörren. Är det här godkänt? Skulle inte mattan gå en bit över karmen/fönster enligt reglerna?
1. Det beror på.
2 Om det är i våtzon 1.
  • "Om fönster är placerad i våtzon 1 ska väggens tätskikt anslutas mot fönsterkarmarna.
  • Tätskiktet ska anslutas mot fönsterkarm enligt tätskiktsleverantörens anvisning."
https://sakravatrum.gvk.se/branschr...-tatskikt-vid-fonster/#content-primary-offset

Motsvarande för dörr här: https://sakravatrum.gvk.se/branschr...skikt-vid-dorroppning/#content-primary-offset

Hikkadu
L Lejla Olsson skrev:
Hej. Vi håller på och renoverar vårt badrum och har anlitat en mattläggare. Men nu blev jag lite orolig när jag såg hur mattan har lagts vid tex. fönster och dörren. Är det här godkänt? Skulle inte mattan gå en bit över karmen/fönster enligt reglerna?
Sen lite annat också. Mattan sitter inte bra vid tröskel, men det sa han att han skulle fixa. Går det äns att fixa i efterhand eller är det risk att det släpper igen?

Är en pensionerad fd egen företagare inom golv och har varit ansluten till GVK sedan de startade i början på 90-talet. GVK är dom sätter reglerna för våtrums arbeten med plastmattor som tätskikt. Tätskikt skall utföras på ett professionellt sätt o då hör det till att man monterar o avslutar runt dörrar o fönster o absolut runt rören på ett snyggt o säkert sätt. Detta jobb hade GVK definitivt inte godkänt på något sätt. Kontakta GVK o be dom om en besiktning

• Gilla
Erik Erikb och 1 till
  • Laddar…
Tätningen runt röret ser ju ut som ett dåligt skämt, på alla sätt.

Men vad äår det vi ser på bild 3, ser ju ut som mattan slutar på halva väggen?

Är det bara jag som ser att precis allt är fel. Eller hallucinerar jag?

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Se till att göra en ordentlig besiktning, med tanke på vad vi ser finns det risk för fler fel.

Vilket fabrikat och mattmodell är det som är använd?

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Har ni inte betalt redan - håll inne med pengarna tills ni fått dit en besiktningsman och fått alla fel åtgärdade.
Kräv också ett GVK-intyg.
Konsumentverket har beslutat i andra fall att frånvaro av ett GVK-intyg är att se som ett allvarligt fel ifall installationsfirman påstår sig vara anslutna till det.

Jonis.F
Svårt att göra hålet i mattan runt röret fint när det är en stor mutter framför, men det kan han värma till så det blir slätt och täta i efterhand med lite svets och butylband.

Mattan vid tröskeln är inga problem att limma dit ordentligt så den håller.

Är fönster eller dörr i våtzon 1? Annars är det ok

Ser ut som bården inte är ditsatt och han inte är klar än?

Centano Centano skrev:
Vilket fabrikat och mattmodell är det som är använd?
Ser ut som Forbos onyx+.

L Lejla Olsson skrev:

BirgitS BirgitS skrev:
1. Det beror på.
2 Om det är i våtzon 1.
  • "Om fönster är placerad i våtzon 1 ska väggens tätskikt anslutas mot fönsterkarmarna.
  • Tätskiktet ska anslutas mot fönsterkarm enligt tätskiktsleverantörens anvisning."
[länk]

Motsvarande för dörr här: [länk]
Oavsett vilken zon det är i badrummet så enligt de bilder du visar verkar det klantigt gjort. Ej godkänt. Ta dit en besiktningsman från ditt försäkringsbolag.

• Gilla
Hikkadu
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.